Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fornuftig pris på klassisk gitar?


pegasus

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden og lærer meg klassisk gitar. Har holdt på et halvt års tid, og tar privatundervisning. Det er på tide å skifte ut den gamle billig gitaren jeg har, og kjøpe meg en ny nylonstrenger. Jeg er dog veldig i villrede om hvilket prisleie jeg bør legge meg på. For min del er det mye viktigere at jeg blir fornøyd, enn at jeg sparer de siste tusenlappene. Ny gitar er uansett ikke noe jeg kjøper spesielt ofte. En dyktig gitarvenn har antydet at jeg ikke bør legge meg under 20.000 hvis jeg vil ha en ordentlig gitar. Er det fornuftig for en ambisiøs amatør å bruke så mye penger på en gitar sålenge jeg har råd til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo hovedsaklig klassisk gitarist selv og har spilt på det meste som er tilgjengelig av klassiske gitarer i landet. Alt over f.eks en Alhambra 5p til veiledende 6600,- blir faktisk en smakssak i mine øyne (finnes mange dårlige gitarer til den prisen også, for all del, men akkurat den gitaren er mye i forhold til prisen). Jeg har hatt både den og Alhambra 9c som konsertgitarer (faller av en eller annen grunn alltid tilbake på Alhambra-gitarer for mitt bruksområde.) Neste på min innkjøpsliste er taylor sin 300-serie nylonstrenger. Den er helt fantastisk hvis du vil ha noe med en knallbra pickupsystem. Jeg blir helt blåst bort av hvor anvendelige de er. Broren min har en steintøff Höfner som er helt rå den også, men jeg liker mine best. Hva slags egenskaper er du ute etter? Og evt hvilken spillestil og bruksområde? Studio/live eller ren hjemmebruk? vil du ha cutaway, tykk hals eller tynn og har du noen preferanser på skarp vs myk lyd? Hva med innebygget preamp?

Ikke se på 20.000 (eller 10.000) som noen rigid nedre grense, men hvis du har f.eks20.000 som ditt øverste tak er du i den heldige situasjonen at du kan blåse i om det er gitaren til 8000 eller 19 000 som er best og bare kjøpe det du er mest fornøyd med. Det er en helt herlig posisjon å være i :D

Skal nok klare å få rodd oss frem til hva som passer deg best etter hvert hvis du bare gir litt mer informasjon. ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på en lettspillt gitar med en fyldig, ikke skarp, men kraftig lyd. Har ikke behov for noe pickup eller cutaway. Spiller mest fingerspill, type spanish romance, cavatina, div. spansk inspirert, ikke altfor flamenco preget musikk. I.e. mye fingerspill. Har prøvd en Alhambra 6P som jeg likte ganske godt, men jeg synes den blir litt tam når jeg f.eks sammenligner med Philippe Bertaud's inspilling av Asturias på en Alhambra Luthier Rio.

Er fristet til å slå til på en brukt Luthier Rio til ~18k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd, så for all del.

Men at du trenger å bruke stort mer enn firedelen av maksgrensen på gitaren for å få en bra klassisk gitar du kan ha glede av lenge, det tviler jeg egentlig på. Den store forskjellen kommer jo når du ev. skal spille sammen med andre som har dyre gitarer, og gitaren din faller gjennom volummessig. Uansett- dyre gitarer er gøy det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok definitivt en Alhambra som er i gata for deg. Hvor i landet bor du?

Hvis du er i nærheten av Oslo kunne du stoppet innom butikken vår. Har ikke så mye super high-end alhambra-gitarer inne, men vi kan stort sett få lånt alt fra importøren og vi har en inne som overasker veldig. Det er en modell som ingen andre har inne i landet og som jeg spesialbestilte fra importøren; Alhambra 7c (står ikke i prislistene til importøren, men priser i finn.no-annonsen nedenfor)

Jeg hadde spilt på den en del ganger og måtte bare ha den. Veldig stor forskjell opp fra 6p og den har heltre tysk granlokk, heltre mahogny i sarg og bunn (6p har laminat) og en helt annen hals. 6p er jo i bunn og grunn en oppgradert 5p, mens 7c er en helt annen følelse. For å være helt ærlig er den (desverre, siden den koster mindre) på nivå med mine andre gitarer.

Siden ingen andre norske butikker har den modellen og importøren ikke har noen info er jeg frekk nok til å linke til min egen finn.no-annonse, så får moderatorer bare fjerne det hvis de synes det blir for mye: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19641967

Utover det er jo de brukte modellene absolutt verdt å se på, og de rene konsertmodellene er absolutt fine, men de blir gjerne en god del dyrere enn de faktisk er verdt, selv for meg som elsker klassiske gitarer. Man skal virkelig vite nøyaktig hva man er ute etter før man går for dem. Så lenge du vet det er det jo bare å kjøre på. :) Men hvis du først skal kjøpe en konsert-variant ville jeg anbefalt å ta en liten forskningstur ned til Alhambra-fabrikken og prate med folka som som lager gitarene. Bare pass på å ikke dra i den spanske fellesferien på slutten av sommeren...

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siden ingen andre norske butikker har den modellen og importøren ikke har noen info er jeg frekk nok til å linke til min egen finn.no-annonse, så får moderatorer bare fjerne det hvis de synes det blir for mye: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19641967

Oh no... you didn't :huh:

Vel, vel...

Det er jo gitar med ett godt ry... dog jeg falt aldri for disse Alhambra gitarene jeg har prøvd (noe under prisklassen denne var i dog). De jeg prøvde hadde veldig flate og brede halser, så jeg slet med å spille på de med pølsene mine.

Derimot så skaffet jeg meg en Takamine TC132SC... Jeg vet... fyfy... den har Cutaway. Koster vel 12000,- ca. ny.

Men den låter utrolig bra og med det CoolTube preamp systemet på den, så låter den knall plugget rett i lydkortet.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.