Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skrape av lakken bak på Strat?


sirell

Anbefalte innlegg

Jeg tror det eksisterer veldig lite fakta og "regler" rundt dette med lakk og lakktyper på gitarer når alt kommer til alt. Det som derimot er sikkert er at eldre gitarer har en viss "mojo" og at for mange blir de bedre av å ha vært i bruk i noen år.

Malmsteen liker en bestemt årgang strat'er som ikke kostet all verdens da han kjøpte de første, at han i ettertid kan kjøpe de gitarene han ønsker til omtrent hvilken pris som helst, sier egentlig lite eller ingenting om kvaliteten på de gitarene han bruker, bare hva han foretrekker..

Jeg kan nevne en haug med artister som har alldeles glimrende sustain på både helt nye og brukte gitarer med både den ene og den andre lakktypen, så jeg tror ikke du skal legge så mye i hvordan enkelte gitarister forklarer sin yndlingsgitars fortrinn. Poenget er at de liker gitaren fordi de mener det er et godt instrument og det er neppe grunnet en enkelt detalj som lakktype, slitemerker eller lignende.

SRV sin strat er mye omtalt og kopiert. Gitaren var sikkert SRV sin favoritt, men den ble re-frettet en rekke ganger, noe som førte til at gripebrettet skiftet radius og til slutt ble også halsen byttet. Med andre ord skiftet denne gitaren "karakter" gjennom hele karrieren, uten at det så ut til å plage eieren nevneverdig. Et annet eksempel er Clapton sin sorte strat som han glatt sluttet å bruke, siden har han spilt på ymse strat'er med både tykk plastikklakk og utstyrt med diverse pickups.

Det er ikke gitaren som gjør gitaristen, det er gitaristen som gjør gitaren kjent.. SRV hørtes akkurat ut som SRV på en Squier og Malmsteen høres ut som Malmsteen på en av signaturmodellene sine. Tekrø er vel en av de som ikke handler noe særlig utstyr når alt kommer til alt og i likhet med f.eks Blackmore så tror jeg han har en litt ironisk distanse til hele utstyrsfaktoren.

Edit:

Det jeg kan si sikkert om lakk er at den påvirker gitarens lyd på den måten at den forskyver gitarens egenressonansfrekvens og demping i enkelt områder. Noen ganger kan slikt være veldig ønskelig, andre ganger ikke. Myke materialer (treverk og lakk) har en bredere naturlig demping over hele frekvensområdet, hardere materialer har en mer fremtredende resonanstopp med peaker også rundt denne frekvensen. En hard lakk type som poly har en mindre generell egendemping sammenlignet med f.eks nitro hvis man sammenligner samme lakkmengde fordi den blir mye hardere, nitro har en jevnere demping over hele frekvensområdet. Men poly lakk smøres i realiteten på i veldig tykke lag igjen, så.. Det er en haug med variabler her gitt :) En god kropp med en ok lakk låter som oftest helt greit tenker jeg vi kan konkludere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En kollega av fattern har en Strat. Han fjernet lakken i utfresingene til singlecoilene, og fikk visstnok MYE bedre cleanlyd.

Hvis «MYE bedre» vil si en bitteliten forskjell som kan måles, så er jeg vel kanskje med. :rolleyes:

Men er det psykoakustikken som gjør at han hører forskjell? Tenker det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at noe må påvirke tonen til gitaren. Og sustainen, for den del, derfor går det ikke an å avfeie at "alt er tull". Men at det finnes en "oppskrift" på hvordan dette gjøres, det har jeg enda til gode å bli overbevist om. At lakken alene skal påvirke så mye i negativ retning, har jeg vondt for å tro. Da ville jo i såfall de beste gitarene være sånne møbelgitarer som var in på åttitallet, og vi hadde spradet rundt med en "designerkommodelookalike" på magen hele gjengen. De var det jo bare litt olje og bivoks på.

Da hadde vi sikkert diskutert om hvordan bivoks fra lynghonning farget lyden kontra lyden av blomsterenghonning, tipper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, var usikker på hvilket ord man bruker på norsk, er blitt så vant til engelske ord for ting at jeg glemmer de norske.

Egentlig det jeg ville se om noen visste var om Fender Strater (USA) har noen form for primer/beskyttende lag mellomen lakken og treet, sånn at hvis lakken faller av, er det fortsatt noe beskyttelse. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eric Johnson påstår han hører forskjell på forskjellige typer 9V batteri i pedaler, så....

Cluet med Johnson og batterier er vel at han foretrekker brukte batterier, som gir mindre spenning inn i pedalen... Prøv en pedalstrømforsyning med variabel spenning foran en vrengpedal, så merker du fort at det faktisk blir en forskjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet med Johnson og batterier er vel at han foretrekker brukte batterier, som gir mindre spenning inn i pedalen... Prøv en pedalstrømforsyning med variabel spenning foran en vrengpedal, så merker du fort at det faktisk blir en forskjell smile.gif

Det gjør det, men mener bestemt å ha lest at EJ hører forskjell på typer batterier, ikke bare at de er brukt. Godt mulig jeg tar feil.

Edit: Fant nå at han kun bruker zink-batterier. Kan godt hende det er noe med dem som gjør at han foretrekker det, men da begynner man å komme på makro-nivå ifht. "jakten på tonen"! ;)

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.