Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Link til egne salgstråder i diskusjoner?


Morten Larsen

Anbefalte innlegg

Har sett veldig mange tilfeller opp gjennom med folk på forumet (både vanlige brukere og moderatorer) som linker til egne salgstråder og legger ut bilder, samt oppfordrer brukere til å kjøpe deres gitarer (og annet) i tråder som i utgangspunktet handler om tips som ikke handler om den konkrete gitaren.

Bare tenkte å høre hva folk synes om det? For min del er det egentlig ikke så farlig, men det kan jo gå utover rådene folk på forumet får, kan det ikke? Og alt ang kjøp og salg skal vel holdes i det forumet, eller? Evt hvor går grensa? Kan jeg slenge ut linker til alt jeg selger i butikken med oppfordringer priser og skryt av hvor billig ting er? :P

Siden jeg er en notorisk kverulant tenke jeg å starte en ny diskusjon om noe her inne, selv om det kanskje ikke er verdens største sak... :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo gratis reklame, men altså.. det bør begrenses, sett at alle skal selge en gitar, og alle skal reklamere for det i samme tråden: da blir det for mye. Jeg syns det er greit at folk gjør det, så lenge det ikke blir for mye av det. Angående butikker blir jo litt av samme sak, men vi har jo det reklamebanneret oppi skjermen er som er til for og brukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler dette egentlig er helt greit, så lenge det faktisk er gode forslag og ikke bare spam.

Jeg har vært vitne til at folk har linket til andre folks annonser her også, dette ser jeg på som positivt. :)

Dette gjelder selvsagt bare i situasjoner der folk faktisk spørr om råd om hva slags gitar/amp/effekt de skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Du har et poeng, men jeg synes egentlig det er et veldig stort skille mellom en som lever av å selge musikkutstyr, og en som ikke gjør det. Men det er noe som vi godt kan ta opp innspill på.

Nå sitter jo jeg med buksene rundt anklene i denne saken, siden jeg akkurat har slengt ut et bilde av en gitar i en "forespørselstråd". Jeg kan godt være med på at jeg kanskje burde la være, men på den annen side synes jeg ikke at jeg driver og pusher mitt utstyr på alle som spør om ting. Dette er vel andre gangen i løpet av tiden jeg har vært på forumet at jeg har gjort det, og det er samme gitaren. Jeg skal ikke forsvare meg så mye, jeg. Skulle jeg begynne å anbefale overpriset skrot fra eget lager, ville det vært en annen sak. Her mener jeg at tilfellet er det motsatte.

Bør det være forskjell på moderatorer og "vanlige" medlemmer, da?

Jeg synes det er en helt klar grense mellom forhandlere og privatpersoner.

Ser fram til innspill fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er enig med Castor på det meste.

Så lenge lenken til salgsannonsen er relevant er det OK, men hvis det er f.eks noen som spør om hvilken Les Paul type gitar som bør handles inn, og man svarer med en annonse på en Tele så blir det feil. Føler liksom egentlig at jeg bare gjentar det andre har sagt, men da har jeg ihvertfall sagt min mening - og ja det er forskjell på private og foretningsdrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør det være forskjell på moderatorer og "vanlige" medlemmer, da?

Nei, det bør nok egentlig ikke det. Bare trakk det frem for å poengtere at det er utbredt, og "alle" gjør det.

Jeg synes det er en helt klar grense mellom forhandlere og privatpersoner.

Det er jeg også forsåvidt enig i, og derfor har jeg aldri gjort det selv, men samtidig sliter jeg litt med å se hvorfor en link til et produkt en person har noe å tjene økonomisk på å selge egentlig er forskjellig hvis det er gjort av deg og meg? Hva om jeg solgte samme gitaren til samme pris i butikken som en noen linka til brukt? Er ikke mitt tips da minst like godt? Og hva er egentlig forskjellen så lenge tipset er godt og seriøst?

Og hva med hvis en person linker til en vare i en nettbutikk og jeg har den billigere? Har jeg da rett til å kommentere det og anbefale å kjøpe fra meg? Det ville vært veldig spennende å finne "fasit" på. ;)

Ser fram til innspill fra andre.

Det gjør jeg også. Startet diskusjonen fordi jeg virkelig ikke aner og jeg er åpen for absolutt alt, men jeg tenkte jeg skulle prøve å finne ut hva andre mener siden jeg har blitt så i tvil om hva jeg selv skal gjøre. Skal også selge noe privat igjen snart og lurer på hvor grensa går. :)

Tror jeg er enig med Castor på det meste.

Så lenge lenken til salgsannonsen er relevant er det OK, men hvis det er f.eks noen som spør om hvilken Les Paul type gitar som bør handles inn, og man svarer med en annonse på en Tele så blir det feil.

Hehe. Måtte bare sitere dette for gøy siden Castor nettopp har linket til sin egen HSS-strat i en spørretråd om en Les Paul-type. :P (men jeg mener det var et godt tips, så for all del ikke noe kritikkverdig i det. Bare humret litt for meg selv...

og ja det er forskjell på private og foretningsdrivende.

forsåvidt enig, og jeg overholder for all del det sånn som det er i dag, men hva er forskjellen?

I utgangspunktet blir det jo verken mer rot om en privatperson eller foretning gjør det så lenge det er presist og svarer på spørsmålet

Det er jo uansett en person som har noe å tjene på å fremme sitt eget forslag og dermed er partisk. En foretningsdrivende vil i mange tilfeller være mindre partisk fordi han/hun har mindre å tjene på å anbefale noe som ikke er det brukeren spør om (stort sett alle gitarer har like marginer i bransjen) :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

It's a fine line - I alle fall for slike som Morten og meg :)

De gangene jeg synes det kan være relevant og et riktig valg så hender det at jeg nevner et merke/produkt jeg selger - men jeg linker aldri til annonser eller egen hjemmeside. Og jeg passer på at jeg nevner det som et alternativ som kan tas med i betraktningen, heller en i stor grad pushe det med masse superlativer. Jeg er veldig klar over at det er litt gråsone - og prøver derfor å steppe veldig forsiktig, og stoler på at folket og moderatorer sier i fra om de synes jeg går over streken.

Edit: Vil bare også legge til at jeg titt og ofte anbefaler/foreslår produkter jeg ikke selger. Prøver alltid å gi et gode råd. Foreslår kun ting jeg er forhandler for om jeg ærlig og oppriktig mener at det er et godt alternativ for den som spør om råd.

- - -

Ett bitelite kverulant spørsmål til Castor - går grensen mellom de som lever av å selge og de som ikke gjør det, eller de som er forhandlere og de som ikke er det? :P Ser du skriver begge deler, men bare en av dem passer på meg (selv om håpet er at det over tid skal kunne bli begge).

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt greit at folk skyter inn egne salgobjekter så lenge det er relevant til det trådstarter ønsker. Alternativet er jo at trådstarter prøver å søke opp gitaren selv her på forumet, og det kan jo ende med at trådstarter går glipp av en gitar som passer perfekt til h*n og at den som selger mister en salgsmulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det er noe stort poeng, vil jeg gjerne nevne at jeg ikke hadde fått med meg ønsket om LP- retningen før etter at jeg hadde postet. Tenkte jeg skulle slette, men så fant jeg ut at jeg skulle la den stå.

Noe som har vært tatt opp er en egen salgstråd for forhandlere i "kjøp og salg". Det er noe JonArve ev. tar seg av, og ikke noe jeg legger meg oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det er noe stort poeng, vil jeg gjerne nevne at jeg ikke hadde fått med meg ønsket om LP- retningen før etter at jeg hadde postet. Tenkte jeg skulle slette, men så fant jeg ut at jeg skulle la den stå.

Noe som har vært tatt opp er en egen salgstråd for forhandlere i "kjøp og salg". Det er noe JonArve ev. tar seg av, og ikke noe jeg legger meg oppi.

Hehe. Jeg syntes det bare var litt morsomt jeg. :) Det er jo sikkert en knallgitar, så jeg støtter deg der. ;) Allikevel litt komisk at det kom opp.

Ang eget salgsforum for forhandlere på siden så er det noe jeg har diskutert en del med JonArve etter at han foreslo det for meg på PM. Litt derfor jeg tar det opp nå, for plutselig sitter jeg med masse annonser ute på nettsidene her (som jeg da har betalt forumet for å ha der), og da er det greit å høre hva folk ønsker i forhold til linking av sånt i tråder. Vil jo ha mest mulig avklaring og forumet er jo laget for og av brukere som ikke lever av å selge musikkinstrumenter. :)

Bare greit å få avklart hele den situasjonen. Noen flere brukere som har lyst til å skyte inn noe?

Og hva synes folk om å linke til sine egne sider de gangene man faktisk er billigst i landet og en annen bruker har foreslått en annen nettbutikk? Jeg har opplevd det en del ganger og valgt å ikke gjøre det for å holde meg på den forsiktige siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig å trekke de hårfine linjene her. Hver enkelt må gjøre en vurdering selv og så vil eventuelt en moderator eller andre gi beskjed om vedkommende mener det går over grensen. Det handler jo til slutt om sin egen integritet i forumet, og jeg vil derfor tro at kommersielle aktører er spesielt varsomme. I et gitarmiljø med mange dyktige mennesker vil man jo fort miste integritet og bli upopulær om innleggene betraktes som spam av andre.

Det er vanskelig å argumentere for at kommesielle aktører ikke får lov til å gi gode råd. Når det er sagt så baserer ambisjonene for videreutvikling og drift av Gitarnorge seg på frivillige ildsjeler og økonomi. Ildsjelene har vi. Både i moderatorgruppa og blant øvrige medlemmer som bruker masse tid på å hjelpe andre. Når det gjelder økonomidelen spiller kommersielle aktører som vil annonsere og støttemedlemmer en viktig rolle. Som eier håper jeg derfor at de som driver butikk ønsker å gjøre en handel hvor vi bytter økonomisk støtte (som vi er avhengige av) mot mulighet for å promotering (som butikken gjerne trenger).

Jeg har stor tro på at folk klarer å vurdere hva som er rett og rimelig selv. Og om noen mener en går over streken, så sier vi fra til hverandre. Gode råd setter alle pris på - uansett hvor de kommer fra. Og om det ikke er et godt råd er jeg rimelig trygg på at noen sørger for at man ikke kommer unna med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alt av annonser og tråder av typen "hjelp til å kjøpe gitar/amp" og har kanskje bare 1-2 ganger reagert på promotering av egne produkter som jeg har oppfattet som "ikke relevant"/spam.

Vanligvis er det saklige innlegg med påfølgende link til egen annonse. Det nivået som er på forumet i dag synes jeg er helt greit.

Kanskje foregår det endel spamming og promotering på PM? Synes det er værre for det føles mer "privat" og direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ok å linke dersom man har til salgs noe som åpenbart kan være av interesse for trådstarter. Å drive å pushe inn annonsen sin i tilfeller der man bommer totalt på det trådstarter ønsker synes jeg er en uting. Enkelt og greit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.