Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva betyr dette?


andersio

Anbefalte innlegg

Hei, har av en eller annen grunn begynt å like akkord spill veldig godt. Nå ligger egentlig el gitaren bare å støver ned. Skal lære meg The River av Bruce Springsteen nå, og fant en bra tab (http://www.ultimate-guitar.com/tabs/b/bruce_springsteen/the_river_crd.htm) Det jeg lurer på er hva dette som står nederst betyr? Hadde blitt glad hvis noen hadde fortalt meg det. En ting til, tror dere det vil være lurt for min fremtid innen gitar og lære akkorder å rytme skikkelig godt først, og så avente el gitar litt. For øyeblikket suger jeg på å spille med tabs og sånn, er så vanskelig å huske noen ganger, mens akkorder er lett.

#

{d:C 1 0 1 0 2 3 3}

{d:D 1 2 3 2 0 0 -1}

{d:G 1 3 0 0 0 2 3}

{d:am 1 0 1 2 2 0 0}

{d:em 1 0 0 0 2 2 0}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli god på akkorder og rytme først hørtes ut som en fantastisk idé. Altfor mange gitarister som undervurderer dette i oppstartsfasen. Lær deg spesielt barré-akkorder, og gjerne oppbyggingen av akkorder, samtidig som du blir god til å holde takta og spiller sanger du liker å spille. Om du gjør det på akkustisk eller el-gitar er irrelevant, og egentlig litt avhengig av sjanger. Kan godt spille akkorder til rockelåter på vrenggitar, men det er jo avhengig av hva du synes er gøy å spille.

Når det er sagt så er jo det viktigste at du synes det er gøy å spille. Går du lei av akkorder før du har blitt kjempegod, så for all del; øv og spill fingerspill og soloer, og gå heller tilbake når du er motivert for det :)

Angående det som står i bånn der så er det bare en "tab" som forklarer hvordan akkordene spilles, på en eller annen måte. Skjønte det ikke helt selv iom at det er 7 siffer og det ene sifferet har negativt fortegn. Kanskje noen andre vet hva som er greia, men så lenge du kan akkordene så er det ikke noe å bry seg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli god på akkorder og rytme først hørtes ut som en fantastisk idé. Altfor mange gitarister som undervurderer dette i oppstartsfasen. Lær deg spesielt barré-akkorder, og gjerne oppbyggingen av akkorder, samtidig som du blir god til å holde takta og spiller sanger du liker å spille. Om du gjør det på akkustisk eller el-gitar er irrelevant, og egentlig litt avhengig av sjanger. Kan godt spille akkorder til rockelåter på vrenggitar, men det er jo avhengig av hva du synes er gøy å spille.

Når det er sagt så er jo det viktigste at du synes det er gøy å spille. Går du lei av akkorder før du har blitt kjempegod, så for all del; øv og spill fingerspill og soloer, og gå heller tilbake når du er motivert for det :)

Angående det som står i bånn der så er det bare en "tab" som forklarer hvordan akkordene spilles, på en eller annen måte. Skjønte det ikke helt selv iom at det er 7 siffer og det ene sifferet har negativt fortegn. Kanskje noen andre vet hva som er greia, men så lenge du kan akkordene så er det ikke noe å bry seg om :)

Takk for svar, har du noen tips til hvordan man kan bli bedre til å kjenne igjen akkorder fra en sang man hører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#

{d:C 1 0 1 0 2 3 3}

{d:D 1 2 3 2 0 0 -1}

{d:G 1 3 0 0 0 2 3}

{d:am 1 0 1 2 2 0 0}

{d:em 1 0 0 0 2 2 0}

For å svare på dette spørsmålet, så er dette den mest ubrukelige noteringen av akkorder jeg har sett. Ser nesten ut som PHP-kodefeil på siden.

Jeg ville skrevet det slik:

C	 0 1 0 2 3 X
D 2 3 2 0 X X
G 3 0 0 0 2 3
am 0 1 2 2 0 X
em 0 0 0 2 2 0

Tallene angir hvilket bånd du skal trykke ned, kolonnene angir på hvilken streng. Kolonnen helt til høyre er den tykkeste strengen (E).

Forøvrig synes jeg det er en god idé å bli flink på akkorder og rytme, men ikke legg bort tabulaturlesning helt - det er veldig greit å kunne. :)

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på dette spørsmålet, så er dette den mest ubrukelige noteringen av akkorder jeg har sett. Ser nesten ut som PHP-kodefeil på siden.

Jeg ville skrevet det slik:

C	 0 1 0 2 3 X
D 2 3 2 0 X X
G 3 0 0 0 2 3
am 0 1 2 2 0 X
em 0 0 0 2 2 0

Tallene angir hvilket bånd du skal trykke ned, kolonnene angir på hvilken streng. Kolonnen helt til høyre er den tykkeste strengen (E).

Forøvrig synes jeg det er en god idé å bli flink på akkorder og rytme, men ikke legg bort tabulaturlesning helt - det er veldig greit å kunne. :)

Takk for svar, jeg troode først at det var det, me da jeg så på tallene og at det var helt feil, lurte jeg på om det kunne være noe annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ville skrevet det slik:

C	 0 1 0 2 3 X
D 2 3 2 0 X X
G 3 0 0 0 2 3
am 0 1 2 2 0 X
em 0 0 0 2 2 0

Tallene angir hvilket bånd du skal trykke ned, kolonnene angir på hvilken streng. Kolonnen helt til høyre er den tykkeste strengen (E).

Snu den, så blir det bra B)

C	 X 3 2 0 1 0
D X X 0 2 3 2
osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.