Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Compressor på geetar (live)


Nilsefix

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har gjort litt research på lyden til Vai i det siste. Mest etter han begynte å bruke kun Carvin Legacy ampen hans. Så jeg tassa min vei over på jemsite forumet (tro meg eller ei , der er det noen som faktisk kanskje er nesten like store vai fanatikere som MEG!!) og de fortalte noe som jeg lurte litt på . Lyden på Alive in Ultraworld (live skiva hans) er bare en Legacy og en Ds-1 som "lager lyden" på .

Men så ble jeg fortalt at Vai var en gitarist som brukte VELDIG mye compressor , det visste jeg faktisk ikke.. Er det da sånn at han mest sannsynlig har en egen compressor i racket sitt , eller bruker han en på Fireworxx eller G-Force ?

hvordan er det vanlig å stille inn compressor på en gitar?

de som vil høre lyden jeg snakker om , kan enten kjøpe Alive In Ultraworld eller høre på noen av følgende sanger :

Giant Balls of Gold

Burning Rain

Babushka

Alive in Ultraworld

eller

Blood and Glory

-

en så billig amp kan IKKE gi så mye bra lyd i mange lyd-genre!!

og nei , de har visst kommet frem til at legacy ampene hans ikke er modda !

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, PERSONLIG så hater jeg å ha compressor i mitt oppsett. Synes det dreper tonen deluxe og det gir meg ikke noe dynamikk i spillingen. Det jeg snakker om er å ha en kompressor et eller annet sted i mellom min gitar og forsterkeren.

Derimot er det HELT ok å ha en kompressor på mikseren, så lenge jeg slipper å høre det signalet.

Hvordan Vai gjør dette har jeg ikke peiling på men det burde vel gå ann å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET hva en kompressor er ja. Har liksom jobbet profesjonelt med lyd i snart 6 år. :) Det er ikke bare NESTEN oppgaven dens, det er HOVEDPOENGET dens..å flate ut signalet for større kontroll i helheten

Poenget er at ved å miste dynamikken så mister mann samtidig også selve feelingen med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt, trur vi er passe enig.

Det som er greia er vel HVA du bruker en compressor på. Jeg har ikke brukt kompressor så mye til gitar(Ingenting egentlig), men jeg antar det kan være kult til "litt flytende" lead arbeid, med nesten sustain effekt.

Eller på cleane akkorder, hvor du får hevet hver lille detalj, som ville være borte uten kompressor. (da dempes jo klart de delene som naturlig ville ligget "oppå")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en TC. G-force men bruker aldrig compressor det dreper tonen og du får lite føling med anslaget. Tipper at compressoren kommer i mixen og ikke i gitaropsettet.

Har ekspirimentert lit med Compressoren på G-Forcen, men synes det blir for sterilt.. kan være tøft med ca 5-10% compressor i mixen hvis du skal ha en tight rytme gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at Vai bruker veldig mye kompressor, vil det si at han bruker det OFTE eller at ham komprimerer lyden sin veldig mye? Ut ifra det jeg har hørt av Vai, så vil jeg anta begge deler,og det kommer vel rett&slett av at siden han gjør stort sett instrumentalting så har han ikke et så stort behov for å være så jævla dynamisk og gi rom for andre ting når han spiller. Wild guessing here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vai behov for å være dynamisk?? har dere hørt vai kanskje? hehehe .. Compressoren til vai gjør ikke at det stjeler tone , kanskje han komprimerer lite..

Men man får jo lengre sustain med en compressor iallefall , og det gjør noe annet med lyden enn å flate den ut også . Tror det er derfor han vil ha det.. Men er uenig i at man mister tone når man bruker det (jada jada Vegar :P i know what it does) men er fortsatt uenig..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister ikke tonen i seg selv. For du får jo på en måte MER tone. Men du mister KONTROLLEN over (det dynamiske i) tonen, og det er derfor jeg ikke vil ha det. For det begrenser min spilling. Hvis jeg ikke merker forskjell på anlsagene mine så mister jeg helt "foten" for å si det sånn

Nå snakker jeg særlig oom slike "kompressorer" som følger med i alle mulige digitale gitarprosessorer. ER mulig det er bedre med en ordentlig "standalone" en..det har jeg ikke testet skikkelig ennå. Litt fikling med en ratio på 1-2:1 og en relativt treit attack kan kanskje funke for å sweete opp tonen og sustainen bittelitte gran, men det har jeg ikke testet nok til å uttale meg om. Kan ta en test på dette når jeg kommer hjem til etne en tur i midten av Juli igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.