Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

vreng i jcm 800


sambonr1

Anbefalte innlegg

noen så har tips til og få liv i jcm 800 min? er en 2204 50w med 1960 vc12 kab. har prøvd men x-antal vrengpedaler men får ikke skikkelig metal vreng uten feedback får bare gammel hevy lyd i den. pleier bruke en epiphone les paul med emg, og en peavey falcon custom med aktiv shadow sh eq5 mic

spiller i drop tuning : c,g,c,f,a,d

Endret av sambonr1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha knallvreng i ampen, bruk ampens vreng som utgangspunkt. For tight metallvreng pleide jeg å kjøre gain (preamp volume) på 6-7, og booste med en overdrivepedal (i mitt tilfelle en Route 66, men Tubescreamer, Super Overdrive osv. gjør samme nytten). Låter konge, bare spør Zakk Wylde :P

Hvis du ikke er gira på å bruke noe særlig mer penger på utstyr, kan du jo gå for en Super Overdrive. Den koster ca. 500 ny. Jeg brukte en slik en stund selv, og den fungerer tilfredsstillende som boost :)

Får du ikke feit metallvreng i JCM800 gjør du noe feil, rett og slett! Jeg syns det låter så fett at jeg skal kjøpe en igjen på et senere tidspunkt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker en sansamp gt2 nå

Den er jo i utgangspunktet en modeleringspedal, og kanskje ikke veldig godt egnet til å booste en amp som allerede vrenger en del. Med denne pedalen er det bedre å stille inn ampen så clean som mulig, for så å stille inn pedalen til det låter bra.

Ellers er det jo også vanlig at mange tror Metal-lyd er mest mulig gain. Det er det ikke. Det kan høres sånn ut på plate pga. lassevis med overdubs osv, men ofte spiller gitaristene med mindre vreng enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo i utgangspunktet en modeleringspedal, og kanskje ikke veldig godt egnet til å booste en amp som allerede vrenger en del. Med denne pedalen er det bedre å stille inn ampen så clean som mulig, for så å stille inn pedalen til det låter bra.

Ellers er det jo også vanlig at mange tror Metal-lyd er mest mulig gain. Det er det ikke. Det kan høres sånn ut på plate pga. lassevis med overdubs osv, men ofte spiller gitaristene med mindre vreng enn man skulle tro.

Meget viktig poeng ang metalvreng Audun beskriver her!

En dubba gitar med medium gain låter 10ganger fetere enn et(eller flere) spor med mye gain.

En OD foran en JCM800 brukes ikke bestandig for mer gain, men for å tighte opp lyden å gi inputen på ampen et lite ekstra "kick"

Jeg tror heller ikke pedalen du har er den beste til det formålet, da den som Audun sier er mer laget for å skape vreng på en ren grunnlyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett alt på 10 (unntatt masteren, som settes så høyt du kan), sett en overdrive foran med tone på midten, volum/level på 10 og drive/gain på null så blir det bra!

RAT er den ultimate boosteren til en JCM800 etter min mening. Beste lyden jeg hadde før Axe-FXen var en Keeley RAT inn i en JMP2203 (100w-versjonen av din, basically).

Nå som jeg har en Axe-FX Ultra (og dermed et hav av muligheter) er det fortsatt denne komboen som brukes mest.

Er jo derimot veldig individuelt hva bra "metallyd" er, ikke alle er ute etter det samme, ikke alle er ute etter det absolutt beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.