Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

G-nøkkelen ruler


Christian Koksvik

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Hvor mange av dere har irritert dere over F-nøkler og C-nøkler? Jer har gjort det, og gjør det, hver eneste dag. Så jeg bestemte meg for at her må noe gjøres. Et umulig prosjekt sier de fleste. Og kanskje får de rett. Men jeg gir ikke opp så lett, og håper at mange andre vil støtte meg. Gå inn og les www.clefcleaner.no. Det er mye å lese, men viktig å få med alt for å gjøre seg opp en mening. Musikknotasjonen er gått ut på dato for lenge siden, og den viktigste grunnen til det er at ”Bestefar og far gjorde det sånn, og da må det være riktig.” Jeg skal også gi ut et lærehefte i musikk; ”Universalnøkkelen”. Det er en musikklære beregnet for amatører. Også i dette heftet har jeg skrevet min argumentasjon for å gå over til et felles notesystem for alle land og alle instrument. Det er fullt mulig, men hvis likegladheten for råde, kommer vi ingen vei. Så støtt opp ved å formidle mine løsninger til alle dere kjenner, og driv lobbyvirksomhet inn mot politiske og akademiske miljøer.

Hilsen Christian Koksvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du vært innom her og diskutert akkurat det samme en gang før?

Uansett, her er noen reaksjoner fra meg:

Først og fremst er dette en god idé i utgangspunktet, og hvis du tar en titt på brassbandkulturen ser du et noe lignende system - der alt er notert i G-nøkkel, og det er instrumentalistene selv som transponerer når de spiller (dersom jeg husker korrekt). Den tradisjonen har også oppstått fra det faktum at det var fattige amatører som startet brassbandtradisjonen.

Idéen er slettes ikke dum, for all del. Men det er litt det samme som med musikkteori, det er noe navngivning som ikke er helt logisk bestandig - og hvorfor skal alle snakke italiensk?

Problemet er nettopp det som du nevner på nettsiden din med innarbeidede vaner, normer og tradisjoner. Du er nok ikke den første som forsøker å innarbeide et nytt notasjonssystem, og blir nok heller ikke den siste. :)

Men det betyr ikke at jeg oppfordrer deg til å gi opp. Jeg liker konseptet, og at det er beregnet på amatører. Personig ser jeg for meg at det blir et slags "amatørkorpssystem", som man kan skrive arrangement over til for å gjøre de mer tilgjengelig, slik som i brassbandtradisjonen.

Det er allerede en liten revolusjon på gang, såvidt jeg har fått med meg. Du nevner at en cellist må lese tre forskjellige nøkler, det er en tradisjon som er på vei til å dø ut. De fleste moderne arrangører og komponister skriver for cello i F-nøkkel, noe som igjen tvinger forlagsbransjen til å skrive om gamle partitur. Antall nøkler reduseres, og en oktavert G-nøkkel er stadig mer brukt i stedet for F-nøkkel, spesielt for tenorer i amatørkor.

Men jeg lurer litt på hvor du har fått komponist/dirigentpartiturene dine fra. Jeg har aldri dirigert fra, ei heller komponert på et rent G-nøkkelpartitur, hverken med kor eller korps. Skal du være dirigent, og hvertfall komponist, bør du ha kjennskap til de forskjellige oktavene og nøklene (og transponerende instrument).

Personlig synes jeg at både F- og G-nøkkel er fullstendig logisk, og er spesielt nyttig mtp oktavangivning, og det skal ikke mye tankegang til for å skjønne en C-nøkkel for bratsj.

Et vesentlig spørsmål fra min side er: Ville ikke bedre musikkundervisning i grunnskolen ha lagt et bedre grunnlag for notelesning - uansett nøkkel?

Personlig synes jeg at alle som går ut av 10. klasse burde kunne lese noter i C-, G- og F-dur i både G- og F-nøkkel (evt i notesystemet ditt). Noter er ikke så vanskelig som alle skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens, og takk for svar.

PerA skriver: ”Det er allerede en liten revolusjon på gang, såvidt jeg har fått med meg. Du nevner at en cellist må lese tre forskjellige nøkler, det er en tradisjon som er på vei til å dø ut. De fleste moderne arrangører og komponister skriver for cello i F-nøkkel, noe som igjen tvinger forlagsbransjen til å skrive om gamle partitur. Antall nøkler reduseres, og en oktavert G-nøkkel er stadig mer brukt i stedet for F-nøkkel, spesielt for tenorer i amatørkor.”

Jepp, dette er helt riktig. Tidligere ble også tenorhornnotene utgitt i c-nøkkel, og nå er det helt slutt på det? I kornoter (sab) har jeg sett at alle tre stemmene er notert i g-nøkkel, og det var heller ikke notert en oktavert nøkkel. Det trengs ikke siden en mannsstemme neppe vil legge seg opp i oktaven som damene bruker. Etterspørsel er viktig for å få forandring i ”menyen”, og derfor til alle som ser fordelene med en nøkkel; spør etter pianonoter der alt er notert kun med g-nøkkel. Spør om det ikke går an å få noter i g-nøkkelsystemet til bassgitaren. Bb-bassen er notert i g, så hvorfor ikke til alle andre instrument også?

”Men jeg lurer litt på hvor du har fått komponist/dirigentpartiturene dine fra.”

De har jeg selvfølgelig laget selv. At jeg foretrekker å skrive alt på den måten betyr ikke at jeg ikke forstår andre nøkler etc. Jeg ser bare ikke vitsen med å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. For tiden hjelper jeg et lite kor med å øve inn stemmer og sånt, og spiller da etter f-nøkkelen på min klarinett. Men det hadde vært enklere om alt var notert likt, ingen kan bortforklare det.

”Personlig synes jeg at både F- og G-nøkkel er fullstendig logisk, og er spesielt nyttig mtp oktavangivning, og det skal ikke mye tankegang til for å skjønne en C-nøkkel for bratsj.”

Hvilken oktav det dreier seg om er viktig for komponisten, i første rekke. Det er flere feilnoterte noter mht til oktaven enn det er riktige, og ingen har hørt det på den framførte musikk. Av og til står det på kontrabassnoten en oktavert f-nøkkel, men som regel ikke, og da er noten feilnotert, men bassisten bryr seg ikke. Ser dere poenget? Les cc (clefcleaner) en gang til så forstår dere hva jeg mener. Og aprops bratsj, hvorfor skal den ha c-nøkkel og altsaxen ha g-nøkkel? Jeg bare spør! At alle notene til bratsjen er skrevet slik er et tåpelig argument, det er aldri for sent å snu.

”Et vesentlig spørsmål fra min side er: Ville ikke bedre musikkundervisning i grunnskolen ha lagt et bedre grunnlag for notelesning - uansett nøkkel?”

Helt enig, her har vi sviktet stort, dessverre. Men det jeg vil er jo at på et punkt i framtidens historie skal all undervisning foregå ved hjelp av en nøkkel. Les cc flere ganger, og forstå mine synspunkter.

Så til dere andre. Det blir ikke flere hjelpelinjer om vi går over til g-nøkkelsystem for alle. Det er et forslitt argument fra alle som ikke har forstått hva som skjer hvis jeg får det som jeg vil.

Og et annet argument er akkurat at ”jeg synes at de forsjellige nøklene er helt greie”. Prøv å forstå at for mange er det ikke slik. Les cc.

Og ærlig talt folkens, ville det ikke vært kjekt om gitaren og bassgitaren var notert likt da. Gitarfolk er flinke til å lære seg ting utenat, men å kunne noter er et pluss som vi ikke skal kimse av, og hvor enkelt vil det ikke bli å alternere mellom gitar og bassgitar når en melodi skal læres inn etter noter, hvis kun g-nøkkelen var i bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende lesning.

G-nøkler med oktavangiving vil i de aller fleste tilfeller gjør en like god jobb som alle alternativene. Jeg liker det. Jeg underviser alltid bassgitar etter G-nøkkel i hovedsak, men bruker F-nøkkel også fordi jeg er tvunget til det. Noter hører alltid med i undervisningen for min del. Ihvertfall helt grunnleggende notelesing. Må si jeg er litt i tvil om du får så veldig stort gjennomslag, men jeg håper for all del det. Også kan vi jo få gjort om alle H-er til B-er mens vi er i gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å tilpasse meg til folk som ikke gidder å lære seg musikkteori ordentelig. Det gjelder både nøkler og H/Bb-greiene. Det er virkelig ikke mitt problem at noen sier/gjør feil med vilje!

Hva tenker du er feil mtp H/B-greiene? Hva er riktig, og hva er galt? Og hvem er det som definerer hva som er riktig og galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er feil mtp H/B-greiene?

Hvis du ber meg spille en "beee" så spiller jeg en tone som ligger en halvtone over A. Det tror jeg de fleste andre nordmenn gjør også.

Og hvem er det som definerer hva som er riktig og galt?

Vanlig praksis i Norge? Utdannelsesinstutisjonene?

Dette er off topic, sorry trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.