Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Intonasjonsproblemer?


as-man

Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

Har et lite problem med min Gibson Les Paul, som ellers fungerer utmerket!

Hvis jeg slår D- og G-strengene åpent sammen (type smoke on the water riff) og stemmer strengene slik at det høres bra ut, så høres det ganske bra ut helt opp til rundt 12. bånd. Men hvis jeg f.eks. skal spille disse to sammen i 14. bånd - i en av soloene jeg spiller - så høres det helt crappy ut. Virker som om G-strengen plutselig er feilstemt i forhold til D.

Men når jeg spiller D- og G-strengen åpent igjen, så høres det bra ut igjen.

Hva kan dette skyldes, og hva kan jeg evt. gjøre for å fikse det?

Hadde tenkt å stikke innom butikken igjen med gitaren siden det er mer enn nok garanti igjen på den, men hvis dette er noe som kan fikses enkelt hjemme så gjør jeg heller det.

.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er feil intonering høres dette fort hvis du sammenligner overtonelyden over 19bånd med lyden på et lett trykk på 19bånd. på gibson les pauler intoneres de på de små skruene som ligger langs etter bridgen (6 små, flate skruer). Når intoneringen er bra skal de nevnte tonene være helt like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er feil intonering høres dette fort hvis du sammenligner overtonelyden over 19bånd med lyden på et lett trykk på 19bånd. på gibson les pauler intoneres de på de små skruene som ligger langs etter bridgen (6 små, flate skruer). Når intoneringen er bra skal de nevnte tonene være helt like.

Dette har jeg blitt korrigert på før. Trolig bedre å sammenligne løs streng (bruk tuner, som nevnt) med samme strengens tone på 12.bånd (trykket ned, ikke harmonisk overtone). Overtonen vil jo flytte seg når man forlenger eller forkorter strengen med nevnte skruer, og dette kan være villedende når man forsøker å intonere en gitar. Dersom du trykker ned strengen i stedet, sikrer du at du har tonen du vil ha der du vil ha den, siden båndene ikke flytter seg! (Håper det jeg skrev ga noen mening :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtone er best. Strengen har en tendens til å vibrere for mye når man slår den an åpen, slik at den blir sur. Overtonen på 12. bånd er ALLTID samme tone som åpen streng, men det blir ikke så lett surt. :)

Hvor tuning-spesifikt er forresten intonering? Gibsonen min er flott i vanlig tuning, men når jeg stemmer i Eb blir den helt på bærtur noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtone er best. Strengen har en tendens til å vibrere for mye når man slår den an åpen, slik at den blir sur. Overtonen på 12. bånd er ALLTID samme tone som åpen streng, men det blir ikke så lett surt. :)

Hvor tuning-spesifikt er forresten intonering? Gibsonen min er flott i vanlig tuning, men når jeg stemmer i Eb blir den helt på bærtur noen steder.

hva tenker du på? :) om man må inntonere gitaren etter hvilken tuning du har? :)

jeg husker jeg stemte gitarer min i C, mens den var inntonert i E, det blei fort surt. så om det er det du mener, så er svaret ja, man må inntonere etter tuninga :)

Endret av tomsti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Leste litt på http://www.elgitar.com/gitaroppsett/intonasjon tidligere i dag, og bladde meg frem til intonasjon i Haynes-manualen for Les Paul når jeg kom hjem fra jobb (geniale bøker forresten, har en for Strat'en min også, som jeg har skrudd en del mer på enn LPen). Tror nok det skal gå greit, men jeg leste noe på den nettsiden om at det kunne bli snakk om kompromisser:

Hvis man spiller mye komp med åpne grep, og intonasjon er problematisk på din gitar, så må du intonere slik at det høres bra ut i de laveste båndene. Vice versa hvis du kun spiller soloer osv. én oktav opp, så bør du perfeksjonere ting "der oppe". Blir vel snakk om den gylden middelvei da, for oss som er litt mer allround når det gjelder spilletyper. Er ikke sikkert det er noe problem på LPen, det finner jeg jo fort ut når jeg går i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitarintonering blir aldri noe annet enn et kompromiss, og siden man stort sett spiller ved å trykke strengene helt ned til båndene, er det den teknikken man bør bruke når man intonerer. Jo høyere man har strengene over båndene, jo viktigere blir det. En gitartype er jo ikke bedre eller dårligere enn andre, i hvert fall ikke så lenge man har muligheten for å justere på stolen, men "nedtrykkingen" blir viktigere jo kortere skalaen er på gitaren, og jo høyere strengeklaring man er vant med.

For de fleste av oss, som har sånn passelig romslig gehør, så ordner dette seg av seg selv. En stemmemaskin gjør jobben mye fortere og bedre enn de fleste av oss klarer. Er du der hvor du hører forskjellen på temperert og ikke- temperert stemming, så er man egentlig på et annet nivå i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.