Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Knekt nøtt...


McMoen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk en telefon fra en kompis i kveld. Han hadde klart å knekke av en liten del av nøtta på

oversiden av den dype e-strengen på Ibanezen sin. Er det noen som her inne som har erfaring

med å lime en slik skade? Hva slags lim burde hå best odds for å holde? Han mener den er laget

av en type hvit plastikk.

mvh Martin

Endret av McMoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auduns råd er glimrende. Dette er i utgangspunktet "plast", selv om en som driver med denslags vil fortelle deg at det er mange forskjellige ting. Felles har de i det at det er ikke lett å lime, når det får så stor belastning på et så lite område. Skift ut. Alternativt kan man forsøke med såkalt superlim, eller å bygge opp på nytt med epoxy, men det er minst like mye jobb som å skifte sadelen. Eller nøtta, om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert best å få byttet den. Problemet er at har en gig neste helg, og det er ikke noen gitarverksted i nærheten av der han bor.

Alternativet blir altså for han å være uten gitaren en stund fremover.

Vi kan prøve med "superlim" i morgen og se hvordan det holder og prøve å få byttet nøtta neste gang han kommer til byen.

Takker for tips:)

Endret av McMoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem. Det å få tak i en ny på "momangen", som passer til gitaren, er et lite problem. La oss hoppe rått over de lange og intrikate diskusjoner om hvor viktig dette er for en gitar, men konsentrere oss om en "nødreperasjon"

Man kan bruke nesten hva som helst, skaftet fra en tannbørste er mye brukt, men han trenger å tilpasse tannbørsten. For å få filt et skikkelig spor til de tynneste strengene, trenger han egentlig en fil som er tynnere enn filer som er vanlig handelsvare hos for eksempel Biltema eller Clas Ohlson. En sånn liten "elektrikerbaufil" kan brukes til de tre tynneste strengene. Et sett med nålefiler funker greit nok på de tre tykkeste strengene.

Skytes det elg i området, er elghorn et veldig bra materiale. Så spørs det bare om gitaristen synes det er helt kurant å ta vekk den biten av elgen som ikke ser ut som en sadel. Hva som helst av bein er bra, problemet er det samme.

Et "tjuvtriks" jeg har sett vært brukt når nøden er størst, er å lime med superlim, og så "binde fast" den tvilsomme strengen til den ved siden av med tynn ståltråd, en g- eller h- streng kan være egnet. Da får man avlastet litt, men også åpnet for at det er noe problematisk å stemme gitaren. Jeg understreker at dette er nødløsninger, ikke en permanent reperasjon. :)

Dette avhenger litt av gitaristen. Er han så hendt at han tenker "Hey, null problem", er det noe helt annet enn hvis det oppfattes som mission impossible.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han er direkte deprimert over dette. Han tar en tur innom i morgen så vi

kan vurdere hvordan belastningen blir hvis han limer. Jeg har tenkt litt på og kjøpe et

sett med filer fra stewmac. Kjekkt å ha på en regnværsdagrolleyes.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.