Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klappe-maskin


Tommern

Anbefalte innlegg

Noen låter trøkker skikkelig bra med "klapping". Da tenker jeg ikke på applausen etterpå, men klappe-takten klapp. Hør feks på Eric Clapton / Tina Turner - Tearing Us Apart. Noen som vet om det er slik klapping og få kjøpt på boks / pedal ? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva du er ute etter da, men Meinl lager en liten cymbalsak med håndtak som man bruker på en skarptromme(kanskje den funker på andre ting også?). Låter akkurat som klapp faktisk. Nå vet jeg ikke om du har tilgang til skarptromme eller trommeslager, men den er hvertfall veldig billig, et par hundrelapper tror jeg. Meinl Generation-X drumbal heter den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva du er ute etter da, men Meinl lager en liten cymbalsak med håndtak som man bruker på en skarptromme(kanskje den funker på andre ting også?). Låter akkurat som klapp faktisk. Nå vet jeg ikke om du har tilgang til skarptromme eller trommeslager, men den er hvertfall veldig billig, et par hundrelapper tror jeg. Meinl Generation-X drumbal heter den :)

Blir bare bedre og bedre dette. Joda, har superstødig trommis, så om han kan ta seg av klappinga, så slipper jo jeg :D

Sjekker ut den også.

Takk takk B)

PS. Hør på Claptons - Tearing us apart, så hører du nøyaktig hva jeg er ute etter ;)

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen morsom ting som Bjørn Berge er kjent for å bruke er stompbox, en liten treboks koblet til forsterker som gir en basstromme-effekt, eller en "slå på tre"-effekt, alt ettersom hvordan EQ-en på forsterkeren ser ut igrunn. Kjempetøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen morsom ting som Bjørn Berge er kjent for å bruke er stompbox, en liten treboks koblet til forsterker som gir en basstromme-effekt, eller en "slå på tre"-effekt, alt ettersom hvordan EQ-en på forsterkeren ser ut igrunn. Kjempetøft!

Litt usikker på om jeg klarte å danne meg et bilde av den... Snakker vi om en treboks, dvs en boks av tre, med en form for pickup i, og koblet til en amp? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke husker så langt tilbake- denne "klappe-effekten" var det store da den kom på de første trommemaskinene som avspilte samples.

Eksempel på bruk, eller skal vi kanskje si misbruk. Starter litt forsiktig på 0.35, og så er det full fart på refrenget.

Bassingen er det i første rekke en Yamaha DX7II som tar seg av. Det var dårlige tider for bassister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som ikke husker så langt tilbake- denne "klappe-effekten" var det store da den kom på de første trommemaskinene som avspilte samples.

Eksempel på bruk, eller skal vi kanskje si misbruk. Starter litt forsiktig på 0.35, og så er det full fart på refrenget.

Bassingen er det i første rekke en Yamaha DX7II som tar seg av. Det var dårlige tider for bassister.

reidar reiser snaaaart!! [hvor er synge smilyen når man trenger den!?!] sorry offtopic :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har naturligvis vært innom tanken på dette med hender. Men alle henda er opptatt med horn og økser, så da må det bli å få tak i noen korbærter som kan klappe, og da blir'e så mye greier, mat ska dem ha og mas blir'e...

Nei, en duppeditt er tingen. En som klapper som en skokk med sigøynere, og som har en tap-funksjon så man kan trampe den i gang i rett tempo på rett plass, og avslutte på samme måt, og ommattatt.... når det passer

Er det ikke en eller annen pedalsnekker uti der som kan påta seg en liten custom jobb her da? :P

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill gjerne av "klappevideoen". Hovedsaken er at denne "klappelyden" til alle trommemaskinene veldig fort ble en parodi på seg selv, omtrent som "Orchestral stab"- lyden ble det. Hint "Maria magdalena"..

Hvis det er den "kunstige" klappelyden du er ute etter, så er en sånn HC- pedal noe du bør lete etter. Skal du ha en naturlig klappelyd, bør du se andre steder.

Angående ledige hender, og beklager at jeg høres ut som om Metusalem- Beatles fikk det til, uten at kompet ble tynt. Men det er jo så lenge siden at jeg brukte smokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.