Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lo Pro Edge: blir ustemt når Floyden dras bakover!


Konnis

Anbefalte innlegg

Har merket at Floyd'en min (som er en Lo Pro Edge) har begynt å miste stemminga når jeg drar tremen bakover. Det vil si, den holder bra på stemminga når jeg dytter Floyden nedover (slakker strengene), men når jeg drar den bakover så "henger den igjen" og alle strengene blir lyse og ustemte. Dette fikses dog når jeg presser floyden nedover igjen så det er ikke noen big deal (pleier ikke dra floyden bakover uansett :P)

Men hvordan kan jeg fikse problemet? Er det kniveggene som er slitt?

Merker også noe annet rart med fjærene.. før brukte jeg tre normale fjærer for å utjevne draget fra standard 10-46 strenger. Da hadde jeg mye til over å stramme inn bak på fjærkloa, og alt var bra. Så skiftet jeg strenger en gang, til 10-46 (samme tykkelse), men nå holdt ikke fjærene. Kjøpte nye heavy-fjærer, monterte disse, og strammet fjærkloa MYE (for å kunne holde igjen draget fra strengene). Skiftet strenger igjen, og jeg måtte stramme fjærene ENDA MER. Nå har jeg ikke mer å stramme, og allikevel så har strengene mye større drag enn fjærene. Hva skjer med verden?? Mistenker at Floyden har hoppet litt ut av posisjon eller noe? (dette med bytting av strenger skjedde over lang tid, byttet ikke 3 ganger på en dag liksom)

Må jeg sette inn enda flere fjærer?

Situasjon før: 3 normale fjærer, 10-46, dette holdt godt (mye igjen å stramme på fjærbraketten/kloa)

Situasjon nå: 3 heavyfjærer, 10-46, ingenting mer å stramme og allikevel drar strengene mye mer enn fjærene

Må jeg gå ned i strengetykkelse?

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket at Floyd'en min (som er en Lo Pro Edge) har begynt å miste stemminga når jeg drar tremen bakover. Det vil si, den holder bra på stemminga når jeg dytter Floyden nedover (slakker strengene), men når jeg drar den bakover så "henger den igjen" og alle strengene blir lyse og ustemte. Dette fikses dog når jeg presser floyden nedover igjen så det er ikke noen big deal (pleier ikke dra floyden bakover uansett :P)

Men hvordan kan jeg fikse problemet? Er det kniveggene som er slitt?

Merker også noe annet rart med fjærene.. før brukte jeg tre normale fjærer for å utjevne draget fra standard 10-46 strenger. Da hadde jeg mye til over å stramme inn bak på fjærkloa, og alt var bra. Så skiftet jeg strenger en gang, til 10-46 (samme tykkelse), men nå holdt ikke fjærene. Kjøpte nye heavy-fjærer, monterte disse, og strammet fjærkloa MYE (for å kunne holde igjen draget fra strengene). Skiftet strenger igjen, og jeg måtte stramme fjærene ENDA MER. Nå har jeg ikke mer å stramme, og allikevel så har strengene mye større drag enn fjærene. Hva skjer med verden?? Mistenker at Floyden har hoppet litt ut av posisjon eller noe? (dette med bytting av strenger skjedde over lang tid, byttet ikke 3 ganger på en dag liksom)

Må jeg sette inn enda flere fjærer?

Situasjon før: 3 normale fjærer, 10-46, dette holdt godt (mye igjen å stramme på fjærbraketten/kloa)

Situasjon nå: 3 heavyfjærer, 10-46, ingenting mer å stramme og allikevel drar strengene mye mer enn fjærene

Må jeg gå ned i strengetykkelse?

Hvor mange fjærer bruker du nå? 3? kan hende det hjelper om du setter på en til. Brua blir tyngre å dra bakover, men du holder i det minste gitaren stemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 ja. Men må være noe galt med tremoloen når 3 normale fjærer funket før med veldig god margin, og når 3 heavyfjærer ikke funker nå i det hele tatt...

Flere eller tyngre fjærer og strenger øker spenninga som ligger på kniveggene, og kan slite mye fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtta mi er låst og halsen er rett.

Uansett er ikke det det verste problemet! Frykter at selve tremoloen er i ubalanse på en måte, og derfor drar ikke fjærene som de burde. Noe er feil, for som sagt!!

- Før holdt 3 normale fjærer til 10-46-strenger med 5cm ekstra (tenker da på plassen mellom neck-pickup-siden og fjærkloa til tremoloen)

- nå har jeg 3 heavyfjærer, samme strenger, samme tuning, men selv om jeg strammer så mye som mulig (altså at fjærene blir lengre) så er tremoloen fortsatt skikkelig skeiv "nedover", bøyer seg skrått ned mot bridge pickup.

Og nå finner jeg faen ikke den jævla umbrakoen min heller. Hvor kjøper jeg 3,5 mm umbrakoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.