Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Poll: Lakkert eller ulakkert hals


Neros

..  

53 stemmer

  1. 1. Ulakkert eller lakkert?

    • Lakkert
      14
    • Ulakkert
      19
    • Begge
      20


Anbefalte innlegg

Hei...

Tror ikke dette har vært tatt opp tidligere..

Jeg foretrekker helt klart selv ulakkert hals, eller satinlakkert (matt). Føler hånden glir lettere

oppover halsen. Min favoritt gitar, Schecter C7 Hellraiser har lakkert bakside av halsen, og jeg vurderer sterkt

å matte denne ned. Men holder tilbake da jeg er er redd det vil ødelegge helhetsintrykket.. Men noen ganger får

funskjonalitet går før det estetiske :blush:

Noen som har noen tips ang hvordan gjøre dette på en pen måte.? eve noen linker..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette så big deal da? Selvfølgelig kan det være greit med en mattere hals, men jeg har aldri tenkt på det som et problem når jeg spiller. Hvis du er skikkelig klam i hendene, og halsen er kald tar det jo ikke mer enn et par minutter aktiv spilling før halsen er så godt impregnert i svette at friksjonen forsvinner helt?

Prøver ikke å kritisere nedpussa halser altså. Er bare ute etter synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv føler jeg det som en enorm forskjell mellom en glossy hals og en med oljet treverkt/eve satinmatt lakk. Har lest litt opp om temaet, og det kan virke som om det har litt med hvor mye man svetter i nevene når man spiller. Jeg blir fort klam i potene, og føler Schecter halsen som en brems for "flyten" når jeg spiller. Har en Strat-clone som jeg har scallopert samt fjernet all lakk på og så oljet. Denne er en nytelse å spille på, men den mangler jo en streng :D

Har lest at man kan matte ned gloss lakk, og fortsatt ha mulighet til å polere denne opp igjen

dersom man skulle angre seg.. Men igjen, er lit skeptisk til å herje med en Cherry red C7, uten noen moralsk oppbakking :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre gitarer, med forskjellige halser, lakkmessig. Ibanezen er lakkfri, og synes det er den halsen jeg sitter minst fast i. Mens ESP'en har matt lakk, som jeg synes er det "dårligste". Men bruker først og fremst den gitaren for riffing, og ikke solo. Lakken på Deanen fungerer veldig bra, god og rask, blir ikke noe klister.

Jeg stemte begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte for begge, da jeg ikke har noen klar favoritt her. Har ikke merket at det påvirker spillingen min så veldig mye, og mener at både oljet hals og tykk hals kan være veldig bra.

Jeg har riktignok vært borte i et par gitarer med lakkert hals som oppnådde en litt klistereffekt, men oftest syns jeg at hånda glir veldig lett over lakkerte halser - f.eks. på Jackson-gitaren min er det ikke noe problem i det hele tatt.

Utseendemessig kommer det bare an på hvilken gitartype/modell det er snakk om, begge deler kan se veldig fint ut

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier personlig en LP Faded med matt hals, og en strat-kopi med matt hals. Fantastiske å spille på. Har også spilt på en Japse-tele med lakkert hals. Fantastisk :)

Med andre ord har jeg ennå ikke merket noen negativ effekt ved hverken lakket eller matt hals, selv om jeg kanskje tror jeg holder en knapp på matt hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at man kan matte ned gloss lakk, og fortsatt ha mulighet til å polere denne opp igjen

dersom man skulle angre seg.. Men igjen, er lit skeptisk til å herje med en Cherry red C7, uten noen moralsk oppbakking

Jeg hoppa i det og gnukka over halsen på Jazzmaster'n min med fin, såpefri #0000 stålull (den mest finmaskede man får tror jeg) og halsen fikk en komfortabel, jevn og passe matt overflate. Har ikke prøvd å polere den opp ennå, men merker at den blir glattere igjen over tid bare ved bruk, så jeg tror nok det skulle la seg gjøre. En liten "sidenote" er at jeg var så dum å pusse bak på headstocken også (duh!) og dette ble ikke like vellykket... <_<(utrolig hvor mye rart man kan gjøre hvis man ikke tenker seg om to ganger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på lakken. Jeg har spilt på noen gitarer der hendene nærmest sitter fast pga. lakken, mens på Ruokangas'en min har jeg ingen problemer.

Jeg foretrekker lakk, men da må det være bra lakk.

Har akkurat dette problemet på Epiphone les paulen min, plagsomt når hendene henger igjen, fælt handicap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte begge, men det kommer veldig an på lakken.

De første par gangene jeg spilte på Les Paul Customen min var halsen utrolig sticky, men dette ble mye bedre etter at jeg hadde spilt en stund på den.

Ellers digger jeg halsen på MusicMan Luke'n min, synes den har en fantastisk feel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.