Web Analytics
Jump to content

Jack til Mac

Fist of Fury

Recommended Posts

Har tenkt til å få inn mine ideer på Mac. Det jeg har gjort før er å ha brukt en liten kabel fra øretelfonene fra forsterkeren og inn i mikrofoninntaket på pcen. Nå har jeg da gått over til Mac, og mikrofonen er bygd inn i Macen. Nå tenker at jeg får gjøre det skikkelig og ikke gå igjennom forsterkeren, mend å bruke øretelefonutgangen. Er det noen som har noen tips?

Hva slags Mac har du da? Tenker den har en linjeinngang. Den kan du bruke, men det blir langt ifra optimalt! Se heller på et skikkelig lydkort (trenger ikke å koste mer enn en tusenlapp) eller en dedikert gitarløsning fra f.eks. Line6. Da slipper du latency også :)

Kjøp Line 6 TonePort. Har den billigste (TonePort GX - tror jeg betalte 800 kr. for den), og den funker helt fint. Denne har bare én inngang (det er en jack inngang), og da må du mest sannsynlig plugge gitaren rett i lydkortet og bruke GearBox programmet som følger med som forsterker. Dette programmet har mange muligheter, og jeg synest selv jeg får ganske bra lyd med det. Dersom du vil mikke opp forsterkeren din, ville jeg kjøpt et av de andre TonePortene. Jeg har en Line 6 Vetta, og simulerer en amp på hver høttaler, så jeg må bruke to mikrofoner for å mikke opp forsterkeren min. Jeg måtte i så fall hatt et lydkort med to XLR innganger. Men til ditt bruk, tror jeg Line 6 TonePort GX duger.

Åja, var det jeg trodde du mente. Nei, som sakt så har jeg bare innebygd mikrofon ingang, så da tenkte de vel at de ikke trengte en liten jack ingang.

Du har da linjeinngang?

Fra apple.no:

Kombinert optisk digital lydinngang/linjeinngang (minijacktilkobling)

Siden Apogee ble nevnt (jeg er Apogee fanboy nr 1 i dette landet. ELSKER det, fantastisk kvalitet) så kan man jo slenge på Apogee One i kategorien super-kurant... USB, en kanal og innebygget kondensator hvis man ønsker det. Fantastisk stilig og basert på Apogee Duet (som igjen er basert på Ensemble, men med annen mic preamp chip bl.a)