Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jazz - hvor begynner man?


tomsti

Anbefalte innlegg

Ja, Wesseltoft har mye bra! Hvis du liker litt mer moderne jazz ("nu jazz"), sjekk ut Nils Petter Molvær - Khmer. Jan Garbarek - I Took Up The Runes. For helt fantastisk avslappende deilig og fin musikk, Arve Henriksen - Strjon.

JA! Arve Henriken var bra, nesten for rolig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er ikke alltid førstevalget når jeg finner fram Spotifyen, men når jeg først vil ha noe rolig og nydelig, er det lite som slår Arve Henriksen. Fantastisk stemningsskapende musiker. Han hadde visst noen helt utrolige konserter i Molde i sommer, skulle ønske jeg var der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alltid førstevalget når jeg finner fram Spotifyen, men når jeg først vil ha noe rolig og nydelig, er det lite som slår Arve Henriksen. Fantastisk stemningsskapende musiker. Han hadde visst noen helt utrolige konserter i Molde i sommer, skulle ønske jeg var der..

ja, det var godnattmusikk! De har ikke Gojira på spotify forresten :angry:

koser meg med El av Bugge nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squarepusher - Hard Normal Daddy. Jazza drum 'n' bass.

http://www.youtube.com/watch?v=QXWna_KyEQw

Music Is Rotted One Note skal visstnok være enda mer jazz, men den har jeg ikke hørt.

Esbjörn Svensson Trio - From Gagarins Point of View:

http://www.youtube.com/watch?v=iB9mjSrdyl8&feature=related

Kanskje ikke for nybegynnere, men noen gang må man være litt crazy.

edit:

Rolig jazz , ja. E.S.S passer inn der i hvert fall.

Endret av Roar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra ECM er digg. Köln-konserten til Keith Jarrett er knall, "Lush Life" av Coltrane er herlig.

Annen jazz som ikke er nevnt her, som kan funke er Ron Eschete (knall jazzgitarist), Gary Burton Quartet, "Duets" av Gary Burton og Chick Corea, Charles Mingus og vår egen Robert Normann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anbefale "jazz plater" er litt som å anbefale blå biler fremfor røde :)

Men hvis jeg skal anbefale noe i det sjangerlandskapet for en som ikke har hørt så mye, så tror jeg egentlig jeg går for noe som ikke er så tungt å høre på for "utrente" ører, men som alikevel er plater du potensielt kan komme til å høre på resten av livet.

Niels-Henning Ørsted Pedersen - To a brother

Denne finner du nok ikke på spotify, men det er faktisk en av tidenes beste skandinaviske utgivelser. Ulf Wakenius på gitar, Pedersen på bass er en utrolig kombinasjon og denne platen fyller hele 'følelses spekteret'. Åpningsporet 'To a brother' er såpass nydelig at det alene gir deg god valuta for pengene..

Pat Metheny - Works [ECM]

En slags samleplate fra Methenys periode på ECM selskapet. Dette er Metheny på sitt beste synes jeg, og samlingen består av veldig melodiøse og letthørte spor uten at de blir klisjeaktige eller kjedelige.

Pat Metheny - Still life (talking)

Kanskje den beste platen med Metheny etter ECM tiden. Veldig fin plate og veldig letthørt. Helt forskjellig fra 'Works' platen, så hør litt på begge.

Jan Garbarek - I took up the runes

Garbareks beste noensinne. For de som opplevde Garbarek i Molde under urfremføringen av Molde Canticle (fra denne platen) var det et minne for livet.. Et stjernelag av musikere (Rainer Bruninghaus, Bugge Wesseltoft, Eberhard Weber, Manu Katche, Nana Vasconcelos) og utrolig fine komposisjoner gjør dette til en plate du kommer til å spille resten av livet - en moderne klassiker..

Miles Davis - You're Under Arrest

Miles har gitt ut så mange plater at du skal være rimelig fan for å ha hørt 1/4.. Du har allerede fått anbefalt 'Kind of blue' som er en udødelig klassiker, men dette er noe HELT annet. 'You're Under Arrest' er Miles sin beste 'popfusion' plate med for det meste ganske letthørte og litt daterte spor (80 tallet) Men det er likefullt veldig fine ting og med både John McLaughlin og John Scofield på gitar kan det vel neppe gå helt galt ?

Keith Jarrett - Tribute

Dobbel cd hvor den vanlige trioen (Jarrett, Gary Peacock og Jack DeJohnette) fremfører 'standard låter' ('Standards' / Klassikere) Forskjellen på denne platen og mange andre med Jarrets trio er at denne ikke nødvendigvis krever at du er kjempe Jarret fan for å ha glede av det meste av platen. Selvsagt er det en hel del komplekse/idiosynkratiske og intrikate øyeblikk på denne platen også, men du får også oppleve Jarrett & Co på sitt aller beste og vareste. Sjekk f.eks ut 'Smoke Gets In Your Eyes' på cd 2 - du verden..

Jaco Pastorius - Invitation og The Birthday Concert

Jaco var rimelig ujevn, på alle måter :) Men disse to platene er de som best viser både hvordan han kunne spille og skrive/arrangere. Litt ujevne og ikke alt er like interessant, men hør f.eks 'Three Views Of A Secret' fra 'The Birthday Concert' og 'Soul Intro - The Chicken' fra 'Invitation'.

Vel, ikke de nyeste platene eller de som er enklest å finne på spotify kanskje, men dette er plater jeg selv har hørt på siden de kom ut og fortsatt liker. Det sier en hel del faktisk.

P.S. Hvis du vil høre noe av dette, men ikke finner det tilgjengelig noe sted, kan du jo sende meg en PM - det er jo lov å høre på hverandres plater ikke sant ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Garbarek - I took up the runes

Garbareks beste noensinne. For de som opplevde Garbarek i Molde under urfremføringen av Molde Canticle (fra denne platen) var det et minne for livet.. Et stjernelag av musikere (Rainer Bruninghaus, Bugge Wesseltoft, Eberhard Weber, Manu Katche, Nana Vasconcelos) og utrolig fine komposisjoner gjør dette til en plate du kommer til å spille resten av livet - en moderne klassiker..

Å nå.. Nå fikk jeg virkelig lyst på en tidsmaskin!

OP: er man ute etter litt gitarvirtousa jazz, kan jeg anbefale Mike Sterns Between the Lines. Var på konserten med ham i Tr.heim for et par år siden, og det var helt rått. Fantastisk musiker.

Metheny er også anbefalt, og jeg vil gjerne legge til The Way Up fra den kanten. Kjempeflott plate - og DVD'en likeså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjangre er oppskrytt, men mennesket har alltid lyst til å sette ting i bås.

Jazz er vel sjangeren for musikere som driver med moderne improvisasjonsbasert musikk i jazztradisjonen.

Spør en jazzmusiker om "hva slags jazz han spiller", så får du dumme blikk tilbake (sann historie, jeg gjorde det selv en gang i min ungdom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du har begynt litt med Pat så kan det være greit å fortsett litt med denne utrolig allsidige mannen. Et par tips som virkelig passer på rolige søndagskvelder.

Beyond the Missoury sky

En utrolig fin plate som funker i de fleste settinger. Har "brukt" opp et aks av denne. Kombinasjonen Charlie Haden og Pat Metheny er uslåelig. Her er det flust av god stemning og det er en god plate å begynne med for et lite innblikk i jazzens verden.

One quiet night

Dette har blitt min favorikk Metheny-plate. Det er Pat, en akustisk baryton-gitar og noen utrolig fine låter. Har funnet ut at denne funker best med minimal belysning. Er lettere å høre harmonier og melodier da. Denne er verdt hver eneste krone!

Ellers så finnes det utrolig masse kul jazz, og det aom er litt morsomt er at veldig mye av det er norsk. Hvis du vil bevege deg i en litt mer ekstrem retning kan jeg lett anbefale Shining. Gjerne en av de tidlige platene, men de nyere er bra de og. På de tidlige platene er uttrykket mer akustisk og organisk og utrolig tøft!

Her har du en liten video med Jørgen fra Shining sammen med storband far Roskilde 07. Han spiller på midisaksofon og har en lyd jeg gjerne skulle hatt i gitaren... ;)

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.