Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ja, hva starter man med?


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Å spille.

Veldig bra svar Haarball. Det er bra at vi har vise gitarguruer som deg her på forumet som kan veilede folk i riktig retning. Dust.

Til trådstarter vil jeg si at du bør begynne å øve på skalaer. All-guitar-chords er en bra side, og selv om dette er for gitar er det samme struktur ved bass. Bare ignorer de to lyseste strengene:) Et sted å begynne kan være pentatonisk minor i E:)

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan noen tøffe saker på bass som jeg bare flytter på halsen etter hvilken dur sangen går i. Ganske greit å vite hvor alle tonene er da. Skalaer er supert å spille opp og ned på når det gjelder bass. Mange sanger har ei basslinje som blir gjentatt som vanligvis er basert på de vanligste skalaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bass- spilling består av å spille den samme figuren om og om igjen i forskjellige posisjoner, alt fra vanlig vekselbass til litt mer kompliserte ting. Dette lenker man gjerne sammen med overganger. Når du spiller bass, bør du ha stort fokus på at du holder tempo, og at du spiller presist når det gjelder timing.

lær deg, som før nevnt, vanlig durskala og mollskala, der du ikke bruker åpne strenger, men kun en finger i hvert av de fire båndene du da rår over. Sett på et trommespor eller en metronom.

Når du får til det, kan du jo kaste deg over "Lady Madonna", Det er en sang som bass-stemmen er veldig vesentlig på, og som ikke er så veldig vanskelig å få til. Den gir deg også muligheter til å bruke store deler av gripebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra svar Haarball. Det er bra at vi har vise gitarguruer som deg her på forumet som kan veilede folk i riktig retning. Dust.

Til trådstarter vil jeg si at du bør begynne å øve på skalaer. All-guitar-chords er en bra side, og selv om dette er for gitar er det samme struktur ved bass. Bare ignorer de to lyseste strengene:) Et sted å begynne kan være pentatonisk minor i E:)

Du skjønner vel ikke at jeg tullet da? Beklager hvis jeg fornærmet deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener med "bassakkorder". Det er ikke egne akkorder for bassister, men det er en ikke helt uvanlig teknikk å velge blandt tonika, ters og kvint når man spiller bass. En såkalt vekselbass er jo at man skifter mellom tonika og kvint. En innertier hvis du skal spille polka.. :D Eller reinlender, eller country, for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du mener med "bassakkorder". Det er ikke egne akkorder for bassister, men det er en ikke helt uvanlig teknikk å velge blandt tonika, ters og kvint når man spiller bass. En såkalt vekselbass er jo at man skifter mellom tonika og kvint. En innertier hvis du skal spille polka.. :D Eller reinlender, eller country, for den del.

Kan bli veldig gøy hvis man er litt lei under en metall øving også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.