Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jorda kontakt?


Slash93

Anbefalte innlegg

På forsterkere er det jorda kontakter for at man ikke skal få støt og dø. Er det veldig viktig å alltid koble i jorda stikkontakter, eller kan man bruke gammeldags ujorda? Spiller mye i stua og har ikke jorda stikkkontakter der, så jeg må ha en lang skjøteledning til kjøkkenet. Er det nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du egentlig svarte på spørsmålet ditt selv jeg.. Hvor viktig er det for deg å unngå at du får støt og dør? Sjansen for det er jo liten, men ei jorda stikkontakt vil også hjelpe mot litt støy osv også. Jeg bruker ikke jorda stikk nå av den enkle grunnen av at jeg ikke har det på hybelen min, men det funker jo fortsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å få støt forekommer når du ha flere ting i nærheten av hverandre med forskjellig spenningspotensiale. Har du jordet forsterkern din, og alle andre ting du har tilkoblet stikkontakter i samme rommet har du ikke noe problem, men hvis f.eks bare gitarforsterkern din er ujordet og det oppstår en feil i den kan du få støt hvis du er borti gitarstrengene og feks en mikrofon samtidig ettersom spenningspotensialet mellom disse da kan være forskjellig.

Litt dårlig forklart av meg nå men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slash- det er sånn "putte strikkepinner"- strøm du kan få. Heldigvis skjer det ikke så ofte, men det er tilfeller der folk har dødd av det. Selv har jeg fått sånn strøm av bassen et par ganger, en gang da noen veltet en flaske cola opp i strømpadda vi var koblet til. Det er ikke å spøke med, men la meg nå ikke overdramatisere. Det dør folk i trafikken hver dag også, men jeg kjører bil for det..

Jordtilkobling er egenltig ikke der for å fjerne støy, men for at strømmen skal "ha et sted å gå" hvis det blir feil på et elektrisk apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forklare det litt (om jeg husker... lenge siden jeg tok fagbrevet som elektriker).

Ved bruk av en jordet kontakt er gods bestandig jordet, med mindre apparatet er dobbeltisolert. Gitarforsterkere er ikke dobbeltisolert (hårfønere, baderomsarmaturer osv er dobbeltisolert)

Ved feil i apparatet kan 1 fase gå til gods. Ved optimal jording vil du da kunne få 110V mellom sann jord (eller ikke-potensiell i ujordet anlegg) og gods. Tar du i noe som har sann jord og gods på den ødelagte forsterkeren vil du da få et kraftig støt (eks mikrofon). Er 2 faser mot gods har du kortsluttning og sikringen vil gå, så det er ikke en sannsynlig situasjon.

Maks godkjendt potensialforskjell mellom gods og jord i kongeriket Norge er 50V, under halvparten av den mulige spenningen gods og jord vil ha i en slik situasjon. Og selv ved 50V anbefales det av NVE at potensialet utlignes da dyr og barn kan få alvorlige skader av 50V ved strømgjennomgang (gjennom hjertet. eks fra hand til hand). Dette gjøres ved å trekke en leder mellom jordpunktene.

Altså, om du ikke skal få skade med apparatfeil og ujordet anlegg MÅ det være samme feil på andre apparat og 2-fase anlegg inn til lokalet og samme fase det er feil på på det andre apparatet. Det er ikke gode odds, og ikke noe å satse på.

Ujordet anlegg er ikke tillatt utvidet pr. i dag, og ikke tillatt nyinstallert og det er jo en god grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.