Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbedring av gitarens sustain?


Sortulv

Anbefalte innlegg

Som nevnt før i tråden har jeg allerede en kraftig messingblokk installert, så akkurat den faktoren burde sånn sett være i orden.

Hvilken dyrere Soloist er det du har prøvd? SL2H er jo USA select-series, så da må det kanskje ha vært en custom-shop?

Ellers syns jeg det virker litt rart om gitaren skal ha dårligere treverk enn hva andre high-end produsenter bruker...? Men må innrømme at gitaren er ganske mye lakkert, og dette kan kanskje (dog burde vel ideelt ikke) ha en viss påvirkning?

Takker for alle tips jeg har fått hitill!

Har prøvd mye av Jackson opp gjennom åra.

Det jeg prøver å si er at du er ikke garantert å få en gitar som er knallbra på alle

måter selv om du kjøper dyre ting. Customshop eller ikke!

Jackson, Fender, PRS og andre fabrikanter på en viss størelse produserer mange gitarer og det er store eksemplarvarisasjoner.

Jeg har jobbet 5 år i gitarforretninger og merket mye til det.

Prøvde engang 3 Jem gitarer, samme serie, pris ca26K. Jeg ville hatt en av de, de 2 andre var rett og slett ganske "døde"

Gitarer med tynne halser har sjelden Les paul sustain uansett, er noen fysiske forutsettninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forsøk å øke strengehøyden en god del som et eksperiment. Husk å slakke strengene før du justerer, da du kan skade "studsene" hvis du justerer uten.

Hvis du får merkbart bedre sustain da, vil det hjelpe med en sliping av båndene. Selv om strengene er i berøring med båndene sånn helt umerkelig uten videre buzz, vil det kutte ned på sustainen. Siden du merker det høyt oppe på halsen, er det ikke sikkert dette er problemet, men det vil eliminere en mulighet for dårlig sustain.

Dårlig sustain (og for min del, tone) over 12. bånd er for min del relatert til mangel på teknikk, men det har du jo i og forsåvidt avskrevet, så da er ikke det et tema.

Et annet triks for å øke sustain, er jo å bruke en kompressor i lydrekken, men det påvirker jo lyden på andre måter, og det er ikke sikkert det du er ute etter. Men hvis jeg vil ha masse sustain, slenger jeg inn en kompressor, og skrur opp. Instant sustain. Eller jeg bruker sustainergitaren min. :D

Takk for svar Castor. Skal forsøke å heve strengene, samt eksperimentere litt med pickuphøydene... Vurderer sterkt å spandere en profesjonell setup og samtidig få ham til å ta et overblikk over gitaren. Er litt skeptisk mot slike sustainer-pedaler, da jeg vil ha en mer naturlig sustain fra instrumentet i seg selv, uten annen påvirkning av lyden

Har prøvd mye av Jackson opp gjennom åra.

Det jeg prøver å si er at du er ikke garantert å få en gitar som er knallbra på alle

måter selv om du kjøper dyre ting. Customshop eller ikke!

Jackson, Fender, PRS og andre fabrikanter på en viss størelse produserer mange gitarer og det er store eksemplarvarisasjoner.

Jeg har jobbet 5 år i gitarforretninger og merket mye til det.

Prøvde engang 3 Jem gitarer, samme serie, pris ca26K. Jeg ville hatt en av de, de 2 andre var rett og slett ganske "døde"

Gitarer med tynne halser har sjelden Les paul sustain uansett, er noen fysiske forutsettninger her.

Så det ikke blir noen misforståelser: gitaren min er altså ikke en customshop, men standard USA-select. Jeg formulerte meg dårlig, men jeg lurte på om det var customshop-modeller du hadde prøvd som skal ha vært dyrere. ;)

Som du sier hender det at det sendes mindre vellykkede eksemplarer ut ifra fabrikkene, og siden jeg bestilte denne brukt fra amerika hadde jeg jo ingen anledning til å få prøvd den før jeg kjøpte. Som før sagt er jeg fornøyd på de fleste måter og syns det er en rå gitar, men dette med sustainen er en massiv irritasjonskilde - den billige Les Paul kopien min med langt dårligere treslag har faktisk bedre sustain. <_<

Leste gjennom anmeldelser av SL2H på Harmony Central nå, og der blir det sagt fra flere kjøpere at "the guitar sustains forever".

Må si jeg blir litt frustrert. Hvis ikke dette går å ordne, får jeg kanskje bare selge den, uansett hvor lite jeg ønsker å gjøre dette. Burde klare å få tilbake de pengene jeg gav for den...

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og prøv å senke ned pickupene. Det gir mindre vreng, men faktisk mer sustain. Vibrer gjerne med fingrene når du kjenner at lyden begynner å forsvinne. Har mye med teknikk å gjøre. Litt tykkere strenger kan også hjelpe på.

Men som nevnt over, så har utstyret (forsterker og pedaler) mye å si. Merker ihvertfall at jeg får mye mer sustain med min Boss OD-3 viss jeg bruker den istedenfor å skru vrengen opp på forsterkeren.

Er det mer enn en måned siden du byttet strengene, så er det nok på tide å bytte dem ut. Merke og type har også noe å si for hvor mye klang de holder på. Vask/rengjør gripebrettet. Har hørt mye bra om sustain block. At det gir en merkbar forskjell i sustain, men har ikke prøvd det selv. Det er vel ikke så problematisk å sette det inn heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Castor. Skal forsøke å heve strengene, samt eksperimentere litt med pickuphøydene... Vurderer sterkt å spandere en profesjonell setup og samtidig få ham til å ta et overblikk over gitaren. Er litt skeptisk mot slike sustainer-pedaler, da jeg vil ha en mer naturlig sustain fra instrumentet i seg selv, uten annen påvirkning av lyden

Så det ikke blir noen misforståelser: gitaren min er altså ikke en customshop, men standard USA-select. Jeg formulerte meg dårlig, men jeg lurte på om det var customshop-modeller du hadde prøvd som skal ha vært dyrere. ;)

Som du sier hender det at det sendes mindre vellykkede eksemplarer ut ifra fabrikkene, og siden jeg bestilte denne brukt fra amerika hadde jeg jo ingen anledning til å få prøvd den før jeg kjøpte. Som før sagt er jeg fornøyd på de fleste måter og syns det er en rå gitar, men dette med sustainen er en massiv irritasjonskilde - den billige Les Paul kopien min med langt dårligere treslag har faktisk bedre sustain. <_<

Leste gjennom anmeldelser av SL2H på Harmony Central nå, og der blir det sagt fra flere kjøpere at "the guitar sustains forever".

Må si jeg blir litt frustrert. Hvis ikke dette går å ordne, får jeg kanskje bare selge den, uansett hvor lite jeg ønsker å gjøre dette. Burde klare å få tilbake de pengene jeg gav for den...

Anmeldelser på Harmony Central er jo stort sett en vits!

Fjortisser som har kjøpt seg ny pedal, forsterker eller gitar og de er selvsagt "verdens beste" uansett haha

Hvor mange kjøper seg noe nytt gitarutstyr er kjempemissfornøyd og skriver en anmeldelse om det?

De fleste vil altid prøve å rettferdiggjøre innkjøpet sitt uansett..

Husk at Les Paul er en helt annen gitartype.

Den trenger absolutt ikke ha noe dårligere treverk enn din Jackson.

Husk at store fabrikanter trenger mye treverk og det er en business så det blir som regel laget gitarer av rubbel og bit :)

Suhr har forkastet treverk som har havnet opp hos noen av de store fabrikantene, skal ikke nevne navn! (Nei jeg har ikke dokumentasjon som beviser dette, men har det fra en veldig troverdig kilde så om folk tror på det eller ikke gjør meg ingenting...)

Suhr er den eneste fabrikanten jeg aldri har prøvd en direkte dårlig gitar fra. (ikke prøvd Tyler, Skermetta og flere sammenlignbare byggere)

Har hatt etpar jeg ikke likte så godt men det hadde med specs, altså smak og behag å gjøre ikke kvalitet, sustain osv...

Har prøvd flere Jackson Customshops ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Err, jeg har faktisk en sånn svær sustainblokk i messing liggende som jeg hadde i min egen Jackson før jeg byttet tremolo. Hvis du er interessert så kan jeg sikkert se om jeg kan rote den frem i gitarkassa :ninja:

Hei Hvitravn, takk for hyggelig tilbud :D

Men som jeg har sagt et par ganger før i tråden, har jeg faktisk en kraftig messingblokk installert i gitaren allerede - forrige eieren skiftet nemlig ut den originale blokka med en bedre. Men sustainen er likevel elendig, så noe sier meg at noe ikke stemmer helt :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hvitravn, takk for hyggelig tilbud :D

Men som jeg har sagt et par ganger før i tråden, har jeg faktisk en kraftig messingblokk installert i gitaren allerede - forrige eieren skiftet nemlig ut den originale blokka med en bedre. Men sustainen er likevel elendig, så noe sier meg at noe ikke stemmer helt :ninja:

Oi beklager det var så masse tekst så jeg skippet noen innlegg :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmeldelser på Harmony Central er jo stort sett en vits!

Fjortisser som har kjøpt seg ny pedal, forsterker eller gitar og de er selvsagt "verdens beste" uansett haha

Hvor mange kjøper seg noe nytt gitarutstyr er kjempemissfornøyd og skriver en anmeldelse om det?

De fleste vil altid prøve å rettferdiggjøre innkjøpet sitt uansett..

Samt man har ingen mulighet til å vite hvor mange av anmeldense som er laget av produsenten selv.

Selv om man noen ganger ser anmeldelser som virker som dem er laget kun for å demetere negative vurderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men jeg har konkludert med at det er treverket som har mest å si for sustainen. Har hatt endel les paul gitarer, gitarer som i utgangspunktet har noen av de beste forutsetninger for god sustain, men alikevel oppleves noen av de les paulene jeg har hatt som døde mtp sustain. Faktisk har noen hatt forundrende dårlig sustain og jeg kjenner meg igjen i trådstarters beskrivelse, uten at jeg vet helt hvorfor. Jeg tror at årsaken til sustain er bestemt av gitarens evne til å resonnere med strengen og at noen gitarer rett og slett har 'dødt' treverk som ressonerer kjempedårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men jeg har konkludert med at det er treverket som har mest å si for sustainen. Har hatt endel les paul gitarer, gitarer som i utgangspunktet har noen av de beste forutsetninger for god sustain, men alikevel oppleves noen av de les paulene jeg har hatt som døde mtp sustain. Faktisk har noen hatt forundrende dårlig sustain og jeg kjenner meg igjen i trådstarters beskrivelse, uten at jeg vet helt hvorfor. Jeg tror at årsaken til sustain er bestemt av gitarens evne til å resonnere med strengen og at noen gitarer rett og slett har 'dødt' treverk som ressonerer kjempedårlig.

Jeg tror du er inne på noe der. Om jeg har vært så uheldig å komme over et litt uheldig eksemplar av en Soloist, bør jeg vurdere å selge igjen for å prøve å finne en bedre.

Gitaren er flott og positiv på mange måter: veldig solid konstruksjon, stødig hardware, perfekt båndarbeid, lekker lakkering og behagelig hals, men når jeg spiller en tone kjennes det ikke ut som om det resonnerer ordentlig i treverket, og det blir dårlig sustain.

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du gir gitaren opp bør du jo skjekke tidligere nevnte pick-up høyde.

En meget sansynlig feilkilde siden dem ikke er originale og den som

har montert dem kun har søkt max output når de ble justert.

Samt skjekke skruene til bridge, samt anleggsflate på denne.

Det kan jo være disse er skadet, slitt, løse eller på annen måte feilt montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten teori om at den virkelige sustainen i en "død" gitar egentlig er bedre enn det man tror. Man er vant til at kroppen vibrerer, og så når den ikke gjør det, får man liksom ikke "svar" på det man driver med.

Altså- hvis pickupene skal ta opp svigninger fra treverket, så må jo pickupene være mikrofoniske. Det er noe vi til vanlig ikke ønsker, da det medfører feedbackproblemer, at overtoner forsterkes i uønsket grad og så videre. Det at selve kroppen faktisk i stor grad skal klare å stoppe svigningene i strengene i stor grad, tror jeg rett og slett ikke på. Da er nok faktorer som at strengene er borti bånd, at det er feil med sadel i en eller begge ender mye viktigere faktorer. Skal treverket ha noen kraftig negativ effekt på strengens svigninger, må jo treet svinge i motfase til strengen, og det blir litt søkt.

Det hjelper jo egentlig ikke ingenting, da det ikke er videre moro å spille på en gitar som vibrerer som en sementklump, og det er følelsen man har når man spiller på gitaren som er viktig. Hvorfor det føles slik er helt underordnet.

Hvordan er den akkustiske lyden på gitaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at selve kroppen faktisk i stor grad skal klare å stoppe svigningene i strengene i stor grad, tror jeg rett og slett ikke på. Da er nok faktorer som at strengene er borti bånd, at det er feil med sadel i en eller begge ender mye viktigere faktorer. Skal treverket ha noen kraftig negativ effekt på strengens svigninger, må jo treet svinge i motfase til strengen, og det blir litt søkt.

Tja.. Jeg ser på det kanskje litt mer omvendt enn deg. At dødt treverk ikke nødvendigvis har en negativ effekt på strengens svingninger,

men at godt treverk forsterker svingingene på et vis. At det heller står på treverkets evne til å føre energi tilbake til strengen.

Jeg har ikke forsket på det her, men jeg synes ikke det høres umulig ut at treverk som vibrerer godt kan gi en slags resonanseffekt på strengen som får den til å svinge lenger.

Hvis bro/sadler i begge ender har mer å si for sustain enn treverk, så ville kanskje bytte av hardware/nøtt løst sustain-problemet på en del av les paulene jeg har hatt.

Jeg har tenkt denne tanken før, men jeg klarer ikke helt å se for meg at det er SÅ utrolig stor variasjon på kvalitet/utførelse av bro/sadler på en LP-type gitar.

Med andre ord, at bånd/sadler/bro som i mine øyne er relativt simple konstruksjoner, skal gi så store utslag på sustain som jeg har opplevd med en rekke les pauler, har jeg vanskelig for å tro. Jeg har prøvd Gibson les pauler med både nydelig sustain og akustisk klang, og jeg har prøvd Gibson gitarer som låter mer "dødt". Poenget mitt er at jeg ikke anser hardware/sadler som den største variabelen på disse gitarene, men heller treverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.