Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forbedring av gitarens sustain?


Sortulv

Anbefalte innlegg

Hei folkens, lurte på om dere har litt tid til å svare på et spørsmål angående sustain gitaren min:

Jeg trives veldig godt på de fleste måter med Jackson SL2H jeg kjøpte i sommer, men med tiden har jeg begynt å fatte misnøye med instrumentets sustain - hvor lenge jeg kan holde en tone uten at den svinner hen.

Er masse folk som mener at Soloist'er med gjennomgående haøs har særskilt god sustain, men akkurat dette har jeg ikke lagt spesielt merke til. Jeg syns heller å merke at tonen først holder seg klingende en grei stund, for så å forsvinne meget raskt. Med dette mener jeg at den ikke dempes ned gradvis, men plutselig, etter en liten stund, minsker i volum betraktelig raskere enn naturlig.

Og nei, det har ikke noe med teknikken min å gjøre! :P

Kan det ha noe med hvordan gitaren er satt opp? Jeg har litt skurring i båndene på dyp E-streng.

Finnes det noen måte du kan forbedre sustainen i en gitar? Akkurat SL2H burde vel ha potensiale for lengre tonevarighet enn hva den har for øyeblikket...

Sjekk opp denne soloen ca. 0:24

Om jeg skulle holdt en tone såpass lenge på gitaren nå, ville det ikke lyde veldig tydelig etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøp deg en tremol-no, det skal visstnok forbedre sustainen :)

Er ikke dette en innretning for fastlåsing av Floyden?

Strengetykkelse og fjern whammy bar til for fordel for tailpiece - will sustain for ever :)

Mener du kun å fjerne den "pinnen" man bruker til å vippe systemet med, eller å bytte ut hele Floyd Rose systemet med en fast bro?

Jeg syns at Soloisten ser finest ut med Floyd, og forsåvidt moro med squeals og divebombs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en innretning for fastlåsing av Floyden?

Mener du kun å fjerne den "pinnen" man bruker til å vippe systemet med, eller å bytte ut hele Floyd Rose systemet med en fast bro?

Jeg syns at Soloisten ser finest ut med Floyd, og forsåvidt moro med squeals og divebombs ;)

Du spør om hvordan få bedre sustain og så er det image som teller :) :) :)

Det er ingeting som heter fri lunch. Skal du stupe og leke så monter leke på gitaren.

Skal du spille gitar og ha god lyd og masse sustain må strengene få festeanordning

som er optimal for oppgaven.

Jeg skal ikke påstå at dette er all verdens sannhet, men de gitarer jeg har/har

hatt med tailpice har alle utmerket veldig positivt med god sustain.

Tailpice har den egenskap at den bruker hele instrumentets lengde.

Tailpiece - Wikipedia, the free encyclopedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse = sustain. idéelt se skulle du hatt en tykkere hals, men det er vel lite realistisk, og lite belønnende ift det faktiske utbyttet. tykkere strenger, og invester i en sustain-blokk i messing til brua

37mm Brass Sustain Block 37mm Brass Sustain Block [bSB001] - $34.95 : FloydUpgrades.com!, Floyd Rose Tremolo Upgrades

jeg vet ikke hvilke dimensjoner som passer til gitaren din. HvitRavn på forumet har visstnok god erfaring med disse.

hva du spiller gitaren gjennom spiller også inn på sustainen. har selv merket STOR forskjell ved bruk av vrengpedalen min, først gjennom en liten transistor-fender, og så en Vox AC30. som natt og dag faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør om hvordan få bedre sustain og så er det image som teller :) :) :)

Det er ingeting som heter fri lunch. Skal du stupe og leke så monter leke på gitaren.

Skal du spille gitar og ha god lyd og masse sustain må strengene få festeanordning

som er optimal for oppgaven.

Jeg skal ikke påstå at dette er all verdens sannhet, men de gitarer jeg har/har

hatt med tailpice har alle utmerket veldig positivt med god sustain.

Tailpice har den egenskap at den bruker hele instrumentets lengde.

Tailpiece - Wikipedia, the free encyclopedia

Ja, hm - skjønner hva du mener. Er tailpiece det samme som tune-o-matic bro?

Et annet problem er at jeg syns det er mer behagelig for høyrehånds-plektring med Floyd Rose bro. Kan det være en løsning, som Metalbrain sier, å anskaffe en tremol-no?

masse = sustain. idéelt se skulle du hatt en tykkere hals, men det er vel lite realistisk, og lite belønnende ift det faktiske utbyttet. tykkere strenger, og invester i en sustain-blokk i messing til brua

37mm Brass Sustain Block 37mm Brass Sustain Block [bSB001] - $34.95 : FloydUpgrades.com!, Floyd Rose Tremolo Upgrades

jeg vet ikke hvilke dimensjoner som passer til gitaren din. HvitRavn på forumet har visstnok god erfaring med disse.

hva du spiller gitaren gjennom spiller også inn på sustainen. har selv merket STOR forskjell ved bruk av vrengpedalen min, først gjennom en liten transistor-fender, og så en Vox AC30. som natt og dag faktisk.

Takk for god respons, Groet og alle sammen!

Nei, tykkere hals er neppe aktuelt, da jeg ikke får skiftet ut en neck-through hals, og halsen på SL2H er en av hovedgrunnene til at jeg liker gitaren. ;)

Tjukkere strenger kan jeg jo alltids forsøke. De jeg bruker på gitaren for øyeblikket er Ernie Ball 9-46.

Og sustainblokka er faktisk allerede oppgradert til en temmelig stor messingblokk av den forrige eieren. Ja, forsterker kan vel også ha noe å si. Kjører den igjennom en Micro Cube, som ikke er helt toppers akkurat

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville og tatt en titt på båndene. Ujevne bånd kan gjøre mye med sustain. Holdes tonen like lang over hele halsen eller er det områder hvor den dør fortere ut? Jeg har f.eks ett sted på exploreren min som er omtrent helt dødt. 14 bånd g-streng. Det ble mye bedre etter at jeg jevnet ut båndene. Men er fortsatt ikke helt bra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville og tatt en titt på båndene. Ujevne bånd kan gjøre mye med sustain. Holdes tonen like lang over hele halsen eller er det områder hvor den dør fortere ut? Jeg har f.eks ett sted på exploreren min som er omtrent helt dødt. 14 bånd g-streng. Det ble mye bedre etter at jeg jevnet ut båndene. Men er fortsatt ikke helt bra,

Tanken har slått meg, ja. Det er bedre sustain lengre ned på halsen, det er vel dårligst på høy E-streng, og spesielt etter tolvte bånd. F.eks. om jeg bender nevnte streng på 22 bånd, dør tonen helt. Gitaren har mye bedre sustain på G-strengen, også på de høye båndene.

Båndene ser ikke veldig ujevne ut, men de er slitt bittegrann ned og blitt en anelse flatere.

Er det dyrt å få fikset dem så de blir i perfekt stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er strengene gamle? at sustain er dårligere på de høyere båndene er naturlig, siden strengene naturligvis er kortere derfra. men prøv gitaren gjennom en anstendig røramp. jeg har null peil på jackson, men pickups er ihvertfall en faktor en bør regne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er strengene gamle? at sustain er dårligere på de høyere båndene er naturlig, siden strengene naturligvis er kortere derfra. men prøv gitaren gjennom en anstendig røramp. jeg har null peil på jackson, men pickups er ihvertfall en faktor en bør regne med.

Strengene er ikke spesielt gamle, og problemet var omtrent det samme når de var splitter nye.

Pickupene er håndlagde Stan Hinsley, som forrige eieren hadde oppgradert til. De lyder ganske heavy, men jeg vurderer likevel å forsøke å skifte tilbake til de originale Seymour Duncan-pickupene, (som han også sendte med) bare for å se hva jeg foretrekker.

Stan Hinesley Hand Crafted Hand Wound Pickups for Guitar and Bass

Har du sjekka høyden på pickupene? Om de er for nær strengene, så vil magnetene dra på strengene og det vil oppleves noe ala det du opplever.

Nei, er ikke helt sikker når det gjelder pickup-høyden. Det lyder greit sånn de sitter nå, men godt mulig det kan utgjøre en forskjell å senke dem litt?

Er det noen bestemt høyde som er anbefalt? :)

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på sustainblokk på Floyd`n.

Ellers har jeg prøvd endel Soloister, også dyrere enn den du har, som rett og slett har vært veldig døde..

Neckthru trenger absolutt ikke gi bedre sustain, kommer rett og slett ann på treverket.

En annen ting som har mye å si er tykkelsen på halsen.

Kan jo nevne at Phil Collen skifter til baseballbat tykke halser på sine Jackson signaturgitarer på grunn av sustain.

Han setter også på titaniumsadler noe som også hjelper

Har satt på Tremol-no på en Suhr jeg har, gjorde ikke så mye med sustain, men så var den meget bra fra før.

Husk at hver gitar lever sitt eget liv og du kan få gitarer med store variasjoner i lydegenskaper fra så store fabrikanter som Jackson/Fender.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på sustainblokk på Floyd`n.

Ellers har jeg prøvd endel Soloister, også dyrere enn den du har, som rett og slett har vært veldig døde..

Neckthru trenger absolutt ikke gi bedre sustain, kommer rett og slett ann på treverket.

En annen ting som har mye å si er tykkelsen på halsen.

Kan jo nevne at Phil Collen skifter til baseballbat tykke halser på sine Jackson signaturgitarer på grunn av sustain.

Han setter også på titaniumsadler noe som også hjelper

Har satt på Tremol-no på en Suhr jeg har, gjorde ikke så mye med sustain, men så var den meget bra fra før.

Husk at hver gitar lever sitt eget liv og du kan få gitarer med store variasjoner i lydegenskaper fra så store fabrikanter som Jackson/Fender.

Som nevnt før i tråden har jeg allerede en kraftig messingblokk installert, så akkurat den faktoren burde sånn sett være i orden.

Hvilken dyrere Soloist er det du har prøvd? SL2H er jo USA select-series, så da er det bare customhopmodellene jeg vet om som er dyrere.

Ellers syns jeg det virker litt rart om gitaren skal ha dårligere treverk enn hva andre high-end produsenter bruker...? Men må innrømme at gitaren er ganske mye lakkert, og dette kan kanskje (dog burde vel ideelt ikke) ha en viss påvirkning?

Takker for alle tips jeg har fått hitill!

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å øke strengehøyden en god del som et eksperiment. Husk å slakke strengene før du justerer, da du kan skade "studsene" hvis du justerer uten.

Hvis du får merkbart bedre sustain da, vil det hjelpe med en sliping av båndene. Selv om strengene er i berøring med båndene sånn helt umerkelig uten videre buzz, vil det kutte ned på sustainen. Siden du merker det høyt oppe på halsen, er det ikke sikkert dette er problemet, men det vil eliminere en mulighet for dårlig sustain.

Dårlig sustain (og for min del, tone) over 12. bånd er for min del relatert til mangel på teknikk, men det har du jo i og forsåvidt avskrevet, så da er ikke det et tema.

Et annet triks for å øke sustain, er jo å bruke en kompressor i lydrekken, men det påvirker jo lyden på andre måter, og det er ikke sikkert det du er ute etter. Men hvis jeg vil ha masse sustain, slenger jeg inn en kompressor, og skrur opp. Instant sustain. Eller jeg bruker sustainergitaren min. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.