Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Booster, vreng, overdrive, ka farsken?


Ensnared

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sliter litt med enkelte begreper, og trenger hjelp til å forstå hva de faktisk betyr. Årsaken er at jeg planlegger å fase ut mitt Digitech GNX4 effektbrett med analoge bokser (planlegger å bygge noen bokser selv også, men det blir vel en noe annen sak). Men nå er jeg litt usikker på hva jeg trenger, så derfor spør jeg her :)

Til saken: Kan noen forklare meg hva en booster er? Og hva er egentlig forskjellen på en trebble-booster og diverse andre typer boostere?

Jeg antar en booster rett og slett forsterker signalet inn til forsterkeren slik at rørene i forsterkeren vrenger tidligere (funker dårlig med transistor-forsterkere vil jeg anta), men er faktisk litt usikker på om dette stemmer. I såfall, hvorfor bruke dette fremfor en vrengpedal - er det bare for å få forsterkerens egen vreng, eller finnes det andre fordeler/ulemper med å velge booster eller dedikert vrengpedal?

Hvis det stemmer antar jeg en trebble-booster i hovedsak forsterker de høyere frekvensene for å få forsterkeren til å vrenge, noe som jeg antar også vil få den til å vrenge de lavere frekvensene siden lydsignalet er en blanding av både lave og høye. Nå har jeg fagbrev i elektronikk men det er 14 år siden jeg holdt på med de analoge og audio/video-delene av faget (det ble nok mer fokus på det digitale for min del), og husker langt mindre enn jeg skulle ønske nå, men grunnprinsippene håper jeg at jeg fremdeles har nogenlunde klart ;)

Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Vox AC30 Custom Classic med "Blue"-elementer, og planen er å stille inn denne til en skikkelig god clean-lyd (jeg har dette nå, men bruker GNX4'en til effekter), og - om jeg har forstått det riktig - bruke en booster for å få vrengen fra forsterkeren, kanskje med mulighet for å spe på enda mer med f.eks. en gammel Ibanez Tubescreamer-pedal som jeg har liggende et eller annet sted.

Er dette riktig tenkt, eller er jeg lenger ut på vidda enn jeg frykter?

Takker på forhånd for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I såfall, hvorfor bruke dette fremfor en vrengpedal - er det bare for å få forsterkerens egen vreng, eller finnes det andre fordeler/ulemper med å velge booster eller dedikert vrengpedal?

Du er inne på noe.

Tingen med overdrive/boost er at du kan få forsterkeren din til å vrenge uten å farge lyden for mye.

Det er selvsagt forskjellige typer overdrive og de låter også forskjellig. Men hovedprinsippet er at man skal få mer vreng fra en rørforsterker og beholde karakteristikken til rørlyden. Distortionpedaler farger og endrer lyden mye mer. Etter hva jeg tror, så er distortionpedaler laget for å etterligne rørlyden, mens overdrive er for å mildgjøre, tighte opp eller vrenge rørlyden.

AC30 er en typisk forsterker som blir boostet med overdrive. Låter ganske bra. Anbefaler deg å prøve det.

Tubescreamer er vel den mest kjente overdriven i gitarhistorien.

Håper jeg svarte på noe av det du lurte på og gratulerer med ny amp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuzz/distortion = vrengpedaler som ikke nødvendigvis etterlikner noe som helst.

Overdrive = pedaler som skal etterlikne forvrengningen i røramper.

Mange av disse starter med veldig lav forvrengning,

og kan også brukes som boostpedaler med volumet på fullt, og gain helt nede.

Boost = pedaler som forsterker gitarsignalet og får ampen til å forvrenge mer.

Finnes i forskjellige varianter. Både med forskjellige transistorer,

og med boosting av forskjellige frekvensområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan en booster gi deg mer vreng enn ampen din er bygd for? eller gir den bare den vrengen din amp er bygd for å produsere tidligere/kraftigere?

Siden boosten hever nivået på inngangs-signalet, så vil den gjerne føre til at forsterkeren får litt ekstra futt, og kanskje tighte opp sakene litt. Jeg for min del tar en god boost, over en vreng/overdrive når som helst. Er ikke mye som skal til for å dytte hele greia det lille ekstra som trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boost var den "hemmelige" ingrediensen i lyden

til mange gitarister allerede på 60-tallet.

Det som ble brukt mest da var germanium baserte treble booster.

På 70-tallet ble fat booster brukt for å booste bunn og mellomtone.

I dag er det mange som også bruker en clean boost.

Det er en boost som ikke farger signalet på noen måte,

men bare forsterker det,

Det går også å booste den første trioden i ampen med forskjellige

verdier på kondensatorer og motstander, men det er en anne type

boost enn det vi snakker om her.

Den første trioden er halvparten av det første preamp røret.

F.eks. et 12ax7 rør (ECC83 i Europa) består av to rør i ett,

og på klassiske tokanal amper som Marshall går kanalene inn

i hver sin del (triode) i det første preamprøret.

Da Marshall lagde sine første enkanals mastervolum amper,

valgte de å bruke den ene trioden til å booste den andre trioden

i det første preamprøret, Det kalles cascaded preamp,

og er i grunne det samme vi gjør når vi booster en amp med færre gain steg.

Det som skjer hvis vi booster en amp, er at den første trioden

vil få inn et kraftigere signal som vil påvirke lyden i ampen.

Hva som skjer med lyden er avhengig av hva slags amp vi bruker,

og hvordan den er innstilt.

Jeg har mest tro på å bruke boost på gamle konstruksjoner

uten for mange gain trinn i preampen.

Det gir muligheter for mer gain i ampen enn det som er der uten boost.

Er det nok gain i ampen, ser jeg ikke helt vitsen med å bruke boost.

En boost vil fungere mest som en volumøkning, hvis volumet er lavt

og det fortsatt er en den clean headroom igjen å gå på i ampen.

Hvis volumet settes høyt på ampen vil en boost gi mer forvrengning

og mindre volumøkning.

Min erfaring er at en boost fungerer best hvis volumet på ampen

er satt riktig på ampens "sweet spot".

Da fungerer boosten som en riktig blanding av volum og gain på ampen.

På dette volumet vil også ampen være mest anslagsfølsom,

og den vil også spille clean hvis volumet på gitaren dras ned.

En boost vil dra mer volum og gain ut av en amp enn det den har

i utgangspunktet, men den tilfører ikke noen egen lyd til ampen,

hvis man ikke velger å bruke en type boost som skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nok gain i ampen, ser jeg ikke helt vitsen med å bruke boost.

I beg to differ. Jeg har hatt en JCM800 - den har nok gain til metall, men vrengen blir ikke tight nok uten litt hjelp. Skrur man gain ned til ca. 6 og booster den med en Tubescreamer eller tilsvarende, tightes vrengen opp noe voldsomt. Instant chugga-chugga! Dette er et «triks» som blant andre Zakk Wylde benytter seg av. Og sikkert de fleste andre som spiller metall på gamle Marshaller og lignende :)

Jeg gjør det samme med Orangen jeg har nå. Det låter konge! Slår jeg av pedalen og skrur opp gain på ampen, låter det HELT annerledes. Mer stoner og fuzzete enn med lavere gain og boost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk for masse flott hjelp og informasjon, og link til en veldig flott artikkel :)

Så litt oppfølging: Hvor i dette bildet passer en preamp? Jeg har inntrykk av at preamp og booster brukes om hverandre når man snakker om effektbokser (det er vel en preamp innebygd i forsterkeren også, men her er det altså eksterne bokser jeg mener på). Er det det samme, eller er det karakteristikker som definerer om noe er en preamp, eller en booster, eller en vrengpedal?

Har forøvrig gravd frem min Tubescreamer-pedal nå, og det viste seg å være en TS10 (småskuffende med tanke på at en TS808 åpenbart er den man helst bør ha, mens å modifisere en TS9 til en TS808 er relativt enkelt - TS10 har jeg knapt sett noe om før jeg så at det var denne jeg hadde).

Har nå nettopp bestilt en OD2 og en Tribooster fra BYOC (vha JetCarrier siden prisen på byggesettene er dobbelt så høy hos godlyd.no som hos BYOC) så da får jeg forhåpentligvis det jeg er ute etter effektmessig sett, iallefall på crunch/overdrive-sida.

Har også bruk for en allsidig distortion-pedal, og har siklet litt på Radial Tonebone Plexitube - er det noen som har erfaringer med denne? Antar denne også kommer til å bestilles fra utlandet (muligens proguitarshop.com) siden dollaren er ganske grei om dagen, og man må gjerne ut med det dobbelte for slike ting når man handler her hjemme. Noen som har erfaringer med handel fra disse, eller har andre utenlandske forhandlere å anbefale?

Blir kanskje litt mye ut over hva tråden opprinnelig dreide seg om dette her, men forhåpentligvis er ikke det et problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.