Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av topp+kabinett


Guitardude93

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt nobb i kabinetter og sånt stasj så jeg tenkte å spørre om hjelp.

Jeg er på utkikk etter en kabinett løsning med topp som jeg kan spille både rock, hard rock, metal og heavy (egentlig en ganske allsidig forsterker). Jeg tenkte å betale rundt 15.000 på det meste så vis folk kunne komme med litt inspill hadde det vært fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på Peavey 5150, som noen sikkert kommer til å anbefale.

Selv bruker jeg en Bugera XXX som gjør metall og hardrock godt. Er meget godt fornøyd med den selv, men en del er skeptiske til den (grunnet skrekkhistorier om kvalitet). Bruker den med 2 2x12-kabinett med Celestion V30-elementer, som muligens er bedre enn kabinettet i samme serie som toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kremt" jeg har en 100w topp til salgs som er laget spesielt til metall. Den er ikke rør, men har god lyd og er billig. Jeg selger den med et 400w kabinett av samme merke ( hughes&kettner ) . Det er langt under ditt budsjett, men det er jo lov å prøve seg :) warp7 med attax 412 kab for 5000 samlet...

høres meget bra ut, kunne du sendt meg noen bilder? hvor lenge har du hatt utstyret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kabinett ville jeg gått for 2x1x12" (fremfor 2x12") og en forsterker som er glad i sånt...

Orange PPC112 er et fantastisk kabinett og det er sinnsykt fint å kunne variere om man ønsker 1x12" eller 2x12". Orange-kabinettene er også så sinnsykt tunge å bære at du kommer til å være glad for å ha muligheten til å flytte en av gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kabinett ville jeg gått for 2x1x12" (fremfor 2x12") og en forsterker som er glad i sånt...

Orange PPC112 er et fantastisk kabinett og det er sinnsykt fint å kunne variere om man ønsker 1x12" eller 2x12". Orange-kabinettene er også så sinnsykt tunge å bære at du kommer til å være glad for å ha muligheten til å flytte en av gangen. :)

hvorfor 2 stk kabinetter? :) er ikke det litt upraktisk a? tenker nå i en bandsituasjon altså. å ha 4x12 uten hjul FRARÅDER jeg deg på det aller høyeste! andre gitaristen i bandet mitt har ikke hjul på englen sin, og det er et helvet hver gang.. Jeg blir alltid fortalt av eldre og erfarne at til slutt så vil jeg ende opp med en combo eller en 2x12 pga vekt. Om jeg ikke skaffer en roadie da :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor 2 stk kabinetter? :) er ikke det litt upraktisk a? tenker nå i en bandsituasjon altså. å ha 4x12 uten hjul FRARÅDER jeg deg på det aller høyeste! andre gitaristen i bandet mitt har ikke hjul på englen sin, og det er et helvet hver gang.. Jeg blir alltid fortalt av eldre og erfarne at til slutt så vil jeg ende opp med en combo eller en 2x12 pga vekt. Om jeg ikke skaffer en roadie da :ninja:

Jeg har det rett og slett fordi jeg enten bare trenger 1x12" og da slipper å drasse på de ekstra kiloene. Innimellom har jeg ksnskje lyst på 2x12" og da går jeg for det. Men på den andre siden: når jeg trenger 2x12" vil jeg faktisk helst ha to forskjellige forsterkere som driver 1x12" hver (mikker jo alltid opp, så trenger ikke å flytte så fantastisk mye lyd). Kult å kunne ha muligheten til å være mer fleksibel og bruke en gitar på to amper samtidig eller rett og slett veksle mellom dem. De fleste ender jo opp med mer enn en forsterkertopp uansett og skal du ha 4x12" til hver eneste en får du fort dårlig rygg av all roadie-jobbinga. Men mulig jeg er veldig sær? Også greit å kunne kjøpe 1x12" først sammen med toppen og utvide senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det rett og slett fordi jeg enten bare trenger 1x12" og da slipper å drasse på de ekstra kiloene. Innimellom har jeg ksnskje lyst på 2x12" og da går jeg for det. Men på den andre siden: når jeg trenger 2x12" vil jeg faktisk helst ha to forskjellige forsterkere som driver 1x12" hver (mikker jo alltid opp, så trenger ikke å flytte så fantastisk mye lyd). Kult å kunne ha muligheten til å være mer fleksibel og bruke en gitar på to amper samtidig eller rett og slett veksle mellom dem. De fleste ender jo opp med mer enn en forsterkertopp uansett og skal du ha 4x12" til hver eneste en får du fort dårlig rygg av all roadie-jobbinga. Men mulig jeg er veldig sær? Også greit å kunne kjøpe 1x12" først sammen med toppen og utvide senere.

men først og fremst bør trådstarter finne ut hva han behov er. Skal han ha utstyret stående i stua hjemme i et boligfelt så er vel ikke 4x12 veien og gå.. men om han spiller i et band derimot! men 2x12 holder jeg i haugevis da og. Men 4x12 ser jo kulest ut! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200-300 watt?

Watt har ikke noe å si for hvor høyt ampen kommer til å spille!

Du klarer deg fint med 50 watt i en bandsammenheng, det er jo også kjent med rørforsterkere at de låter bedre på høyere volum da du får tyna powerampen!

Jeg ville ikke gått for 1x12 kabinetter hvis du skal spille rock og metal, det låter ikke særlig bra synes jeg! 2x12 funker svært fint!

5150 er jo som sagt tidligere her en kul amp, dog ikke så svært god clean!

For 15 kan du få mye kult brukt så jeg ville brukt litt tid og prøvd masse forskjellig slik at du ender opp med noe du faktisk er fornøyd med!

Marshall låter dritkult til "rock" men jeg ville helst gått for en gammel JMP i såfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men først og fremst bør trådstarter finne ut hva han behov er. Skal han ha utstyret stående i stua hjemme i et boligfelt så er vel ikke 4x12 veien og gå.. men om han spiller i et band derimot! men 2x12 holder jeg i haugevis da og. Men 4x12 ser jo kulest ut! :D

Men hvorfor 2x12" når man kan ha 1x12"? Og hvorfor 4x12" når man har 1x12" og noen malte bruskasser med tollex? Er det bare jeg som er så feig at jeg liker 1x12"? Jeg har aldri vært borti et 4x12" som gir meg riktigere lyd til den jobben jeg skal gjøre enn jeg har med mine 1x12" og da kan jeg kombinere to forskjellige, flytte rundt, bytte om til kun 1x12" eller fyre løs med haugevis av forskjellige amper. Og hvorfor ha 1 amp når man kan ha stereo? :D

Som forsterker ville jeg vurdert Vox Night Train, Peavey Valveking eller 6505, Blackstar S1 (evt HT-5H hvis du ikke trenger flere hundre watt) etc. Det finnes fantastisk mange amper å velge mellom og du har gitt ganske få hint om hva du er ute etter... Hvor høyt volum trenger du og hva er bruksområdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men først og fremst bør trådstarter finne ut hva han behov er. Skal han ha utstyret stående i stua hjemme i et boligfelt så er vel ikke 4x12 veien og gå.. men om han spiller i et band derimot! men 2x12 holder jeg i haugevis da og. Men 4x12 ser jo kulest ut! :D

Her er det band det går i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det band det går i

hadde jeg vært deg hadde jeg sett meg etter et godt marshall rør-stack. Mange som argumenterer om at det skal være lett å bære rundt osv, men man klarer vel å bære et stack et par dager i uka hvis man i det heletatt trenger å bære det så ofte?

Syntes det er tull å tenke på hvor portabelt lydutstyret ditt skal være. 1. pri er vel lyden? Det er hvertfall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.