Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

RØR er noe skumle greier, anyone?


Mikke

Anbefalte innlegg

Heia,

Min AC30 cc2 har begynt å sprake noe jævlig når jeg spiller på den. Det er visse frekvenser med mye ulyd, og noen frekvenser som er like rene som før. Det er mao fortsatt lyd, for det meste god lyd, men denne sprakingen er jeg dårlig fan av. Forhørte meg rundt, og det viste seg at dette ofte skyldes slitne preamp rør.. Ettersom jeg har lite peiling på rør slenger jeg derfor ut et par spørsmål ang hva slags rør, og hvordan bytte dem her. Tar alle svar i mot med stor takk :)

1. 3 x 12AX7/ECC83 er vel de preamprørene som allerede står i ampen. Hvordan finner jeg "tilsvarende"? Er det 12AX7 som er kjennetegnet, og ECC83 er bare VOX sin model, eller hva?

2. Jeg mener å huske at det er autobias på VOX, men jeg er ikke sikker. Noen som vet med sikkerhet om jeg må stille inn noe?

3. Er det noen rør som er bedre enn andre? Hva vil evt være forskjellen?

4. Er det noen stor hemmelighet på hvordan man bytter den, eller er det bare av med strøm, av med bakpanel, ut med forsterker, ut med rør, inn med rør - done!

5. Hvor kjøper jeg rør? Kjøper jeg det de har på lokalsjappa i Bergen, eller kjøper jeg over nettet?

Hjertelig takk for svar :)

Dersom du føler du har noe mer snasen info ang rørbytte, så sleng det gjerne opp også, jeg er blank!

- Mikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. ECC83 og 12AX7 er to forskjellige betegnelser på akkurat den samme rørtypen.

2. Bias er kun relevant når det er snakk om utgangsrør, så i dette tilfellet er det ikke noe å bry seg om.

3. Hvillke rør som er best blir som Pepsi vs. Cola osv. :)

4. Slå av ampen, napp ut de gamle (VENT TIL DE ER KALDE), skvis inn de nye ;)

5. Lokalsjappa har høyst sannsynlig rør på lager, men ikke forvent noe særlig til utvalg.

Sånn, så overlater jeg eventuelle dypere forklaringer til andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Har nå lest litt rundt, og funnet ut litt om forskjellige rør. Har merket meg at flere instanser mener JJ Electronics og Russian er gode rør for VOX. Sovtek, TAD og Electro Harmonics kom ikke så godt ut, og det er kun disse rørene som sjappene rundt i Bergen har. Noen som evt kunne gitt meg noen synspunkter?

Sovtekrørene tålte dårlig vamrmen inni AC30'n leste jeg, og TAD rørene kunne være noe for små, og derfor ikke passe ordentlig. Vet dere noe?

Er det trygt å bestille rør over nett? Eller vil det kunne kuke seg til, og at ejg får ødelagte rør i posten? Tenkte evt på å bestille fra USA. www.thetubestore.com virker som en side med god peiling. Noen som har brukt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ingen aning om vad som passar för VOX men Eurotubes som jag länkade till har jag beställt från många gånger. Superbra och rask support. Det är bara att fråga Eurotubes-killen om det är något du lurer på. Han sitter på väldigt mycket kunnskap.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

thetubestore er helt kurant, har bestilt derfra før i tillegg til fra flere andre amerikanske nettbutikker med den slags i sortimentet. De selger jo rør og sender verden rundt og vet som regel å pakke dem så de ikke går i stykker underveis i frakten. Jeg har bestilt rør fra USA mange ganger og aldri hatt noen problemer med dette. Alternativer er også:

Triode Electronics,

Angela,

Antique Electronic Supply,

Doug's Tubes

Den siste der har jeg ikke prøvd selv, men han har noen interessante "pakker" for mange forskjellige forsterkermodeller.

Endret av krisonic
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.