Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akustisk gitar tapping


jonmathias

Anbefalte innlegg

Har begynt å se litt på akustisk gitar tapping (veldig mye andy mckee)

og lurer derfor på om det er best med tykke strenger eller tynne? eventuelt andre ting jeg må gjøre for å få det til å bli best mulig lyd. For når jeg spiller nå, så får jeg en slags metallyd? når jeg slår på strengene.. Tonen er ikke så klar som jeg vil ha den.. og jeg vet det skal mye øving til for å få det bra :P

Kunne trengt litt info og noen tips bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner. Det kan ha noe med strengehøyden, men det er også mulig det er teknikken du må polere litt. Jeg har tappet på gitarer med en slik strengestørrelse, og jeg hadde ikke samme opplevelsen. Du kan sikkert prøve å øke størrelsen et hakk, men hvis du har mulighet så kan det være lurt å ta med gitaren til en som har peiling.

Hvilken gitar er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også spilt litt av Andy Mckee, og jeg bruker strengetykkelse 013-056. Såvidt jeg vet bruker han det samme.

Han stemmer jo ned ganske ofte, så hvis strengene er for tynne, kan de fort bli litt slappe og muligens klirre mer enn vanlig.

Og finslepen teknikk hjelper jo selvsagt alltid :)

Kanskje du finner noen tips på forumet her: Andy Mckee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er ganske stor overgang fra de du har. Jeg tror det kan være bedre å gå for én størrelse høyere, så ser du om det er nok eller om du kanskje trenger større. Ikke glem at Andy McKee bruker en annen gitar enn den du har, og det som fungerer for ham er ikke nødvendigvis det som vil fungere på din gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, det er ganske stor overgang fra de du har. Jeg tror det kan være bedre å gå for én størrelse høyere, så ser du om det er nok eller om du kanskje trenger større. Ikke glem at Andy McKee bruker en annen gitar enn den du har, og det som fungerer for ham er ikke nødvendigvis det som vil fungere på din gitar.

Sant nok, 012 burde fungere helt greit. Ulempen med enda tykkere strenger er jo at de blir desto tyngre/hardere å spille på i standard tuning.

Det er bare å prøve seg fram. Diverse strengemerker kan jo også låte forskjellig, så det er sikkert ikke dumt å eksperimentere på den fronten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva slags budsjett har du tenkt? Kan anbefale det meste av Taylor og Martin sånn helt generelt :) , men det beste er jo selvsagt å prøve et lass med gitarer innenfor ditt budsjett i en butikk.

Vi får se hva kontoen sier etter hvert :) har hørt mye bra om Martin og Taylor ivertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.