Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mest hensiktsmessige måte å fjerne lakken på en gitar.


GHalvorsen

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en meksikansk stratocaster i arctic white-polylakk jeg vurderer å fjerne lakkeringen på. Hva er den mest hensiktsmessige måten å gjøre dette på? Jeg hadde tenkt å skru løs kroppen, og pusse ned med sandpapir, men jeg tenkte det var greit å spørre her først. En annen ting jeg er litt nysgjerrig på er hva jeg bør behandle kroppen med etterpå? Klarlakk? Olje?

På forhånd takk for alle svar:)

P.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe godt svar på spørsmålet ditt, annet enn at klarlakk kan bli jævlig tøft! Trehvite Strater er grisedigg! Men jeg aner ikke hvordan treverket ser ut under lakken på gitaren din da... Kan hende det blir en nedtur :)

Ja, jeg har vert inne på tanken:p Det er jo en billig gitar, og det er nok ikke det edleste treverket de bruker under tjukk polylakk:P Hyggelig med litt støtte(= Hvis jeg gjør alvor av planen lover jeg detaljert bildelogg;)

Endret av Petter Pan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den bare skal klarlakkes ville jeg gått for sandpapir. Jeg har hatt hell med å svi av lakk med varmepistoln på en stratkopi. Det går fort og enkelt, men egner seg best hvis man skal lakke over med heldekkende farge. Fort gjort og brenne treverket litt. (slev om noen mener det er tøft)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke vil bruke varmepistol (som er det raskeste alternativet), kan man bruke noe som heter lakkfjerner. Det er en gugge man smører på som tar drepen på lakken. Dette krever dog litt mere tolmodighet enn varmepistol, og er ikke på langt nær så tilfredsstillende som varmepistol=p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å la det være?

Som regel er treverket under en skikkelig nedtur. Det er valgt ut til heldekkende finish fordi det er kvister, sparkel, og så videre i det.Masse jobb, og veldig lite igjen for det. Det er ikke stort mer jobb å lage en ny kropp. Kjøp deg en benkeplate og fjern det som ikke ser ut som en gitar.

Eller du kan bytte med meg. Har en ulakkert Strat-kropp liggende. Send PM, da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Castor !

Mange av tacocasterne er satt sammen av opptil 9 stykker "plank", det er neppe 'helt fantastisk' det treverket du avdekker hvis du noensinne kommer deg gjennom det lakklaget som omtrent er umulig å pusse av.. Du får også en ubehandlet kropp på e-bay for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.