Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar prosjekt


stensen

Anbefalte innlegg

Fant en gammel Kawai gitar på loftet som jeg kjøpte som 16 åring. (er 46 nå)

Har modda den noe, ny stol, plekterbrett, 1 humbucker. Skal lakkeres høyglans hvit på jobben til dama.

Har fått slipt ned headstocken som jeg idiotisk nok malte med bengalakk for ørten år siden. Orginal logo kom frem.

Gitaren var orginal sunburst med perlemor plekterbrett. Skulle jo aldri ha rørt den i utgangspunktet, for seint nå.

Men den kan bli ganske kul etter lakkering.

post-7278-1256763126,987_thumb.jpg

Endret av stensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stå på,kan bli bra detta!

og litt off topic,hva er egentlig nulte bånd for?

har hørt mye forskjellig om at det er mye lettere å spille på en gitar med det,og bedre lyd.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ut over det jeg allerede har nevnt, så sies det at man ved å bruke nullte bånd, så vil det bli mer homogen lyd i gitaren. Teorien er altså at forskjellig materiale farger lyden, og hvis man lar en streng klinge gjennom for eksempel en beinsadel, så vil den låte litt annerledes enn hvis den klinger fra et metallbånd når strengen er presset ned. Har man nullte bånd, vil strengen berøre det samme materialet uavhengig av om det er en åpen streng eller en som det er satt en finger på.

Uten at jeg har fasiten, vil jeg tro at mye av poenget er at man kan "slurve" med oppsettet av sadelen, slik at hvis sporene bare er dype nok og det ikke kniper på strengen, så blir det riktig uansett. Av en eller annen grunn er det ikke veldig mye brukt.

På relativt billige gitarer er ofte jobben som er gjort med sadelen begrenset til noen sekunders grovfiling, og på slike gitarer kan jeg se for meg at nullte bånd er en fordel. Jeg må innrømme at jeg ikke tror jeg kan høre forskjell, men jeg kan kjenne når jeg spiller om gitaren trenger en justering på sadelen. En sadel som kniper på strengen kan også føre til at gitaren blir omtrent umulig å holde stemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.