Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar prosjekt


Anbefalte innlegg

Fant en gammel Kawai gitar på loftet som jeg kjøpte som 16 åring. (er 46 nå)

Har modda den noe, ny stol, plekterbrett, 1 humbucker. Skal lakkeres høyglans hvit på jobben til dama.

Har fått slipt ned headstocken som jeg idiotisk nok malte med bengalakk for ørten år siden. Orginal logo kom frem.

Gitaren var orginal sunburst med perlemor plekterbrett. Skulle jo aldri ha rørt den i utgangspunktet, for seint nå.

Men den kan bli ganske kul etter lakkering.

post-7278-1256763126,987_thumb.jpg

Endret av stensen
Lenke til innlegg
Del på andre sider

stå på,kan bli bra detta!

og litt off topic,hva er egentlig nulte bånd for?

har hørt mye forskjellig om at det er mye lettere å spille på en gitar med det,og bedre lyd.. :unsure:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, ut over det jeg allerede har nevnt, så sies det at man ved å bruke nullte bånd, så vil det bli mer homogen lyd i gitaren. Teorien er altså at forskjellig materiale farger lyden, og hvis man lar en streng klinge gjennom for eksempel en beinsadel, så vil den låte litt annerledes enn hvis den klinger fra et metallbånd når strengen er presset ned. Har man nullte bånd, vil strengen berøre det samme materialet uavhengig av om det er en åpen streng eller en som det er satt en finger på.

Uten at jeg har fasiten, vil jeg tro at mye av poenget er at man kan "slurve" med oppsettet av sadelen, slik at hvis sporene bare er dype nok og det ikke kniper på strengen, så blir det riktig uansett. Av en eller annen grunn er det ikke veldig mye brukt.

På relativt billige gitarer er ofte jobben som er gjort med sadelen begrenset til noen sekunders grovfiling, og på slike gitarer kan jeg se for meg at nullte bånd er en fordel. Jeg må innrømme at jeg ikke tror jeg kan høre forskjell, men jeg kan kjenne når jeg spiller om gitaren trenger en justering på sadelen. En sadel som kniper på strengen kan også føre til at gitaren blir omtrent umulig å holde stemt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.