Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kombinert Distortion+ og DOD250


Anbefalte innlegg

Planlegger å bygge en MXR Distortion +, men kom da på tanken om å bygge en DOD250 i samme boksen. Disse to pedalene er nesten identiske, det er bare noen komponentverdier som skiller de fra hverandre. Tenkte å bruke en bryter til å velge om en vil ha 250 eller D+. Vil også ha mulighet til å koble inn en tonekontroll om ønskelig og valgbar symetrisk/asymetrisk klipping. Har laget et håndtegnet koblingsskjema for dette. Om noen gidder å se over dette og komme med kommentarer hadde det vært veldig fint. Legger ved skjemaet her og håper det er leselig:)

post-7246-1256644857,4026_thumb.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SW2a utgår. Lag biasforsyning med det strømforbruk og den glatting som passer komponentene du har i hylla di. Å kopiere denne biten "ordrett" fra DOD250/Dist+ vil ikke ha noen funksjon slik kretsen din ser ut, da du uansett setter inngangsimpedansen med 2.2M-pulldown-motstanden etter bypassbryteren.

På SW2b setter du 4.7k i serie med bryteren, som så settes med en 42.3k-motstand i paralell.

SW2c runder du med to signifikante motstander.

:ninja:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SW2a utgår. Lag biasforsyning med det strømforbruk og den glatting som passer komponentene du har i hylla di. Å kopiere denne biten "ordrett" fra DOD250/Dist+ vil ikke ha noen funksjon slik kretsen din ser ut, da du uansett setter inngangsimpedansen med 2.2M-pulldown-motstanden etter bypassbryteren.

På SW2b setter du 4.7k i serie med bryteren, som så settes med en 42.3k-motstand i paralell.

SW2c runder du med to signifikante motstander.

:ninja:

Skjønner ikke helt at det ikke skal ha noen funskjon som du sier. Den 2.2M motstanden er jo der i begge kretsene og vil da gi samme impedans. Det er den også på orginalene. Om en veksler mellom de forskjellige kretsene så vil jo lyden og mengden gain endre seg alikevel?

Skjønner ikke helt hva du vil oppnå med forslaget på Sw2b.

Hva er en signifikant motstand? Det har jeg ikke hørt om før...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 2.2M motstanden er jo der i begge kretsene og vil da gi samme impedans.

Det er riktig.

Det er den også på orginalene.

Dette er feil. Originalene hadde half-assed bypass som poppet. 2.2M-motstanden er lagt til i senere tid for å rette på dette.

Om en veksler mellom de forskjellige kretsene (rundt SW2a - :ninja: ) så vil jo lyden og mengden gain endre seg alikevel?

Kretsene rundt SW2a setter arbeidspunktet for op-ampen. Begge kretsene vil ende opp med nøyaktig samme arbeidspunkt. På de originale DOD250/Dist+ hadde kretsene en tilleggsfunksjon: å sette inngangsimpedansen. Dette faller bort i din tegning.

For alle praktiske formål så vil "lyden og mengden gain" forbli lik mellom de to kretsene til SW2a. Hvis du har gode instrumenter kan det hende at du klarer å måle litt ekstra støy fra Dist+-kretsen, men dette blir flisespikking.

SW2b og SW2c får vi heller komme tilbake til når mysteriet om SW2a er oppklart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig.

Dette er feil. Originalene hadde half-assed bypass som poppet. 2.2M-motstanden er lagt til i senere tid for å rette på dette.

Kretsene rundt SW2a setter arbeidspunktet for op-ampen. Begge kretsene vil ende opp med nøyaktig samme arbeidspunkt. På de originale DOD250/Dist+ hadde kretsene en tilleggsfunksjon: å sette inngangsimpedansen. Dette faller bort i din tegning.

For alle praktiske formål så vil "lyden og mengden gain" forbli lik mellom de to kretsene til SW2a. Hvis du har gode instrumenter kan det hende at du klarer å måle litt ekstra støy fra Dist+-kretsen, men dette blir flisespikking.

SW2b og SW2c får vi heller komme tilbake til når mysteriet om SW2a er oppklart.

Tror jeg skjønner hva du mener med kretsene rundt SW2a. Når disse komponentene ikke har så stor innvirkning på lyden, hvilke komponenter er det som utgjør forskjellen i lyd og gain på de to kretsene da?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det vil fungere som et førsteordens lavpassfilter som kan justeres med -3dB mellom ca 47,5 Hz og ca 3217 Hz. Den første delen av rotasjonen vil nok være mest brukbar hvis du skal spille for hvaler og delfiner. Når den står på maks vil den nok låte ok.

Det er nok ikke tilfeldig at BMP-tonekontrollen foretrekkes når man vil ha en en-knott-tonekontroll, gjerne sammen med et gaintrinn for å vinne tilbake signaltapet.

Prøv deg frem med et breadboard, så går det raskere å finne ut hva som funker og ikke :ninja:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det vil fungere som et førsteordens lavpassfilter som kan justeres med -3dB mellom ca 47,5 Hz og ca 3217 Hz. Den første delen av rotasjonen vil nok være mest brukbar hvis du skal spille for hvaler og delfiner. Når den står på maks vil den nok låte ok.

Det er nok ikke tilfeldig at BMP-tonekontrollen foretrekkes når man vil ha en en-knott-tonekontroll, gjerne sammen med et gaintrinn for å vinne tilbake signaltapet.

Prøv deg frem med et breadboard, så går det raskere å finne ut hva som funker og ikke :ninja:

Hehe... Ser nå at det har sneket seg inn en desimalfeil her... Skal være 3.3nF, ikke 33nF. Da blir det 475Hz og 32152Hz. Skulle kanskje bli litt bedre. Mener du det blir mye gaintap i den kretsen? Tenker på å droppe den DOD 250 varianten, og kun bygge en D+, og den har jo ikke så veldig mye output i utgangspunktet. Kan kanskje legge inn et ekstra gaintrinn etter tonekretsen om det blir stor forskjell i output når tonekretsen er innkoblet.

http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_rodent_sc.pdf

Linken viser kretsen til en replika av en PROCO RAT. Etter filterkretsen her så er det en transistor Q1, med tilhørende komponenter. Er det en gainkrets for å kompensere tap i filterkretsen som du beskriver? Funker det i så fall å kopiere hele den kretsen og bruke den i min pedal?

Litt flaut dette her. Har jo lært alt det her på skolen, men er 12-13 år siden jeg i det hele tatt har holdt på med slike kretser og da glemmer man fort... I alle fall gjør jeg det... Hehe...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med 3,3nF vil det nok bli bedre. :ninja:

Jeg tror egentlig ikke at Pro Co har laget noen RAT med kretsen som ligger hos GGG, men http://www.beavisaudio.com/projects/FKR/images/rat_schematic_stock.gif ser riktig ut.

I begge tilfeller er Q1 en n-kanal JFET oppsatt som sourcefølger eller "buffer" -- et gaintrinn hvor spenningsforsterkningen er tett opptil 1, mens strømforsterkningen er betydelig. Funksjonen er todelt, det ene er å tilby svært høy inngangsimpedans for å ikke laste ned kretsen foran (altså tonekontrollen, klipperene og opampen), men også å tilby svært lav utgangsimpedans sånn at man kan drive kabelen og kretsene som følger etterpå.

GGG har tatt med noen ekstra og unødvendige komponenter for å sette arbeidspunktet (R12, R13 og C14), mens Pro Co gjør den samme jobben med så få komponenter som mulig (R9 og R10). Hvis du vil ha et buffer så vil det fungere fint å kopiere en av dem.

Siden bufferen har gain nær 1 vil utgangsnivået på pedalen uansett være begrenset av Vf på klipperene dine, kombinert med tap på tonekontrollen. Dette har vist seg å være plenty signal for behovene til Pro Co, MXR og DOD. :) Hvis du vil ha en pedal som gir tett opptil 9V p-p trenger du en annen type gaintrinn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Den har vært uvurderlig! Tror nok jeg kommer til å kjøre med den gainkretsen du viste til. Gidder ikke ha med mer komponenter enn nødvendig. Bygde det RAT byggesettet til GGG, og er veldig fornøyd med det. Derfor jeg brukte det eksemplet. Den har mer enn nok output for meg, så da prøver jeg den på denne pedalen også. Liker jeg det ikke så er det jo bare å prøve noe annet etterpå:) Gøy å bygge pedaler. I alle fall når en skjønner litt om hvorfor ting er som de er:D

Er jo ikke noe problem når en treffer hyggelige og hjelpsomme folk på steder som det her! Takk igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.