Web Analytics
Jump to content

Hvordan sminke en gris

Recommended Posts

Man tager:

En stk Squire Strat, farge sort, innkjøpt for kroner 500.-

Ett sett med EMGD20

og kombinerer. Prisen på plekterbrettet med tilhørende herligheter er på rundt 3600 kroner. Hvordan blir dette? Og hvor vanskelig er det å skifte?

Tråden blir samtidig en liten DIY på hvordan man kan gjøre dette, nesten uavhengig av ferdigkjøpt plekterbrett. Vi hører om at delene fra Fender og de forskjellige "billigmerkene" ikke passer sammen. Blir det problemer?

Slik ser altså varene ut:

92307_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36784/92307.jpg

For å fjerne originalplekterbrettet, trenger man en loddebolt, og så lodder man ganske enkelt løs disse to ledningene. Har man et vanlig passivt plekterbrett, lodder man bare fast disse to puktene på nytt, og så er skiftet utført.

92308_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36784/92308.jpg

Passer godsakene? Jamenneisanseher, passer helt fint, jo! Alle skruehullene er på riktig sted, til og med! For en nedtur, ikke noe fikling trengs.

92309_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36784/92309.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Forsettelse med lodding og batteri og styr følger.

Skruehull som passer? Det har jeg aldri opplevd. Har bytta brett på Straten min nå, og da var det ETT hull som var riktig :(

Håper forresten det låter bajs, så du kan selge pickupene til meg for en slikk og en ingenting. :D

Sover du aldri, Castor? :P

Castor drikker i stedet for å sove. :lol:

Nå heter det vel Squier og ikke Squire, men uansett :)

Hvis alle hull passer er det intet mindre enn et mirakel ! Vanligvis passer 2-3 på Squier og Japan gitarer. I alle fall om man skal aligne brettet slik at pickup-polene blir liggende rettest mulig i forhold til strengene.

Angående prosjektet er det jo aldeles glimrende :) Men la ikke resultatet ta deg til himmels. Hvis du kjenner etter er det en liten stemme som hvisker så fager og vent at du egentlig burde gi bort disse epoksyfylte klumpene til en kar du kjenner i Trondheim, ellers så må jeg grave opp noen Lace Sensors på e-bay snart..

Angående navnet, så kikket jeg faktisk på headstocken, siden jeg ikke var sikker. Velvel, da får vi skylde på grisefylla på natterstid som Aphelion har oversikt over. Jeg husker aldri hva som er Squier eller Squire.

Om den er god å spille på, aner jeg ikke, da jeg aldri har prøvd den. Treverket i halsen ser overraskende bra ut, og det er ikke stort å utsette på båndarbeidet. Hvis jeg pusser bort billigmerket og setter på en svindellogo, er det ingen som ser forskjell likevel. :P

Angående passende skruehull- det forundret meg også, siden jeg har lest så masse om det. Kanskje dette EMG-brettet er tilpasset Squier Affinity?

• 2 weeks later...

Du milde malunka, for en lyd! Jeg er ikke noen stor DG- fan, men dette brettet låter fantastisk, båden clean og med vreng. Det overgår alle forventninger. Det gjør også 500kroners- gitaren. Jeg ga den riktignok et par kvelder med TLC på plekterbrettet med båndfiling, men ærlig talt var det ikke mye som trengte å justeres. Det var et par litt høye bånd, resten var bra. Kjenner jeg burde ha polert litt bedre, men det får bli ved neste strengeskift. Jeg har gitarer som er mer enn dobbelt så dyre med dårligere monterte bånd enn denne. Her har Fender levert en gitar som er bra bygget til en latterlig pris.

Stort spekter i lyder, det skjer masse med lyden ved å bytte mellom pickups og ved å bruke de aktive tonekontrollene.

Problemet nå er ikke sustain, den er mer enn godkjent, men gitaren er litt "død". Den vibrerer så lite at det kjennes litt feil. Strengehøyde, sustain, intonering, og alt slikt er absolutt godkjent, men som sagt, savner at den vibrerer når jeg spiller på den.

Ser ingen grunn egentlig til å poste et bilde, det er en sort billigstrat med et DG plekterbrett på. Ikke noe opphissende.

Og forresten- da jeg skulle sette i skruene, måtte jeg bore to nye hull. Så det passet ikke 100%, selv om det så ut da jeg bare la brettet oppå. Jeg klarte å ordne det ganske greit.

• 2 years later...

Det skjer så lite på forumet for tiden, så derfor har jeg tenkt å bumpe skamløst noen av mine gamle poster.

Som det heter i Donald når de publiserer en gammel Carl Barks- historie "Til glede for nye lesere".

Jeg er litt lat for tiden, og mangler litt inspirasjon, så derfor tenkte jeg at hvis jeg dro fram noen av mine gamle mer eller mindre morsomme prosjekter, så kommer jeg kanskje på noe snurrig jeg kan drive med.

Jeg har mye rart jeg kan sysle med, så som å reparere glorocasteren som er litt syk, en sjustrengs bass jeg har liggende, en helved kropp, en telekropp med strat-hals på, en S540 i småbiter, en defekt RG470, og så videre. Jeg trenger litt inspirasjon!

Jeg har tenkt å låne bort denne gitaren til en ung dame som for tiden har dilla på gitarspilling, sammen med en Cube 30. Er det dårlig gjort, hvis jeg forteller henne at dette er en godt justert "tusenkronersgitar"?

Tror ikke at hun er der at hun hører potensialet gjennom en cube.

Var mye bra på diy-sidene tidligere ja, men nå har det dabbet av litt.

Kanskje alle skal rote fram noe småprosjekt?

Har en veldig god rosa Squier som går billig til noen som vil rosemale den eller'no. ;)

Bare for å si det: Ampbygging og sånt dilldall med MYE bilder er noe av det grommeste lesestoff jeg vet om, så for all del folkens.

Ja til flere DIY-tråder om gitar (ja, fint med amper også, men gitar er nå mer moro).

Selv har jeg planer om å lakkere rosa-RGen på nytt til sommeren, samt at RG7321 skal bli hvit (eller swirles). Jeg ble ikke 100% fornøyd med rosa-gitaren og har lyst til å få det skikkelig til. Jeg ber til værgudene om en sommer med mytji lys og mytji varme.