Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mik på akustisk gitar


gitarleik

Anbefalte innlegg

Har en art & lutherie gitar som eg er veldig fornøyd med. Det eneste problemet er at i det siste har behovet for mik/pickup dukket opp. Går dette an å få til selv uten erfaring eller må du til gitarverksted? Eventuelt hvor mye vill det koste med en god/brukbar pickup + å få den på, eller vil det være like grett å kjøpe seg en gitar til på sikt med innebygd pickup? http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2398 http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2647 Har sett på disse fra Dean Markley noen som har erfaringer med de? Å kan disse festes på uten å gå til gitarverksted?

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en art & lutherie gitar som eg er veldig fornøyd med. Det eneste problemet er at i det siste har behovet for mik/pickup dukket opp. Går dette an å få til selv uten erfaring eller må du til gitarverksted? Eventuelt hvor mye vill det koste med en god/brukbar pickup + å få den på, eller vil det være like grett å kjøpe seg en gitar til på sikt med innebygd pickup? http://gitarhuset.no...e.aspx?PID=2398 http://gitarhuset.no...e.aspx?PID=2647 Har sett på disse fra Dean Markley noen som har erfaringer med de? Å kan disse festes på uten å gå til gitarverksted?

På forhånd takk for svar

Disse er veldig greie så lenge de virker. Blir fort kabelbrudd der kabelen går inn i selve pickupen. (Fast kabel) Heller ikke så greit å reparere da den er fylt med hardplast.

Men som sagt, er det en grei, og ikke minst billig, løsning selv om det kanskje ikke er en permanent løsning.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med denne, men vær klar over at du her vil få en mer "elgitaraktig" lyd enn det du vil få ved å sette inn en piezo- pickup. Nå er ikke de uten problemer heller, raskt kan nevnes en litt metallisk og flat lyd på en god del modeller, men dette har bedret seg veldig de senere årene. Man kan få gode piezo- sett for en grei sum. Monteringen er kort noe slik som dette her, og så må du avgjøre selv om det er noe du kan gjøre selv:

- Ta av strengene på gitaren

- Løsne sadelen

- Bor et hull i stolen, størrelsen står sikkert i bruksanvisningen, men ca 3 mm gjennom gitaren.

- Monter piezostripen, ledningen skal gjennom hullet.

- Fjern den bakre reimholderen på gitaren, og bor opp hullet til riktig størrelse.

- Monter batteriet inne i gitaren. Mange løsninger finnes, borrelås, selvklebende tape, skrue og så videre.

- Tre ledningene ut gjennom reimholderhullet, og lodd de fast på pluggen.

- Monter pluggen i gitaren. Igjen er det flere fiffige løsninger på dette, men det er ikke vanskeligere enn resten av operasjonen.

- Sjekk at det er lyd ved å banke på stripen når du har koblet til en forsterker.

- Juster sadelen ved å slipe vekk fra undersiden akkurat like mye som piezostripen bygger opp. En kloss med et pålimt sandpapir, ca. korning 60 gjør jobben raskt. Snu gjerne på sadelen ganske ofte, da du ikke klarer å presse jevnt. Merk gjerne opp med sprittusj på sadelen først. Har man lyst, er det lov å gå over til finere korning på slutten.

- Sett sadelen på plass.

- Nye strenger!

Den saken du nevner, er vesentlig lettere å montere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med denne, men vær klar over at du her vil få en mer "elgitaraktig" lyd enn det du vil få ved å sette inn en piezo- pickup. Nå er ikke de uten problemer heller, raskt kan nevnes en litt metallisk og flat lyd på en god del modeller, men dette har bedret seg veldig de senere årene. Man kan få gode piezo- sett for en grei sum. Monteringen er kort noe slik som dette her, og så må du avgjøre selv om det er noe du kan gjøre selv:

- Ta av strengene på gitaren

- Løsne sadelen

- Bor et hull i stolen, størrelsen står sikkert i bruksanvisningen, men ca 3 mm gjennom gitaren.

- Monter piezostripen, ledningen skal gjennom hullet.

- Fjern den bakre reimholderen på gitaren, og bor opp hullet til riktig størrelse.

- Monter batteriet inne i gitaren. Mange løsninger finnes, borrelås, selvklebende tape, skrue og så videre.

- Tre ledningene ut gjennom reimholderhullet, og lodd de fast på pluggen.

- Monter pluggen i gitaren. Igjen er det flere fiffige løsninger på dette, men det er ikke vanskeligere enn resten av operasjonen.

- Sjekk at det er lyd ved å banke på stripen når du har koblet til en forsterker.

- Juster sadelen ved å slipe vekk fra undersiden akkurat like mye som piezostripen bygger opp. En kloss med et pålimt sandpapir, ca. korning 60 gjør jobben raskt. Snu gjerne på sadelen ganske ofte, da du ikke klarer å presse jevnt. Merk gjerne opp med sprittusj på sadelen først. Har man lyst, er det lov å gå over til finere korning på slutten.

- Sett sadelen på plass.

- Nye strenger!

Den saken du nevner, er vesentlig lettere å montere.

Tror ikke eg tar sjansen på å gjøre det selv. Hvordan vil prisen bli for å få noen som jobber med slikt til å sette in en grei piezo preamp? Vil helst betale max 2000 for begge deler eller så er det vel like greit å kjøpe seg ny gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke eg tar sjansen på å gjøre det selv. Hvordan vil prisen bli for å få noen som jobber med slikt til å sette in en grei piezo preamp? Vil helst betale max 2000 for begge deler eller så er det vel like greit å kjøpe seg ny gitar.

Skal du ha en proff til å gjøre det, kan det nok fort litt mer enn et par tusen hvis du ikke velger de aller rimeligste pickup alternativene. Men kanskje du har en kompis eller en kjenning som har litt kunnskap, som kan gjøre det for deg, billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha en proff til å gjøre det, kan det nok fort litt mer enn et par tusen hvis du ikke velger de aller rimeligste pickup alternativene. Men kanskje du har en kompis eller en kjenning som har litt kunnskap, som kan gjøre det for deg, billig?

Ja har muligens noen som har litt peiling, men viss eg skulle få noen til å gjøre dette hvor mye vil det koste for å kjøpe en brukbar/ god mik? Har ikke spilt så lenge så tviler på at eg har behov for noe til 3,4,5000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har muligens noen som har litt peiling, men viss eg skulle få noen til å gjøre dette hvor mye vil det koste for å kjøpe en brukbar/ god mik? Har ikke spilt så lenge så tviler på at eg har behov for noe til 3,4,5000 kr

Du får jo enkle piezo pickups til rundt 500 lappen. Mulig jeg ville anbefale deg å bruke litt mer, men. Ta deg en tur til en musikkforhandler, så har de sikkert gode alternativer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.