Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjapt spørsmål ang. rørforsterkere


Haarball

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg skal flytte inn i nytt øvingslokale hvor stikkontaktene ikke har jord, men det er lagt jordleder til sikringsskapet. Om jeg da skal ta meg bryet med å jorde alt, eller om jeg skal la være å bry meg med det når det ikke skader forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store problemet er hvis to ting du tar på har forskjellig jordingspotensialet. Dersom PA'en gjennom mikrofonen er jordet, men gitaren din ikke er det, kan du få deg en saftig karamell. Du har kanskje merket det allerede at det kan lugge litt å ta på en mikrofon mens du spiller.

Men forsterkeren eksploderer ikke nei, og du dør ikke heller. Men som sagt, det blir samme prinsipp som uisolerte apparater og vaskekraner. De har drept folk før. Det er jo derfor du kun skal ha ting merket med en firkant plugga i på badet f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store problemet er hvis to ting du tar på har forskjellig jordingspotensialet. Dersom PA'en gjennom mikrofonen er jordet, men gitaren din ikke er det, kan du få deg en saftig karamell. Du har kanskje merket det allerede at det kan lugge litt å ta på en mikrofon mens du spiller.

Men forsterkeren eksploderer ikke nei, og du dør ikke heller. Men som sagt, det blir samme prinsipp som uisolerte apparater og vaskekraner. De har drept folk før. Det er jo derfor du kun skal ha ting merket med en firkant plugga i på badet f.eks.

Flere har faktisk dødd, eller blitt alvorlig skadet av dette.

Bassisten i Uriah Heep ble alvorlig skadet, og døde senere.

Broren til Alex Harvey (husker ikke fornavnet) døde av dette på scenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jording har en viktig jobb i en gitarforsterker: å ivareta brukerens sikkerhet ved en uventet feilsituasjon. GunnarpåMo sitt tips er veldig bra:

Du risikerer faktisk mest skade på deg selv.

For å forenkle litt kan man si at det fins to aktuelle typer av apparater som er godkjent i europa. Klasse I skal ha chassis tilkoblet jordleder for å sikre at brukeren ikke får strøm hvis noe går galt inni apparatet. Apparatet har ofte en IEC C14-plugg, og man kobler den til veggen med en ledning med helstøpt IEC C13-kontakt, samme som PC-en bruker. Jord på C14 skal være tilkoblet chassis på et eget koblingspunkt som bare brukes til dette formålet og ingenting annet, og man skal bruke grønn/gul eller grønn ledning til denne koblingen. De rørforsterkere som selges og brukes på lovlig vis i europa i dag bør være klasse I.

Klasse II er dobbelisolert og bruker vanligvis den flate, topolede ledningen. Dobbelisolert betyr at apparatet er isolert sånn at ingen enkeltstående feilsituasjon skal kunne gi strøm til den som bruker apparatet. Apparatene skal være merket med tekst eller en figur med to firkanter. Hvis du bygger en rørforsterker som skal brukes på badet brukes klasse II.

Rørforsterkere er ekstra utsatt for feil, både pga. utrygge bruksområder, ofte mangelfulle design, de er utsatt for "guruer" som gjør ulike modifikasjoner og "reparasjoner", de kan ha dårlige og slitte komponenter eller andre ting. Ved å jorde apparatet sender man den strømmen som ved en feil er på vei i retning av brukeren til moder jord i stedet.

@Haarball: Jeg ville tatt bryet med å legge jording, sånn bare i tilfelle. Hvis strømbryteren på ampen tar kveld pga mekanisk svikt er det ikke helt urealistisk å få 115V til chassis, og det kjennes godt i armen.

@Gnome: Det "store problemet" er noe som kan skje hvis man bruker forskjellige sløyfer til FOH og backline, og sløyfene eller apparatene på dem har forskjellige grader av jordfeil. Det er jo et spennende tema, men kanskje litt på siden.

@kristoffereide: Konklusjonen din stemmer bare hvis alle apparater alltid virker perfekt, eller hvis du alltid kommer til spillestedet flygende gjennom luften og passer på å stå på toppen av gitarampen hele tiden mens du spiller.

Ninjamans første teorem:

Bombastiske konklusjoner på webforum er vanligvis feil. Hvis konklusjonene går i stikk motsatte retninger og problemstillingen angår din helse eller økonomi kan det være lurt å holde med de som konkluderer til fordel for din helse eller økonomi.

:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kristoffereide: Konklusjonen din stemmer bare hvis alle apparater alltid virker perfekt, eller hvis du alltid kommer til spillestedet flygende gjennom luften og passer på å stå på toppen av gitarampen hele tiden mens du spiller.

Ninjamans første teorem:

Bombastiske konklusjoner på webforum er vanligvis feil. Hvis konklusjonene går i stikk motsatte retninger og problemstillingen angår din helse eller økonomi kan det være lurt å holde med de som konkluderer til fordel for din helse eller økonomi.

:ninja:

For det første, ja jeg tok i betraktning at alt fungerte. Ved en oppdatert installasjon vil jordfeilbrytere slå ut dersom det oppstår en feil i anlegget. Du har selvfølgelig rett i at det ikke bestandig er slik, eller at det heller er en sjeldenhet...

For det andre er jeg også helt enig i ditt teorem Op. Uno :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kristoffereide: Konklusjonen din stemmer bare hvis alle apparater alltid virker perfekt, eller hvis du alltid kommer til spillestedet flygende gjennom luften og passer på å stå på toppen av gitarampen hele tiden mens du spiller.

:ninja:

Gjør man ikke alltid det på konsert da? Alt annet er jo bare feigt... :D

On topic: Har du mulighet til å legge jording så gjør alltid det(!) Det aller viktigste er å unngå brumming og støy i utstyret. Sikring av liv og helse kommer i annen rekke, men er jo fin bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.