Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til metal-pedal?


Redalon

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en metal-pedal, men har så å si null peiling på hva som duger, hva som er oppskrytt og hva som er helt ubrukelig.. :P Pedalen skal brukes til sjangrer av type heavy metal (maiden osv.) thrash (metallica,megadeth, slayer osv.)

og death/black/progmetal (lamb of god, meshuggah, opeth osv.) :)

Her hjemme skal pedalen brukes på en roland cube 30, og etterhvert blir det kanskje en peavey rørforsterker (forstått det sånn at pedaler høres mye bedre på rør? :unsure: )

Og på bandøving skal den brukes på en peavey bandit 112, og kjøres på clean channel i håp om mye gain uten i overkant mye bråk :P

Takk på forhånd til alle forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en metal-pedal, men har så å si null peiling på hva som duger, hva som er oppskrytt og hva som er helt ubrukelig.. :P Pedalen skal brukes til sjangrer av type heavy metal (maiden osv.) thrash (metallica,megadeth, slayer osv.)

og death/black/progmetal (lamb of god, meshuggah, opeth osv.) :)

Her hjemme skal pedalen brukes på en roland cube 30, og etterhvert blir det kanskje en peavey rørforsterker (forstått det sånn at pedaler høres mye bedre på rør? :unsure: )

Og på bandøving skal den brukes på en peavey bandit 112, og kjøres på clean channel i håp om mye gain uten i overkant mye bråk :P

Takk på forhånd til alle forslag :)

BOSS Metal-Core 2 eller BOSS Metal-Zone MT2 er de beste og rimligste distortion pedalene. En venn av meg har den samme ampen som deg(Roland) og han bruker Metal-Core men den blir litt for "sterk" på bassen så jeg vil anbefale Metal-Zone på Roland forsterekeren!

Roland Cube+Distortion Pedal= Fantastisk distortion. Tube Amp+ Distortion Pedal= Forferdelig. Vil nok ikke anbefale å kjøre distortion pedal til den andre ampen, kjøp deg heller en god tubescreamer hvis du trenger mer distortion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roland Cube + distortion Pedal= FORFERDELIG distortion. En god røramp + brukbar distortion pedal = fin distortion.

Sorry, but its tr00... :o

Hva er det du ikke liker med Cuben? Hva skulle du ønske den hadde som den ikke har?

Når det gjelder bandit'en har den en VELDIG brukbar gainkanal. Ja, den støyer en del, men ærlig talt, det er ikke noe vits å ha gainen på 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, but its tr00... :o

Hva er det du ikke liker med Cuben? Hva skulle du ønske den hadde som den ikke har?

Når det gjelder bandit'en har den en VELDIG brukbar gainkanal. Ja, den støyer en del, men ærlig talt, det er ikke noe vits å ha gainen på 10.

Alle rør forsterkeren jeg har brukt distortion pedal til har vært helt forferdelige. Men jeg mener at solid-state + distortion pedal er finfine greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@metalliga-guru

Vel, kan jeg spørre hvor lenge du har spilt gitar? Og hvor lenge du satt å skrudde? :P 5 minutter er ikke nok til å få maks ut av ting, spesielt hvis du ikke har spilt så veldig lenge...

EDIT: Oj.. ser nå at dette kan virke litt frekt sagt... :( Det var ikke meningen...

Endret av lille-hl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! :) men pedalen er hovedsaklig ikke til cuben (selv om den seøvfølgelig bør funke på den og) men til banditen, og senere en rør-forsterker :)

spiller på banditen med halvt gain, more or less, og den bråker uansett :P den ahr en lei tendens til å starte en infernalsk piping i det sekundat men ikke spiller noe, som høres veldig godt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@metalliga-guru

Vel, kan jeg spørre hvor lenge du har spilt gitar? Og hvor lenge du satt å skrudde? :P 5 minutter er ikke nok til å få maks ut av ting, spesielt hvis du ikke har spilt så veldig lenge...

EDIT: Oj.. ser nå at dette kan virke litt frekt sagt... :( Det var ikke meningen...

[/quote

Har spilt i et år(hvorfor skal dette ha noe å si?) Og jeg fikk ikke spilt så mye med de nei, men det hørtes ikke bra ut :P Men jeg har også blitt fortalt av mye mer erfarne gitarister(ansatte i gitarbutikker osv) at distortion pedaler ikke er bra til rørforsterkere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spilt i et år(hvorfor skal dette ha noe å si?) Og jeg fikk ikke spilt så mye med de nei, men det hørtes ikke bra ut :P Men jeg har også blitt fortalt av mye mer erfarne gitarister(ansatte i gitarbutikker osv) at distortion pedaler ikke er bra til rørforsterkere ;)

Dette har jeg hørt at mange andre sier og. At man bør bruke overdrive pedaler til rørforsterkere og heller drive rørene hardere. Bruker man en od pedal til å kjøre vrengen et hakk hardere kan det bli bra. Men jeg har veldig dårlig erfaring med å kjøre en distortion pedal inn i en vrengkanal på en rør-amp. Men jeg har veldig god erfaring med å kjøre distorion pedalen inn i en heeeelt CLEAN rør-amp. Og da skal det ikke låte noe dårligere enn inn i en transistor amp.

Men distortion inn i en amp som vrenger vil jeg ikke anbefalle uansett om det er transistor eller rør-amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, velkommen til forumet, redalon! :blush:

Jo lengre man har spilt, jo mer rutinert blir man på å skru lyd.

Distortion på transistor har jeg aldri sagt noe om. :) Vi snakker om en digital moddelling amp. Digitale amper tar generelt pedaler dårlig. :)

Har man en god cleanlyd, burde det ikke være vanskelig å få nogenlunde god vrenglyd med den rette pedalen.

TS: Hvilken gitar spiller du på? :) det har MYE å si :)

Endret av Earfalas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.