Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Funk pedal


Fist of Fury

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig inne i funk fortiden, og vil ha en auto wah. Har sett på denne videoen her, og føler at det er dette jeg er ute etter:

Har ikke funnet akkurat den, men har funnet en pedal på Sound1 som heter Doctor Q, men føler jeg ikke får alle spørsmålene mine svart på under den ene Demoen. I videoen så føler jeg ikke at det er nok wah. Vil den være bra til å spille sånn nesten det samme? Ser den har en bass effekt, noe som jeg synes er veldig kult.

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.) Kul video.

2.) Vær litt obs på at det kan være en forskjell på auto wah og envelope filter, avhengig av hvilken pedal du går for. En auto wah kan kreere en wah-effekt som er tidsbasert, dvs. at sweepen går helt uavhengig av dynamikken i spillinga di. En envelope filter skal per definisjon reagere på dynamikken din, gjennom forskjeller i signalet (spenningen som mates inputen på pedalen). Så pass på. Personlig synes jeg envelope filter helt klart er kulest, for da kan du ha litt mer styring på effekten. Smakssak, åff kårs.

3.) Du har ikke spurt om min mening på det, men min mening er at en kompressor er "teh funk effect de luxe", hvis du ikke har det ennå, vel og merke. Envelope filter er steintøft her og der, men som krydder. Å ha pedalen på hele tiden er rett og slett ikke kult, men jeg mener jo så mye rart.. En kompressor, derimot, er uvurderlig - fantastisk sak du bare må ha. Jeg snakker av erfaring da jeg har spilt mye funk - og jeg kjøpte en Maxon AF-9 (evenlope filter) og trodde dette var det som skulle til for funkmusikken. Men nei, jeg har brukt den ganske lite, men de gangene jeg først bruker den, er det rått som bare det. Så jeg klarer ikke selge den. :) Jeg kjøpte en kompressor et år ellerno senere, og det var en åpenbaring for meg. Mer eller mindre konstant på i funka riffing.

4.) Dessuten Kan det (jeg skriver kan med stor K) hende du trenger en kompressor til å kontrollere filterpedalen uansett. Jeg trengte det. AF-9'en kunne kutte huggu av folk på første rad (en slags mid peak), og det er som regel ikke særlig ønskelig. Det er ikke sikkert du vil trenge det med andre filterpedaler, men ha det litt i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Nå fikk jeg litt å tenkte på :). Er det noen som har noen videoer til meg som jeg kan se på? Fant noen få på youtube, men en var bare tull, og en annen bare for piano. Og hvor kan jeg kjøpe en "moogerfooger low pass filter". Fant ingen på Sound1. Og så har jeg sett på en Q-Tron som jeg synes var hveldig kul. Her er en link:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal gå for Q-Tron Micro. Har du sett noe på den? Har ikke all verdens med penger, men den Micro høres ut som det er det jeg er ute etter. Men lurer litt på dette med kompressor da, hva jeg skal hvelge? Hvis det er noe hjelp så er jeg også litt ute etter lyden til Joe Bonamassa. Er utrolig stor fan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.