Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Absolutt gehør


Dragon

Anbefalte innlegg

Hvis man da ikke bladleser alt.

Ah , men det er heller ikke bra vettu.. Ikke bra å være note-hue . Mye værre enn å ikke kunne noter. Har et par (spesielt blåsere) på linja som er helt på jordet sånn sett. "og her er en sjelfull blues ved Hilde på klarinett" og så kommer det ei sliten tøyte opp og spiller en råtten blues-"solo" etter noter like daut som kjøttet du steker i panna .. Hater musikk uten feel , og man klarer nesten aldri å bladlese stemningsfullt ..

Bare som en mini-leksjon :P hehe

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jepp, det er MANGE blåsere som lider av det problemet! De kan KUN spille etter noter, og er hjelpeløse uten. De har bra gehør på en måte, siden de kanskje får 6 i hørelære og hører alt av intervaller og sånn. Men det hjelper lite når du er helt avhengig av noter for å spille. Det betyr nødvendigvis ikke at de er sjelløse, snarere det at de aldri har spilt uten noter før. Improvisasjon/spilling på øret burde vært obligatorisk for alle, også klassiske blåsere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og her er en sjelfull blues ved Hilde på klarinett" og så kommer det ei sliten tøyte opp og spiller en råtten blues-"solo" etter noter like daut som kjøttet du steker i panna

ahhahaha, var på den konserten ja :P

men ja, som musiker er et godt gehør noe av det viktigste å ha. Viktig å kunne bladlese ok også seff, men uten gehør sitter du liksom litt med skjegget i postkassa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absoulutt gehør og det er selvsagt praktisk i noen sammenhenger, men som jeg ahr nevnt før her på forumet så er det veldig irriterende å høre et korps f.eks. de er veldig ofte ustemte.

Det er veldig irriterende også å aldri bli ordentlig ferdig med å stemme, man må bare si til seg selv,. nå er det rent ok.

Det verste er å høre to gitarer som er tilsynelatende i pitch, men så er den ene litt lavere enn den andre...

men som sagt, det er positivt også, da. vedlig greit når jeg har melodidiktater og slike ting på skolen, og det er veldig enkelt å plukke en låt, selv om du da egetnlig bare trenger godt gehør, hvis der skjønner..

Men en ting som jeg har lagt merke til, det er at det er utrolig mange band som spiller inn med ganske ustemte gitarer/basser.... Velvet revolver albumet er faktisk ganske ute av tuning.. kanskje ikke alle hører det, men jeg la merke til det på et par låter, som jeg ikke husker navnet på nå-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.