Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Absolutt gehør


Dragon

Anbefalte innlegg

Gehør er det viktigste du har nesten. Og det å ha et godt gehør er veldig veldig viktig . Men å ha absolutt er ikke nødvendig . Blir bare som en litt sånn skryte-greie lissom :). Men det er jo lang vei fra det og ned til et veldig godt gehør . For DET er viktig..

nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Helt sant.

Skulle gjerne hatt absolutt gehør, det er jo kult. Rett og slett. En skrytegreie - ja vel, men som musiker hadde det vært praktisk å ha det også.

Men:

Det er jo langt fra nødvendig, og det ALLER viktigste er jo å ha bra gehør. Det er vel livsnødvendig for enhver musiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han kan synge en a når som helst.. glemte å skrive A = 440hz ..  

ja .. han synger AKKURAT 440hz når som helst

noe han viste på konserten, (eller var det en dvd), når han spilte melodien på en sang med vibarmen...da må du kunne notene bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan han vel også synge en E eller en F#? Og samtidig gjenkjenne de tonene når de blir spilt?

Neida, det er et vanlig fenomen at folk med svinebra gehør lærer seg å huske toner. Men det er ikke det samme som å ha absolutt gehør. Da reagerer hjernen din med en gang du hører en D, som når du ser fargen rød. Du vet hvilken farge du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Men det er vel ytterst få musikere med dårlig gehør? Altså, nå snakker jeg om musikere - ikke rockestjerner eller hobbymusikere. Man blir i alle fall ingen god musiker uten godt gehør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei..

det er nødvendig for alle..

du er jo nødt til å kunne høre hva som skjer rundt deg...

Jeg mener det er noe av de tingene som er basics i musikk.. Noe som er nødvendig for å gå fra amatør til vidrekommen og oppover.. et godt gehør er sinnnnnnsykt viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei..

det er nødvendig for alle..

du er jo nødt til å kunne høre hva som skjer rundt deg...

Jeg mener det er noe av de tingene som er basics i musikk.. Noe som er nødvendig for å gå fra amatør til vidrekommen og oppover.. et godt gehør er sinnnnnnsykt viktig

Jeps..

Var instruktør for en som ikke eide gehør eller rytme..

Rimelig slitsomt..

Han skjønte aldri hvorfor ingen gadd å spille me'n.. :P

Burde jo egentlig skjønt det da 2 gitarlærere hadde gitt opp før.. :roll:

Å det gjorde jeg å etter ei stund..

Det jeg vil fram til er akkurat det Nilsefix sa.

Du trenger gehør, like mye som teknikk.

Hvis man da ikke bladleser alt.

Uten gehør kan man ikke improvisere, og hører jo heller ikke når man gjør en feil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.