Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Absolutt gehør


Dragon

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du kan trene deg opp til å ha noe tilsvarende, men det er garantert en lang og slitsom prosess. Det er egentlig like greit å ha noe som jeg har, og sikkert mange andre her, nemlig relative pitch. Det kommer etterhvert som du har spillt litt, be it piano, gitar, fiolin. Tenk på det som å kunne "høre deg frem til" hvor mange steps/frets/tangenter du må flytte for å få neste tone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å trene seg opp til å få perfect pitch eller tilnærmet perfect pitch. For de av dere som leser gitarblader har dere sikkert sett annonser for http://www.perfectpitch.com/ og lurt på om det faktisk virker. Vel, det kurset virker. Har du nok tålmodighet og bruker et år eller to kan du trene opp hørselen til å bli bedre enn du noensinne hadde trodd var mulig. Ikke det at jeg har hatt nok tålmodighet til å utvikle absolutt gehør, men alt etter leksjon nr. 1 (eller var det nr. 2) av det kurset gikk det opp et lys for meg. Helt plutselig innså jeg hvordan man kan skille forskjellige toner fra hverandre.

Jeg er sikker på at omtrent alle som har testet det kurset der har fått en skikkelig aha-opplevelse når de har innsett hvor enkelt det egentlig er. Dvs, det krever jo naturligvis mye trening, men måten man må tenke på er veldig enkel og simpel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan øve det opp ja. Men det krever MYE tid , og du må ha annlegg for det på en måte. Du må ha et godt gehør fra før. Men sånn som gitarister har ofte lett for å etterhver utvikle en relativ pitch rundt tonen a eller e .. noen gjør det , men selvfølgelig langt fra alle :P hehe . Det er noe som utvikler seg .

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos en del er gehøret bra fra starten av , og jeg tror det er de som kan utvikle et absolutt ett.. Jeg syntes kanskje det bør diskuteres hvor kult det egentlig er å ha absolutt?

Alt du hører som kanskje er litt out of tune vil du legge merke til . og hvor er egentlig bruks området? snakka med en for litt siden som har det , han sa det nesten bare var irriterende :) ..

men er jo litt status da sikkert.. hehe.

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel meget bra gehør..

Er alltid den som pirker på, og legger merke på evt feil, rifmåter o.l.

Har en tendens til å plukke riktig, ved låt plukking.

Kan ofte være irriterendes, og kanskje litt hemmende ved live opptredener, da man lett kan henge seg opp i feil.

Har også opparbeidet meg bra gehør, og tilvenninings evne, da jeg free landser litt med diverse band.

Alltid morro å teste seg med band aldri har spilt med før.

Da skjerper man også sansene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt gehør. Trur også at det må være en irriterende ting. Hører u-lyder overalt du går :P Brodern har en venninne som har absolutt gehør. Hun var blind da. Så skulle de teste om hun hørte hvilken tone som kom når de slo i et tomt oljefat med en hjernstang. Hun hørte tonen. Så lagde de et svært rifft i fatet. Så slo de igjen på det. Du kan jo tenke deg hvor irriterende det måtte vært for henne. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.