Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rensing av gitarbånd etc


Essal

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Martin D-1 stålstrengsgitar. Jeg går rundt å tenker litt på å få renset båndene, gripebrett etc på denne, men har aldri gjort noe slikt før. Hva skal jeg eventuent benytte også?

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan gå frem for å best få gjort dette?

Jeg har sett for meg at det er enklest hvis man tar av alle strengene, men så leser jeg også noen steder hvor folk fraråder på det sterkeste at man tar av alle strenger, siden gitarhalsen da visstnok kan bli skjev eller lignende av forskjellen i trykk den plutselig utsettes for.

Setter pris på alle konstruktive innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt ta av alle strengene på gitaren. Man kan jo ikke garantere at halsen ikke blir skjev, da det trolig har skjedd en eller annen gang hos noen som har gjort det, men risikoen er så liten at det er noe du kan glemme. Trolig vil en hals som reagerer på denne måten bli skjev før eller siden uansett. Dette har vært oppe på forumet før, og flere kan fortelle det samme som meg- at man kan ha en gitar liggende i lange perioder uten strenger uten at det skjer noe som helst.

For å rense halsen kan du bruke en tannbørste, for eksempel, og en plastsparkel. Så setter du inn halsen med sitronolje eller lignende. Det får du kjøpt hos en musikkbutikk. Hvis du vil polere båndene, må du maskere hele gripebrettet. Vanlig maskeringstape er velegnet til det. Enten kan du bruke en Dremel med en poleringsskive eller den fineste stålullen man får tak i. Jeg foretrekker Dremel, båndene blir littegranne glattere da, synes jeg. Forskjellen er ikke stor.

Søk litt i DIY, så vet jeg det finnes tråder om båndpolering. Hvis jeg ikke husker feil, tror jeg at jeg har skrevet en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt ta av alle strengene på gitaren. Man kan jo ikke garantere at halsen ikke blir skjev, da det trolig har skjedd en eller annen gang hos noen som har gjort det, men risikoen er så liten at det er noe du kan glemme. Trolig vil en hals som reagerer på denne måten bli skjev før eller siden uansett. Dette har vært oppe på forumet før, og flere kan fortelle det samme som meg- at man kan ha en gitar liggende i lange perioder uten strenger uten at det skjer noe som helst.

For å rense halsen kan du bruke en tannbørste, for eksempel, og en plastsparkel. Så setter du inn halsen med sitronolje eller lignende. Det får du kjøpt hos en musikkbutikk. Hvis du vil polere båndene, må du maskere hele gripebrettet. Vanlig maskeringstape er velegnet til det. Enten kan du bruke en Dremel med en poleringsskive eller den fineste stålullen man får tak i. Jeg foretrekker Dremel, båndene blir littegranne glattere da, synes jeg. Forskjellen er ikke stor.

Søk litt i DIY, så vet jeg det finnes tråder om båndpolering. Hvis jeg ikke husker feil, tror jeg at jeg har skrevet en.

Takk for svar! :-) Når du sier at jeg skal sette inn halsen med sitronolje, så mener du mellom båndene ikke sant? Selve gripebrettet? Eller mener du baksiden av halsen?

Polering høres vanskelig ut :-D Er det noe som er trygt å begi seg ut på når man er HELT fersk i forhold til det å rense gitaren?

Nå spør jeg fælt her, men et siste spørsmål: de samme regler for rensing fungerer på el-gitarer også vel?

Skal søke litt rundt i forumet for tidligere svar også! Tusen takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ikke snakker om årevis med skit og lort greier det seg som oftest med en bomullsfille og litt sprit. Spriten løser opp fett o.l. og fordamper nesten umiddelbart. Å ta av alle strengene på en gitar som det ikke er noe fryktelig galt med i utgangspunktet er helt risikofritt. Skal gitaren stå uten strenger i en lengre periode (ukevis) bør man slakke ned halsens truss rod (en mekanisme som motvirker at strengenes kraft trekker halsen til en bue form)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal olje gripebrettet så vær obs på å ikke ha mye på halsen. Ha heller litt på en bomullspinne og pass på å ikke få så mye på båndet. Linolje f.eks kan løse opp limet bånd er festet med, og gir en klissete følelse om du får mye på gripebrettet. Om du bruker sprit er det viktig å olje gripebrettet etterpå. Sprit tørker ut tre, og kan over tid gjøre at det sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal olje gripebrettet så vær obs på å ikke ha mye på halsen. Ha heller litt på en bomullspinne og pass på å ikke få så mye på båndet. Linolje f.eks kan løse opp limet bånd er festet med, og gir en klissete følelse om du får mye på gripebrettet. Om du bruker sprit er det viktig å olje gripebrettet etterpå. Sprit tørker ut tre, og kan over tid gjøre at det sprekker.

Det er riktig det du sier, men sprit fordamper også veldig fort og derfor vil det faktisk ikke skade treet på samme måte som vann med et såpeprodukt f.eks. Hvis man ikke overdriver mengden men heller dynker en fille med jevne mellomrom vil treverket 're-fordele' fukt/olje igjen av seg selv etter rensing. Jeg oljer gripebrettet ca en gang i året, men renser det med sprit sikkert 4 ganger i året uten problemer.

Masse olje i et gripebrett er egentlig noe svineri og ødelegger spillecomforten før man vet ordet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse olje i et gripebrett er egentlig noe svineri og ødelegger spillecomforten før man vet ordet av det.

Hva gjør man om gripebrettet har blitt satt inn med en anelse for mye olje?

Er ikke sikker på om dette er tilfellet, men vi satte inn min søsters rosewood-gripebrett med sitronolje, og etter dette har fargenyansen i treet blitt litt lysere og mindre jevn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør man om gripebrettet har blitt satt inn med en anelse for mye olje?

Er ikke sikker på om dette er tilfellet, men vi satte inn min søsters rosewood-gripebrett med sitronolje, og etter dette har fargenyansen i treet blitt litt lysere og mindre jevn

Det har nok mest med at du har løst opp og tørket bort noe av det fargestoffet mange produsenter bruker for å få rosewood til å se mørkere ut. Du kan tørke halsen gjentatte ganger med mye sprit eller noe annet fettløsende og farge treverket på nytt i kombinasjon med at du oljer det igjen når fargen har tørket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hvis vi ikke snakker om årevis med skit og lort greier det seg som oftest med en bomullsfille og litt sprit. Spriten løser opp fett o.l. og fordamper nesten umiddelbart. Å ta av alle strengene på en gitar som det ikke er noe fryktelig galt med i utgangspunktet er helt risikofritt. Skal gitaren stå uten strenger i en lengre periode (ukevis) bør man slakke ned halsens truss rod (en mekanisme som motvirker at strengenes kraft trekker halsen til en bue form)

Hva slags sprit er å anbefale å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.