Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte Rør ?


Tom Dooley

Anbefalte innlegg

Har en Crate VC5212 combo som jeg skulle ønske hadde litt mer headroom. Kjører en Radial Tonebone Plexitube foran, noe som låter veldig ålreit på moderat volum, men når jeg drar på skikkelig låter det litt "farty". Virker som om det er fordi amp'en knekker vrenger en del på egen hånd. Noe jeg skulle ønske at den ikke gjorde.

Det sitter 4 12ax7 og 4 el84 fra JJ. Har fundert litt på å bytte til 12at7 eller 12au7.

Noen som har prøvd detta?

Alle behjelpelige svar er velkomne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting at amp'en knekker litt nei, men i dette tilfellet funker det særdeles dårlig. Har prøvd å dra ned gain en god del, men blir ikke helt fornøyd da heller. Ja, kanskje 12at7 hadde vært tingen. Har du erfaringer med 12au7 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med å gå ned til au vil du ikke bare miste gain, men også endre lyden ganske mye (ikke nødvendigvis til det verre). Litt gain vil det være der, men headroom vil være betraktelig høyere. Det koster ikke mange kronene for rør, men om du må ha den til verksted for bias kan det bli noen kroner etterhvert.

Om du kan gjøre bias selv, kan du prøve deg fram. Gå ned ett trinn (at om jeg husker rett) og se hvor mye forskjell det utgjør. Liker du det ikke, kan du gå ned et trinn til. Jeg vet ikke hvordan ampen din høres ut så det kan bli vanskelig å anbefale hva som blir best. Ikke vet jeg hvordan tone du er ute etter heller, eller hvor mye ampen utnytter rørene (i prosent, ingen utnytter dem 100%)så hva utfallet av rørbyttet blir er det du som må stå for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.