Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støyproblem med M-Audio


Lukather

Anbefalte innlegg

Har nylig startet å bruke et M-Audio PreUsb (eksternt) lydkort, til gitarinnspillinger med Sonar 7. Fra før av har alt fungert utmerket på stasjonær PC, men når jeg bruker bærbar PC (med samme SW) blir det mye knitring. Knitringen skjer kun når et lydspor er valgt for opptak, men jeg merket at når jeg åpnet volumkontroller etc. ble knitringen borte. Jeg ser da på det som utelukket at det er et hardwareproblem, men at det kan være et problem i selve lydkortet er ikke umulig. Driveren er lastet ned fra produsentens hjemmesider.

Jeg lurer da på om dette kan tyde på problemer med drivere eller innstillinger på driveren. Har meget lite kunnskap på sånt, men har prøvd litt forskjellig. Latency har jeg justert, fra maks til minimum, gain/volumkontroller pluss mer. Har fortsatt en jævelig forstyrrende knitring på monitoringen.

Noen med kunnskap og erfaring som har vært borti dette? Hva skal jeg se på og justere i så fall?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

Jeg hadde samme problemet med mitt M-Audio mobilepre på en dell laptop. Jeg bytta usbport, og da løste det seg. Jeg bytta fra en bak (som antageligvis satt ganske nærme strømforsyninga) tilen på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har hatt sånn "knitring", riktignok med et annet lydkort, har en bufferjustering/kalibrering løst problemet. Det kan også lønne seg å deaktivere antvirus og ev. defragmenteringsprogrammer og slikt hvis du har noe sånt. En gylden regel på en PC som skal brukes som DAW er rett og slett- legg inn så lite software som mulig! Da funker den best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

Jeg hadde samme problemet med mitt M-Audio mobilepre på en dell laptop. Jeg bytta usbport, og da løste det seg. Jeg bytta fra en bak (som antageligvis satt ganske nærme strømforsyninga) tilen på siden.

Hmm, det var kanskje ikke så dumt. Har et par usb-porter som har relativt dårlig kontakt, og den jeg bruker med lydkortet sitter i umiddelbar nærhet til vifte og strømforsyning. Skal prøve når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt det kalibreringsverktøyet som følger med Cubase, og ser at bufferstørrelsen endrer seg litt. Det fikser problemet, så jeg har ikke forsket noe voldsomt på det.

Det er jo slik at jo større buffer du har, jo mindre konstant strøm av data til harddisken er du avhengig av, men du straffes på samme tid med større latency.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt det kalibreringsverktøyet som følger med Cubase, og ser at bufferstørrelsen endrer seg litt. Det fikser problemet, så jeg har ikke forsket noe voldsomt på det.

Det er jo slik at jo større buffer du har, jo mindre konstant strøm av data til harddisken er du avhengig av, men du straffes på samme tid med større latency.

Har manuelt satt buffer på fullt, og fått en latency på 5000 ms. Still nothing..

Audun: i Sonar er det en CPU-indikator som viser i prosent hvor hardt CPU og prosessor jobber. Ingen spor, ca. 2-3 % CPU, men fortsatt knitring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har manuelt satt buffer på fullt, og fått en latency på 5000 ms. Still nothing..

Audun: i Sonar er det en CPU-indikator som viser i prosent hvor hardt CPU og prosessor jobber. Ingen spor, ca. 2-3 % CPU, men fortsatt knitring.

Da er det ikke det som er årsaken hos deg i alle fall. Mulig dette er far fetched, men har du den nyeste driveren til lydkortet? Kan være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- har du forsøkt med en sånn USB- kabel som er laget for flyttbare harddisker, med to tilkoblinger i den ene enden, så du er sikker på at lydkortet får nok strøm? Hadde forsøkt det. Det er trolig ikke feilen, men da har du eleminert det. Så hadde jeg testet kortet på en annen PC. Da vet du mer.

Noe annet jeg hadde prøvd, er også ganske banalt- fjernet kortet helt med drivere og det hele, og lagt det inn igjen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvd å gå inn på egenskaper under "min datamaskin", , klikke på noe i nærheten av: maskinvare, enhetsbehandling og egenskaper for usb-portene for så å deaktivere strømsparing? Det er den vanligste feilen, så sjekk det. Sitter på toget, så jeg har sikkert skrevet noen av punktene litt feil, men du klarer å lete deg frem på grunnlag av det. Hvis det ikke hjelper kan det være kult om du legger ut lydklipp av knitringen så vi kan høre hva som er galt. Knitring er et litt vidt begrep. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje til hjelp:

Jeg installerte driveren til lydkortet på en stasjonær PC med akkurat samme Sonar programvare. Det fungerte knitrefritt. Det er en HP med XP (servicepack 2). Jeg noterte alle "preferences" for lydinnstillinger og satte opp den bærbare nesten likt. Fortsatt knitring. Hva har vi da kommet fram til? Vista suger?

Jeg har av og re-installert Sonar og driver, i den rekkefølgen. Fortsatt knitring. Har ikke prøvd å installere driveren først, kanskje jeg bør prøve.

ML: Om du har gjort denne operasjonen på Vista før, kan du være mer spesifikk? Finner mange innstillingsmuligheter, men lite om strømstyring. (Fikk med meg at portene leverte 500mA hver, skal vel være nok.)

Audun: Har ikke strømuttak nei.

PS: Takker for alle svar så langt!

Endret av Lukather
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.