Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dimensjonar på Mighty Mite-delar


Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å flytte delane i frå min heimesnekra tele over på ein "ekte" Tele-kropp, og fann ein kropp eg syns såg bra ut på ebay (Allparts) Sendte ein forespørsel til selgar om ein Fender-lisensiert Mighty Mite-hals vil passe. Svaret eg fekk var "i utgangspunktet ja, men MM halsar har hatt ein tendens til å ikkje ha nøyaktig dei måla dei burde ha..." Er dette ei problemstilling nokon her har vore bort i?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være ærlig så er dette slikt man også kan oppleve med dyre ting. Skal du ha en ultratight fit mellom hals og kropp bør du ha noen eksemplarer av hver for å være sikker.. Men hvis man nøyer seg med at halsen kan monteres skikkelig uten å bli "vaklevoren" i praksis så er nok presisjonen på MM halsene helt ok.

Spør du meg er dette med en ekstremt tight halslomme på en bolt-on litt oppskrytt. Jeg har prøvd gitarer som har nesten 1mm glippe på en av sidene som fungerte utmerket. Bare sørg for å ha gode skruer og en god festeplate, kombiner eventuelt med en "shim" av bladfinér eller plast for å oppnå større kontakt/stabilitet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikkje problemet om lomma skal vere litt for vid, det blir vel verre om den er for trang? Eg skal kjøpe ein ferdig lakkert kropp, ikkje aktuelt med fresing! :blink:

Nei, det luraste vil nok vere å kjøpe ein MM-kropp, sjølv om finish-utvalget der er noko dårleg (i alle fall på ebay...) Det heller no mot ein drivkvit med svart plekterbrett og svarte pup`s...trur det blir kult :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis halslommen er litt trang er en enkel løsning bare å pusse ned litt på halsens helsider. Fort gjort egentlig og med den lakken som er på de halsene er det jo heller ikke noe problem å forsegle området hvis du føler for det. Men igjen, jeg tror ikke du har noen bedre garanti for perfekt passform med en MM kropp i forhold til annet.

Skal du plundre med partsocastere må man påregne litt småjusteringer er jeg redd :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis halslommen er litt trang er en enkel løsning bare å pusse ned litt på halsens helsider. Fort gjort egentlig og med den lakken som er på de halsene er det jo heller ikke noe problem å forsegle området hvis du føler for det. Men igjen, jeg tror ikke du har noen bedre garanti for perfekt passform med en MM kropp i forhold til annet.

Skal du plundre med partsocastere må man påregne litt småjusteringer er jeg redd :)

Ja det må vel litt småpjask til uansett... Har du forresten erfaring med MM-kroppar? Bra greier? Tenker på finish og ellers visuelle ting. Dei er jo forsyne meg nesten halvparten så billige som Allparts!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Istemmer det Greener skriver her. Litt justering, shimsing, og slikt må du nesten regne med. Det er mye lettere å justere på halsen enn på kroppen. På den første halsen jeg hadde på Glorocasteren, for eksempel, måtte jeg sage av nesten en centimeter på lengden for at mensuren skulle stemmen. Nå valgte jeg å handle en ny hals da det dukket opp en, og det angrer jeg ikke på. Har også samme erfaring som Greener, med skikkelige skruer og godt borrede hull i riktig dimensjon gjør det ikke noe om det er litt "slack" i halslommen. Det sitter skikkelig uansett. Får man det ikke til, så finnes det faktisk trelim, også. Det måtte jeg ty til på en gammel ibanez jeg pusset opp for mange år siden. Problemet nå er at jeg har lyst til å skifte ut halsen.. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Då er det ikkje meir å gruble over, Mighty Mite kropp i ask er kjøpt på ebay!

Lurer litt på dette med mensur. Dette er vel lengda på strengane, men i frå kvar?? Er det i frå nut til sadel, frå nut til punktet der strengane kjem opp i frå kroppen, eller er det berre lengda på gripebrettet? Googla litt, og i dei få artikkelane eg finn på norsk blir det heile tida nevnt ein mensur på 648 mm på Telecaster, men det er jo berre lengda på gripebrettet? Blir litt forvirra her...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan skrive langt om mensur, eller "scale" som det kalles på engelsk, men kort forklart så er det slik:

For at en gitar skal stemme i båndene, noe jeg mener å huske at du slet med på Ikeatelen, så må avstanden fra broen til 12. bånd være nøyaktig like langt som fra 12. til stolen. Helt likt. På grunn av at gitaren må tempereres, og dermed i utgangspunktet er sur, så har man litt justeringsmuligheter på stolen. Dette muliggjør også det at man kan bomme med en millimeter eller to når man bygger gitaren, siden man her kan justere lengden på strengen.

Forskjellige gitartyper har forskjellig mensur, eller "scale". De mest vanlige er "Gibsonskala", fra LP, som er 24,74", og "Fenderskala", som er 25,5".

For en grundig utredning på dette, se her: Scale (string instruments) - Wikipedia, the free encyclopedia

Forøvrig synes jeg det er et lite nederlag at du gir opp Ikeatelen, altså. Den som ble så fin!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan skrive langt om mensur, eller "scale" som det kalles på engelsk, men kort forklart så er det slik:

For at en gitar skal stemme i båndene, noe jeg mener å huske at du slet med på Ikeatelen, så må avstanden fra broen til 12. bånd være nøyaktig like langt som fra 12. til stolen. Helt likt. På grunn av at gitaren må tempereres, og dermed i utgangspunktet er sur, så har man litt justeringsmuligheter på stolen. Dette muliggjør også det at man kan bomme med en millimeter eller to når man bygger gitaren, siden man her kan justere lengden på strengen.

Forskjellige gitartyper har forskjellig mensur, eller "scale". De mest vanlige er "Gibsonskala", fra LP, som er 24,74", og "Fenderskala", som er 25,5".

For en grundig utredning på dette, se her: Scale (string instruments) - Wikipedia, the free encyclopedia

Forøvrig synes jeg det er et lite nederlag at du gir opp Ikeatelen, altså. Den som ble så fin!

Om det er eit nederlag for deg, kva trur du då det er for meg?;) Skulle gjerne hatt ikea'en som den er, men pga av enorm trang til å ha ein tele som er 100 % og som kan brukast utanfor husets 4 veggar vil eg flytte over delane. Hadde sikkert latt seg gjere å omplassert stolen og dermed fått gitaren intonerbar, men det orkar eg berre ikkje, i alle fall ikkje på lenge...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en liten opplevelse med MM deler. Monterte i sommer en MM 70talls strat hals på en squier aff hvor det viste seg at halsen var altfor rett, eller "bakoverbøyd". Endte med at jeg klippa en bitte av det gamle bankkortet mitt og la det ytterst på kroppens halsfeste. Det var alt som skulle til for at halsen skulle bli 100% brukelig :) Før den "modifikasjonen" så måtte bridgeskoa stå på toppen og likevel klirra det flere steder :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker problemet var affinityen og ikke MM halsen jeg. Som jeg nevnte i en annen tråd så følger ikke affinity modellene standard specs og dermed var vel halslommen for grunn. Men litt shimming/vinkling kan man jo oppleve å måtte bruke uansett da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Det er jo ikke så mye annet å gjøre enn å feilsøke. Lån en annen mic og prøv. Om det så er en standard 58 eller så, bare det er en du vet funker. Da får du i hvert fall evt luket bort mikken og/eller lydkort som problem. Prøv også med annen kabel. Hvis det ikke er noen forskjell da, må du inn i innstillinger på lydkort og garageband og se.
    • Gjør mine første spede forsøk med opptak fra mikrofon, men opplever mye støy. Noe jeg gjør feil, eller er det rett og slett en "defekt" mikrofon? Mikrofon er en brukt MXL 770 kondensatormikrofon. Lydkort er et nytt Focusrite 2i2. DRW er Garageband (iMac). Lydkortet ser ut til å fungere som det skal, og ja jeg bruker 48v. Uten det er nivået veldig lavt, hvilket indikerer at det ikke er noe feil med lydkortet. Mikrofonen har -10db funksjon, og den fungerer = redusert nivå når jeg vender over til -10db på mikrofonen.  Når jeg spiller inn fra gitarkabinettet (mic ca 10 cm fra kantoppheng på ht-element) får jeg egentlig tilstrekkelig nivå med gain på lydkortet ca kl 10:30 - 11:00.  Men ved tale/"sang"/akustisk kommer det (for mye) støy fra mic da jeg må ha gain på ca 12:00+ for å få høyt nok innspillingsnivå.  Støyen er jevn sus, som gradvis øker med gain. Ingen brum, pops el.likn - kun sus.  Har ingen annen mic å sammenlikne med. Er det noen innstillinger i Garageband jeg har oversett (er "amatør på dette), eller....? Tips/inspill mottas med takk 🙂
    • Laney er relativt billig og veldig bra, jeg har brukt en GH50 som funker helt supert. Med en 4x12 eller to mangler det ikke noe på volum i alle fall. Det meste av vreng har gått på pedaler, har bare skrudd en halvskitten Malcolm-lyd på ampen. Når det er sagt låter det selvfølgelig veldig fett med en Orange e.l., lånte en OR50 en stund, men jeg kunne ikke rettferdiggjøre prisen når Laneyen var såpass bra   Når vi har reist uten amper står det som regel en Marshall av noe slag på scenen og det er 100% kurant det også. Det er en liten trend gående for spesielle/dyre amper i stonermiljøet, men de aller fleste kjører nok på hva som helst av gamle røramper.   På brettet har jeg wah-boost-fuzz-phaser-digital delay. Fuzzpedaler er en svær jungel å gå seg vill i, men på Youtube får du en god ide om hva du kan vente deg. 
    • Det er relativt stor forskjell på Ibanez sine tidlige kopier av Gibsons og senere utpå '70-tallet. De laget også som nevnt her, både billige og litt dyrere modeller. Typisk har vel de billigere påskrudd hals, og det vil jo gjenspeile seg i prisen man kan forvente å få. Nå ser jeg stadig vekk Ibanez Gibson-kopier til fantasipriser, også de med bolt on hals. Det beror nok på myten om at Ibanez (og Greco, Burny o.l) laget like gode eller bedre gitarer enn Gibson på '70-tallet. Det kan kanskje stemme i noen tilfeller for de dyreste Japanske kopiene, men her til lands er det nok de billigste variantene det ble solgt desidert mest av.  Også som nevnt over her; gode, detaljerte bilder av den aktuelle gitaren vil være veldig nyttig i forhold til å kunne anslå noe som helst ang. verdi.
    • Det ligger nok mye der ja, og ser man på Fender, har tilsvarende skjedd der.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.