Web Analytics
Jump to content

Dimensjonar på Mighty Mite-delar


Recommended Posts

Har bestemt meg for å flytte delane i frå min heimesnekra tele over på ein "ekte" Tele-kropp, og fann ein kropp eg syns såg bra ut på ebay (Allparts) Sendte ein forespørsel til selgar om ein Fender-lisensiert Mighty Mite-hals vil passe. Svaret eg fekk var "i utgangspunktet ja, men MM halsar har hatt ein tendens til å ikkje ha nøyaktig dei måla dei burde ha..." Er dette ei problemstilling nokon her har vore bort i?

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig så er dette slikt man også kan oppleve med dyre ting. Skal du ha en ultratight fit mellom hals og kropp bør du ha noen eksemplarer av hver for å være sikker.. Men hvis man nøyer seg med at halsen kan monteres skikkelig uten å bli "vaklevoren" i praksis så er nok presisjonen på MM halsene helt ok.

Spør du meg er dette med en ekstremt tight halslomme på en bolt-on litt oppskrytt. Jeg har prøvd gitarer som har nesten 1mm glippe på en av sidene som fungerte utmerket. Bare sørg for å ha gode skruer og en god festeplate, kombiner eventuelt med en "shim" av bladfinér eller plast for å oppnå større kontakt/stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje problemet om lomma skal vere litt for vid, det blir vel verre om den er for trang? Eg skal kjøpe ein ferdig lakkert kropp, ikkje aktuelt med fresing! :blink:

Nei, det luraste vil nok vere å kjøpe ein MM-kropp, sjølv om finish-utvalget der er noko dårleg (i alle fall på ebay...) Det heller no mot ein drivkvit med svart plekterbrett og svarte pup`s...trur det blir kult :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis halslommen er litt trang er en enkel løsning bare å pusse ned litt på halsens helsider. Fort gjort egentlig og med den lakken som er på de halsene er det jo heller ikke noe problem å forsegle området hvis du føler for det. Men igjen, jeg tror ikke du har noen bedre garanti for perfekt passform med en MM kropp i forhold til annet.

Skal du plundre med partsocastere må man påregne litt småjusteringer er jeg redd :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis halslommen er litt trang er en enkel løsning bare å pusse ned litt på halsens helsider. Fort gjort egentlig og med den lakken som er på de halsene er det jo heller ikke noe problem å forsegle området hvis du føler for det. Men igjen, jeg tror ikke du har noen bedre garanti for perfekt passform med en MM kropp i forhold til annet.

Skal du plundre med partsocastere må man påregne litt småjusteringer er jeg redd :)

Ja det må vel litt småpjask til uansett... Har du forresten erfaring med MM-kroppar? Bra greier? Tenker på finish og ellers visuelle ting. Dei er jo forsyne meg nesten halvparten så billige som Allparts!

Link to comment
Share on other sites

Istemmer det Greener skriver her. Litt justering, shimsing, og slikt må du nesten regne med. Det er mye lettere å justere på halsen enn på kroppen. På den første halsen jeg hadde på Glorocasteren, for eksempel, måtte jeg sage av nesten en centimeter på lengden for at mensuren skulle stemmen. Nå valgte jeg å handle en ny hals da det dukket opp en, og det angrer jeg ikke på. Har også samme erfaring som Greener, med skikkelige skruer og godt borrede hull i riktig dimensjon gjør det ikke noe om det er litt "slack" i halslommen. Det sitter skikkelig uansett. Får man det ikke til, så finnes det faktisk trelim, også. Det måtte jeg ty til på en gammel ibanez jeg pusset opp for mange år siden. Problemet nå er at jeg har lyst til å skifte ut halsen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Då er det ikkje meir å gruble over, Mighty Mite kropp i ask er kjøpt på ebay!

Lurer litt på dette med mensur. Dette er vel lengda på strengane, men i frå kvar?? Er det i frå nut til sadel, frå nut til punktet der strengane kjem opp i frå kroppen, eller er det berre lengda på gripebrettet? Googla litt, og i dei få artikkelane eg finn på norsk blir det heile tida nevnt ein mensur på 648 mm på Telecaster, men det er jo berre lengda på gripebrettet? Blir litt forvirra her...

Link to comment
Share on other sites

Man kan skrive langt om mensur, eller "scale" som det kalles på engelsk, men kort forklart så er det slik:

For at en gitar skal stemme i båndene, noe jeg mener å huske at du slet med på Ikeatelen, så må avstanden fra broen til 12. bånd være nøyaktig like langt som fra 12. til stolen. Helt likt. På grunn av at gitaren må tempereres, og dermed i utgangspunktet er sur, så har man litt justeringsmuligheter på stolen. Dette muliggjør også det at man kan bomme med en millimeter eller to når man bygger gitaren, siden man her kan justere lengden på strengen.

Forskjellige gitartyper har forskjellig mensur, eller "scale". De mest vanlige er "Gibsonskala", fra LP, som er 24,74", og "Fenderskala", som er 25,5".

For en grundig utredning på dette, se her: Scale (string instruments) - Wikipedia, the free encyclopedia

Forøvrig synes jeg det er et lite nederlag at du gir opp Ikeatelen, altså. Den som ble så fin!

Link to comment
Share on other sites

Man kan skrive langt om mensur, eller "scale" som det kalles på engelsk, men kort forklart så er det slik:

For at en gitar skal stemme i båndene, noe jeg mener å huske at du slet med på Ikeatelen, så må avstanden fra broen til 12. bånd være nøyaktig like langt som fra 12. til stolen. Helt likt. På grunn av at gitaren må tempereres, og dermed i utgangspunktet er sur, så har man litt justeringsmuligheter på stolen. Dette muliggjør også det at man kan bomme med en millimeter eller to når man bygger gitaren, siden man her kan justere lengden på strengen.

Forskjellige gitartyper har forskjellig mensur, eller "scale". De mest vanlige er "Gibsonskala", fra LP, som er 24,74", og "Fenderskala", som er 25,5".

For en grundig utredning på dette, se her: Scale (string instruments) - Wikipedia, the free encyclopedia

Forøvrig synes jeg det er et lite nederlag at du gir opp Ikeatelen, altså. Den som ble så fin!

Om det er eit nederlag for deg, kva trur du då det er for meg?;) Skulle gjerne hatt ikea'en som den er, men pga av enorm trang til å ha ein tele som er 100 % og som kan brukast utanfor husets 4 veggar vil eg flytte over delane. Hadde sikkert latt seg gjere å omplassert stolen og dermed fått gitaren intonerbar, men det orkar eg berre ikkje, i alle fall ikkje på lenge...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en liten opplevelse med MM deler. Monterte i sommer en MM 70talls strat hals på en squier aff hvor det viste seg at halsen var altfor rett, eller "bakoverbøyd". Endte med at jeg klippa en bitte av det gamle bankkortet mitt og la det ytterst på kroppens halsfeste. Det var alt som skulle til for at halsen skulle bli 100% brukelig :) Før den "modifikasjonen" så måtte bridgeskoa stå på toppen og likevel klirra det flere steder :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker problemet var affinityen og ikke MM halsen jeg. Som jeg nevnte i en annen tråd så følger ikke affinity modellene standard specs og dermed var vel halslommen for grunn. Men litt shimming/vinkling kan man jo oppleve å måtte bruke uansett da.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jeg regner med at dette er i seneste laget, men skriver nå innlegget likevel. Liker ikke Finn og det som følger med av "kundkontakt", og forsøker her for å se om det er folk som jeg "kjenner" som kan tenke seg å handle noe. Regner med at dere enten skriver i tråden, eller kontakter meg på PM.  Bryter regelen med pris, regner med at det blir tilgitt i et dødt forum. Selger følgende mer eller mindre snurrige gitarer, pris blir vi enige om vil jeg tro. - Fernandes retrorocket sustainergitar med gammel (og mye bedre Japan produsert) hals, med Roland GR55 gitarsynth. (Må sjekke om synthen fortsatt fungerer) - Ibanez RG 750, sort, hardcase - Ibanez RG 550, sort - Ibanez prestige S2020X, violin burst,  hardcase - Line6 Variax 300, sort komplett med PSU og gigbag - Ibanez M-522S mandolin, limt sprekk i topp, ellers mint - Countryman 5- strengs banjo - Ibanez RD 828 LE, sort bass, original, men med Badass stol
    • Så, hvordan ble det med alt? Musikkprat er fullstendig dødt, det er ikke noe info å finne verken her eller der, men det er fortsatt aktivitet her, selv om forumet skulle stenges. Skal man bare begynne å henge her igjen, da? 🤔
    • Du skriver- When a jack cable is connected, all frequencies below 120KHz are sent to this Jack at line level. Det betyr at dette er et signal som skal sendes til en forsterker, og ikke direkte til en aktiv sub. Det enkleste og greieste er å handle en aktiv sub. Det er mindre ledninger og styr. Jeg har en passiv nesten  ubrukt sub liggende, husker ikke navn og nummer her og nå, men det er en helt grei PA- sub av kjent merke. Har vel blitt brukt i maks 8 timer til sammen. Den er din for 500 kroner pluss porto. Jeg trenger den ikke lenger. PM hvis det er aktuelt.
    • Jeg ville tatt kontakt med Falck musikk i Trondheim, om ikke annet for å spørre. De vet det nok og har eget verksted, så mulig de kan gjøre det. Det koster vel 130 kroner å sende en gitar med posten. Men ærlig talt, jeg vet ikke.    
    • Hei. Jeg er ny her, og om dette skulle vært tatt opp i tidligere tråder, må dere ha meg unnskyldt. Jeg har noen spørsmål angående inlays.  Er det noen her som gjør inlays? Skulle gjerne ha hatt nye inlays på 2 halser som allerede har enkle inlays fra før. Lar dette seg gjøre, eller blir det fryktelig kålete? Hva er evt prisen for å få slikt gjort?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.