Web Analytics
Jump to content

Dimensjonar på Mighty Mite-delar


Recommended Posts

Har bestemt meg for å flytte delane i frå min heimesnekra tele over på ein "ekte" Tele-kropp, og fann ein kropp eg syns såg bra ut på ebay (Allparts) Sendte ein forespørsel til selgar om ein Fender-lisensiert Mighty Mite-hals vil passe. Svaret eg fekk var "i utgangspunktet ja, men MM halsar har hatt ein tendens til å ikkje ha nøyaktig dei måla dei burde ha..." Er dette ei problemstilling nokon her har vore bort i?

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig så er dette slikt man også kan oppleve med dyre ting. Skal du ha en ultratight fit mellom hals og kropp bør du ha noen eksemplarer av hver for å være sikker.. Men hvis man nøyer seg med at halsen kan monteres skikkelig uten å bli "vaklevoren" i praksis så er nok presisjonen på MM halsene helt ok.

Spør du meg er dette med en ekstremt tight halslomme på en bolt-on litt oppskrytt. Jeg har prøvd gitarer som har nesten 1mm glippe på en av sidene som fungerte utmerket. Bare sørg for å ha gode skruer og en god festeplate, kombiner eventuelt med en "shim" av bladfinér eller plast for å oppnå større kontakt/stabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikkje problemet om lomma skal vere litt for vid, det blir vel verre om den er for trang? Eg skal kjøpe ein ferdig lakkert kropp, ikkje aktuelt med fresing! :blink:

Nei, det luraste vil nok vere å kjøpe ein MM-kropp, sjølv om finish-utvalget der er noko dårleg (i alle fall på ebay...) Det heller no mot ein drivkvit med svart plekterbrett og svarte pup`s...trur det blir kult :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis halslommen er litt trang er en enkel løsning bare å pusse ned litt på halsens helsider. Fort gjort egentlig og med den lakken som er på de halsene er det jo heller ikke noe problem å forsegle området hvis du føler for det. Men igjen, jeg tror ikke du har noen bedre garanti for perfekt passform med en MM kropp i forhold til annet.

Skal du plundre med partsocastere må man påregne litt småjusteringer er jeg redd :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis halslommen er litt trang er en enkel løsning bare å pusse ned litt på halsens helsider. Fort gjort egentlig og med den lakken som er på de halsene er det jo heller ikke noe problem å forsegle området hvis du føler for det. Men igjen, jeg tror ikke du har noen bedre garanti for perfekt passform med en MM kropp i forhold til annet.

Skal du plundre med partsocastere må man påregne litt småjusteringer er jeg redd :)

Ja det må vel litt småpjask til uansett... Har du forresten erfaring med MM-kroppar? Bra greier? Tenker på finish og ellers visuelle ting. Dei er jo forsyne meg nesten halvparten så billige som Allparts!

Link to comment
Share on other sites

Istemmer det Greener skriver her. Litt justering, shimsing, og slikt må du nesten regne med. Det er mye lettere å justere på halsen enn på kroppen. På den første halsen jeg hadde på Glorocasteren, for eksempel, måtte jeg sage av nesten en centimeter på lengden for at mensuren skulle stemmen. Nå valgte jeg å handle en ny hals da det dukket opp en, og det angrer jeg ikke på. Har også samme erfaring som Greener, med skikkelige skruer og godt borrede hull i riktig dimensjon gjør det ikke noe om det er litt "slack" i halslommen. Det sitter skikkelig uansett. Får man det ikke til, så finnes det faktisk trelim, også. Det måtte jeg ty til på en gammel ibanez jeg pusset opp for mange år siden. Problemet nå er at jeg har lyst til å skifte ut halsen.. :)

Link to comment
Share on other sites

Då er det ikkje meir å gruble over, Mighty Mite kropp i ask er kjøpt på ebay!

Lurer litt på dette med mensur. Dette er vel lengda på strengane, men i frå kvar?? Er det i frå nut til sadel, frå nut til punktet der strengane kjem opp i frå kroppen, eller er det berre lengda på gripebrettet? Googla litt, og i dei få artikkelane eg finn på norsk blir det heile tida nevnt ein mensur på 648 mm på Telecaster, men det er jo berre lengda på gripebrettet? Blir litt forvirra her...

Link to comment
Share on other sites

Man kan skrive langt om mensur, eller "scale" som det kalles på engelsk, men kort forklart så er det slik:

For at en gitar skal stemme i båndene, noe jeg mener å huske at du slet med på Ikeatelen, så må avstanden fra broen til 12. bånd være nøyaktig like langt som fra 12. til stolen. Helt likt. På grunn av at gitaren må tempereres, og dermed i utgangspunktet er sur, så har man litt justeringsmuligheter på stolen. Dette muliggjør også det at man kan bomme med en millimeter eller to når man bygger gitaren, siden man her kan justere lengden på strengen.

Forskjellige gitartyper har forskjellig mensur, eller "scale". De mest vanlige er "Gibsonskala", fra LP, som er 24,74", og "Fenderskala", som er 25,5".

For en grundig utredning på dette, se her: Scale (string instruments) - Wikipedia, the free encyclopedia

Forøvrig synes jeg det er et lite nederlag at du gir opp Ikeatelen, altså. Den som ble så fin!

Link to comment
Share on other sites

Man kan skrive langt om mensur, eller "scale" som det kalles på engelsk, men kort forklart så er det slik:

For at en gitar skal stemme i båndene, noe jeg mener å huske at du slet med på Ikeatelen, så må avstanden fra broen til 12. bånd være nøyaktig like langt som fra 12. til stolen. Helt likt. På grunn av at gitaren må tempereres, og dermed i utgangspunktet er sur, så har man litt justeringsmuligheter på stolen. Dette muliggjør også det at man kan bomme med en millimeter eller to når man bygger gitaren, siden man her kan justere lengden på strengen.

Forskjellige gitartyper har forskjellig mensur, eller "scale". De mest vanlige er "Gibsonskala", fra LP, som er 24,74", og "Fenderskala", som er 25,5".

For en grundig utredning på dette, se her: Scale (string instruments) - Wikipedia, the free encyclopedia

Forøvrig synes jeg det er et lite nederlag at du gir opp Ikeatelen, altså. Den som ble så fin!

Om det er eit nederlag for deg, kva trur du då det er for meg?;) Skulle gjerne hatt ikea'en som den er, men pga av enorm trang til å ha ein tele som er 100 % og som kan brukast utanfor husets 4 veggar vil eg flytte over delane. Hadde sikkert latt seg gjere å omplassert stolen og dermed fått gitaren intonerbar, men det orkar eg berre ikkje, i alle fall ikkje på lenge...

Link to comment
Share on other sites

Har selv en liten opplevelse med MM deler. Monterte i sommer en MM 70talls strat hals på en squier aff hvor det viste seg at halsen var altfor rett, eller "bakoverbøyd". Endte med at jeg klippa en bitte av det gamle bankkortet mitt og la det ytterst på kroppens halsfeste. Det var alt som skulle til for at halsen skulle bli 100% brukelig :) Før den "modifikasjonen" så måtte bridgeskoa stå på toppen og likevel klirra det flere steder :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker problemet var affinityen og ikke MM halsen jeg. Som jeg nevnte i en annen tråd så følger ikke affinity modellene standard specs og dermed var vel halslommen for grunn. Men litt shimming/vinkling kan man jo oppleve å måtte bruke uansett da.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
    • Fikk filt til nut i dag, tester ut filer til spor jeg fikk kjøpt av en velvillig forumitt🙂 samme type filer som jeg har lånt av en kjenning tidligere. Setup er ikke 100 prosent foreløpig, men den er godt spillbar nå.det gjenstår stort sett bare elektronikken på denne nå.edit, må mere filing på den nuten
    • Har sett en god del forskjellige slike sider i det siste. Man må jo være komplett idiot for å gå på noe sånt.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.