Web Analytics
Gå til innhold
Noerart

Forsterkerhode

Anbefalte innlegg

Først skal det sies at jeg er fint lite erfaren når det gjelder forsterkere og lignende. Takk gud for at jeg har et enkelt spørsmål! Mitt spørsmål er som følger: Kan et forsterkerhode brukes alene, eller må man ha et kabinett? Jeg vet at dette kanskje virker som et dumt spørsmål, men jeg er usikker og vil gjerne vite det:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha kabinett. :)

Du kan også bruke en kombo som forsterkertopp ved å koble til et eksternt kabinett. Da brukes ikke høytaleren i komboen, men bare den eksterne. Sånn sett kan en kombo brukes som head, men ikke motsatt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Now, beklager de dumme spørsmålene mine, men jeg er ute etter lærdom! Kan noen forklar meg hva en preamp er? Logisk set burde det jo være noe som kommer før forsterkeren, men jeg tror ikke jeg forstår det helt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Now, beklager de dumme spørsmålene mine, men jeg er ute etter lærdom! Kan noen forklar meg hva en preamp er? Logisk set burde det jo være noe som kommer før forsterkeren, men jeg tror ikke jeg forstår det helt..

Preamp er innebygget i alle gitarforsterkere (ihvertfall i den typen gitarforsterkere du tenker på).

Veldig enkelt fortalt er en gitarforsterker delt inn i to trinn.

Du sender et lavt signal fra gitaren inn i første trinn av forsterkeren, preampen som både gjør lyden høyere og gjerne endrer og forvrenger lyden før den sender den videre til effekter, equaliser etc. Til slutt går dette signalet ut i powerampen som forsterker opp lyden så den er kraftig nok til å drive høytaleren.

Det er gjerne preampen som former lyden mest, mens powerampen er mer nøytral. Det gjelder også i større eller mindre grad med både med transistorforsterkere og rørforsterkere. (mye individuelle forskjeller)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha kabinett. :)

Du kan også bruke en kombo som forsterkertopp ved å koble til et eksternt kabinett. Da brukes ikke høytaleren i komboen, men bare den eksterne. Sånn sett kan en kombo brukes som head, men ikke motsatt..

For å være pirkete så trenger man ikke å koble ut høyttaleren i en kombo selv om man kobler på et eksternt kabinett, bare man passer på at det blir riktig samlet motstand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være pirkete så trenger man ikke å koble ut høyttaleren i en kombo selv om man kobler på et eksternt kabinett, bare man passer på at det blir riktig samlet motstand.

Det er jo forsåvidt en grei tilleggsopplysning og du må gjerne være pirkete på det, men det var heller ikke det jeg skrev. ;)

På de fleste komboer (når man regner med de billige med muligheten for eksternt kabinett) kobles internt element ut automatisk når du kobler til eksternt kabinett, dvs at internt element ikke brukes. Andre mer avanserte komboer har muligheten til å bruke både interne og eksterne elementer så lenge impedansen blir riktig.

Men nå var jo ikke dette en pirketråd, men mer en så lite forvirrende forklaring som mulig på kortest mulig plass. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo forsåvidt en grei tilleggsopplysning og du må gjerne være pirkete på det, men det var heller ikke det jeg skrev. ;)

På de fleste komboer (når man regner med de billige med muligheten for eksternt kabinett) kobles internt element ut automatisk når du kobler til eksternt kabinett, dvs at internt element ikke brukes. Andre mer avanserte komboer har muligheten til å bruke både interne og eksterne elementer så lenge impedansen blir riktig.

Men nå var jo ikke dette en pirketråd, men mer en så lite forvirrende forklaring som mulig på kortest mulig plass. :)

Var nok fullstendig klar over at du ikke skrev det på den måten pga. at du ikke visste bedre. Som nevnt, var dette en pirkete tilleggsopplysning, men likevel relevant, synes jeg.

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var nok fullstendig klar over at du ikke skrev det på den måten pga. at du ikke visste bedre. Som nevnt, var dette en pirkete tilleggsopplysning, men likevel relevant, synes jeg.

Absolutt. takker og bukker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt. takker og bukker...

Det syns jeg da virkelig ikke du skal gjøre... ;)

Endret av Audun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.