Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pedal effekter


Sjakk

Anbefalte innlegg

Man trenger strengt tatt ikke noen effekter, hva man har lyst på er en helt annen sak! :)

Effekter vil aldri gjøre deg flinkere å spille, og vil aldri få deg til å høres verken bedre eller flinkere ut med mindre du faktisk kan bruke dem. Bruken og kontrollen av effekter har du mer kontroll på etter at du faktisk danner deg en mening om hvordan du vil høres ut, som og kommer med erfaring på gitaren.

Mitt tips til deg er da å heller fokusere på å lære deg å spille først, slik at du heller bruker den tiden du ville sittet å skrudd på effektbokser, og ikke forstått så veldig mye om hva eller hvordan, på å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer ann på. Du TRENGER ikke en pedal. Og en pedal gjør heller ikke bare effekter. Ikke kjøp en pedal før du vet hva det er. En pedal bruker du for å få en ønsket lyd i gitaren. En wah-wah har en veldig spesiell effekt som mange liker, men du kan ikke bare kjøpe en slik en bare for å ha den. Og en fuzz-pedal er en pedal som gir distortion (type fuzz), og ikke en effekt på den måten. Om du har en forsterker med én kanal vil jeg anbefale å kjøpe en distortion-pedal. Husk på at distortion kan være tre forskjellige ting. 1. Overdrive (passer best til rock/blues). 2. Fuzz (kan høres ut som en ødelagt høyttaler eller en slags "maskin"-aktig gitar. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det). 3. Distortion (passer best til metal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke effekter du velger avhenger jo av hvilken lyd du ønsker deg, derfor må du nok nesten sette deg litt inn i hvilke typer effekter som finnes og hva de gjør.

Har du en forsterker som gir deg en vrenglyd du synes er ok og den har innebygget reverb (romklang) har du stort sett alt du trenger som nybegynner. Men hvis du vil finne ut hvordan ulike effekter låter kan du ta en titt på nettsidene til ulike produsenter for å høre lydklipp som veldig godt viser deg hva de ulike boksene gjør med lyden.

Ta en kikk på disse sidene :

Digitech :

DigiTech® Pedals (velg den pedalen du vil høre og velg "sound demo" på høyre side. skift mellom "dry" og "wet" for å høre lyden med og uten pedalen.

Boss :

Oversikt over typer pedaler : BOSS U.S. - Compact & Twin Pedals

Lydeksempler for mange av pedalene : BOSS - Compact Pedal Demo

Men som tidligere nevnt i denne tråden - man kjøper altså effekter utfra behov, eller et ønske om å oppnå en spesiell lyd alt avhengig av hvilken forsterker, gitar og spillestil man har.

Har du kjøpt deg ny forsterker og gitar ennå ? Og i så fall hvilken ? (Jeg regner med at du svarer meg siden jeg har brukt så lang tid på å svare deg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.