Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger ny gitar


Moris

Anbefalte innlegg

Ja jeg vet det allerede fins flust av lignende tråder og jeg har lest så mye som mulig men sleit litt å finne hjelp som passet akkurat til meg.

Jeg begynte å spille gitar for sånn kanskje 8 måneder siden på en gitar jeg arvet av sørstersen (som hun igjen hadde kjøpt fem år tidligere, en ibanez gitar for litt under 2000).

Siden dette var den eneste gitaren jeg hadde spilt på slo det meg ikke hvor funky lyd denne gav fra seg og hvor vanskelig den var å spille på før jeg spilte på en annen gitar, som et resultat konkluderte jeg med at det var på tide å kjøpe ny. Har mellom 5000-8000 å bruke på denne gitaren.

Jeg har i utgangspunktet veldig lyst på en gitar med cut-away da jeg ofte sliter med at jeg ikke klarer spille så lavt på gitaren når det kreves, men om cut-away vil ha noen som helst innvirkning på pris eller lyd er det egentlig lite farlig.

Etter dette kan det jo nevnes at jeg nesten aldri bruker plekter og at fingre og kropp tør antas å ligge rundt gjennomsnittet.

Selv bor jeg i Trondheim og har allerede vært innom tre 45' og Riff og spilt på de fleste gitarene de har der. (Vet ikke om det fins flere gitarsjapper i nærheten?).

Det jeg har opplevd så langt er at nesten alle gitarene som hadde cut-away også hadde en eller annen form for mikk installert, noe jeg tror vil ha en negativ innvirkning på prisen (?) da jeg ikke har noe behov for dette i det hele tatt.

Jeg spilte på noen taylor gitarer på tre 45' som jeg virkelig likte, men de hadde bare taylor i den aller høyeste prisklassen (19000 og oppover). Jeg finner mange taylor gitarer som blir anbefalt på nett, men det er her problemet ligger for jeg har i utgangspunktet lite lyst til å bestille en gitar jeg aldri har spilt på, men hverken riff eller tre 45' hadde noen av de merkene jeg likte å spille på i korrekt prisklasse.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kommer til å bruke evt. elektronikk i gitaren, vil jeg anbefale å gå for en som ikke har cut-away da det påvirker den akkustiske lyden i kassa noe. Har også selv en Ibanez som ikke var av de dyreste i sin tid som har en veldig bra klang, så de kan nok låte veldig bra ifht. pris. Min er dessverre ikke bra intonert i øyeblikket, så det blir så jeg ikke bruker den noe særlig. Ellers ville jeg også søkt i bruktmarkedet i den prisklassen du nevner. Kan kommer over mye fint der som i utgangspunktet er bortimot dobbelt så dyrt.

Lykke til i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte gitar hos GitarGleden på Byåsen sist vinter, og kan anbefale stedet. For meg sto valget mellom en Seagull 25th Anniversary heltre mahogny og en Simon & Patrick Showcase. Jeg endte opp med Seagullen og har ikke angret. De fleste Seagull-modellene har litt breire gripbrett enn det som er vanlig på stålstreng-gitarer. Litt uvant i begynnelsen men veldig bra etter hvert. Den er svært god å spille på og låter også veldig bra. Jeg ser han fortsatt har denne modellen tilgjengelig, for rett under 8.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjøp på nettet. www.Sweetwater.com f.eks. Om man kjøper der får man gitarer til halve prisen av det de koster i norge. Men noen tusen vil komme i toll og frakt osv så klart.

Men finn en gitar i en butikk, slik at du får prøvd den, så kan du finne den på en amerikansk nettside f.eks og da sparer du mange penger;) skal selv kjøpe ny gitar fra sweetwater i nærmeste fremtid. Sparer ca 14000 på å kjøpe der:P

Bare et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.