Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodetelefoner rett til gitar?


MafKoy

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da er min første gitar snart i hus, ble en 2001 Fender Stratocaster i Electric Blue. Jeg tar nå mine første steg i gitarverdenen, så ikke drep meg (pliz?) om det er helt utrolig dumt spørsmål. Men kan man koble hodetelefoner (Tenker sånne små øreplugger, type Ipod plugger, bedre kvalitet seff) inn i selve gitarutgangen? Altså, la oss si du tar enden på headsettet, kobler det inn i en slags "Adapter?", så inn i gitaren, så blir det som å ha forsterkeren på øra? Går dette, eller er jeg HELT utpå kanten av jordet til farfar i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er du, og nei. La meg forklare. Det avhenger hva du mener med et "adapter". Tenker du på en overgangsplugg, så tar du feil, tenker du litt videre og i litt større sammenhenger enn en passiv enhet, har du rett.

En gitar gir fra seg et veldig svakt signal. Signalet er så svakt at det må forsterkes veldig mange ganger før det blir så sterkt at du han sjans til å høre det i et sett med hodetelefoner. Derfor trenger du en eller annen form for forsterker i denne kjeden du beskriver.

Et eksempel på en slik enhet, batteridrevet, er en slik: VOX | amPlug | Headphone portable guitar amp

Så kan man diskutere hvor bra lyd det er i en slik. Det står jeg over, da jeg ikke har prøvd en.

Det du foreslår, vil teoretisk lage lyd i hodetelefonene, men ikke noe du er i stand til å høre. Da er det ikke noe poeng.

For å sammenligne med noe annet, man kan ikke koble en vanlgi dynamisk mikrofon rett i eh høyttaler, heller, og få lyd fra høyttaleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det går nok ikke det. Gitaren leverer et veldig lavt utgangssignal og man trenger enten en forsterker eller en effektenhet (Line6 Pod e.l.) for å forsterke og "fargelegge" signalet slik at det høres ut som det vi forbinder med lyden fra en el-gitar.

Du kan altså nøye deg med en liten øvingsforsterker (med headset utgang) eller en eller annen effektprosessor e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette går dårlig! Litt avhengig av typen hodetelefoner (impedans) vil du få veldig lavt eller sinnsykt lavt volum..

Og selvfølgelig veldig kjip hyperclean gitarlyd.

Et multieffektbrett med hodetelefonutgang er en bedre ide..

Eller så finnes det noe som heter VOX Amplug, sjekk den ut!

Har en Classic Rock type selv, og den er ok i nøden..

Og Castor, det blir faktisk lyd, var akkurat nede og prøvde det....

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av vox amplug (alle har jo forklart alt det andre allerede) er kvaliteten best i:

Lead

Metall

Bass (ikke noe for deg)

Og desidert dårligst i typen "AC30". Classic Rock låter helt ok. :) Veldig billige og derfor blir de mye for pengene, men med f.eks en Marshall MS2 som låter bedre, har hodetelefonutgang, men også fungerer som en liten "kjip" forsterker og ser tøffere ut. Jeg ville heller kjøpt den, men det kommer an på om du alltid skal spille med hodetelefoner, eller om du noen ganger vil høre lyden... Amplug er jo mer portabel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo bestandig et spørsmål om penger, men gratulerer med en flott gitar! Den fortjener så raskt som mulig en anstendig gitarforsterker. La meg være foreslå en brukt roland Cube 30, for eksempel? Meget allsidig, og masse lyd for pengene. Kjøp ev. en amplug, og spar. Tar jeg ikke feil, ligger det en brukt en eller to til salgs her på forumet. Den har også hodetelefonutgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, jeg tror jeg kjøper meg en brukt Roland Cube 15x (Anyone?), så sparer jeg heller til noe mer skikkelig, men 15x burde vell holde, skal bare spille på soverommet, maks volum er ikke noe som opptar meg veldig, men vil jo gjerne at det skal låte alright.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, jeg tror jeg kjøper meg en brukt Roland Cube 15x (Anyone?), så sparer jeg heller til noe mer skikkelig, men 15x burde vell holde, skal bare spille på soverommet, maks volum er ikke noe som opptar meg veldig, men vil jo gjerne at det skal låte alright.

En rimelig klok beslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En cube 15 er sikkert et supert sted å begynne (har ikke prøvd den selv), men det er roland microcube også. Hver gang jeg plugger inn i en microcube blir jeg litt imponert over hvor bra og høyt den låter. Den er billigere også:) Hvis du kun skal bruke headset så kan jeg annbefale line6 pocketpod express. Etter min smak er expressvarianten den poden som falt best i smak. Enkel og bruke, går på batteri, tar liten plass i bagen låter helt kule (ikke super til metallting, men jeg ser at du har kjøpt deg en strat så det er vel ikke noe problem). På sikt vil du sikkert kjøpe deg en større amp uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cube 15X er et bedre valg enn micro cube for de aller fleste (men ikke alle), så gå absolutt for den. (de to koster forøvrig det samme ca)

15x har litt færre effekter, men låter litt bedre på de effektene den har. Volum trenger du ikke å bekymre deg for, og den gir et godt bilde av hva du spiller og hvor bra du spiller. :) Absolutt en god start...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det finnes også hodetelefoner med forsterker og andre løsninger man kan koble direkte til gitaren.

Hadde en hodetelefon som gikk på 9v batteri for noen år siden. Selv om lyden ikke var allverdens bra, fungerte den greit til å øve med når man ikke ville forstyrre andre.

Ett kjapt søk gav noen resultater, men man finner sikkert andre og muligens bedre løsninger om man søker litt.

Noen eksempler: http://www.jedistar.com/headphone_amplifiers.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er du, og nei. La meg forklare. Det avhenger hva du mener med et "adapter". Tenker du på en overgangsplugg, så tar du feil, tenker du litt videre og i litt større sammenhenger enn en passiv enhet, har du rett.

En gitar gir fra seg et veldig svakt signal. Signalet er så svakt at det må forsterkes veldig mange ganger før det blir så sterkt at du han sjans til å høre det i et sett med hodetelefoner. Derfor trenger du en eller annen form for forsterker i denne kjeden du beskriver.

Et eksempel på en slik enhet, batteridrevet, er en slik: VOX | amPlug | Headphone portable guitar amp

Så kan man diskutere hvor bra lyd det er i en slik. Det står jeg over, da jeg ikke har prøvd en.

Det du foreslår, vil teoretisk lage lyd i hodetelefonene, men ikke noe du er i stand til å høre. Da er det ikke noe poeng.

For å sammenligne med noe annet, man kan ikke koble en vanlgi dynamisk mikrofon rett i eh høyttaler, heller, og få lyd fra høyttaleren.

Nei, det går nok ikke det. Gitaren leverer et veldig lavt utgangssignal og man trenger enten en forsterker eller en effektenhet (Line6 Pod e.l.) for å forsterke og "fargelegge" signalet slik at det høres ut som det vi forbinder med lyden fra en el-gitar.

Du kan altså nøye deg med en liten øvingsforsterker (med headset utgang) eller en eller annen effektprosessor e.l.

Nei, dette går dårlig! Litt avhengig av typen hodetelefoner (impedans) vil du få veldig lavt eller sinnsykt lavt volum..

Og selvfølgelig veldig kjip hyperclean gitarlyd.

Et multieffektbrett med hodetelefonutgang er en bedre ide..

Eller så finnes det noe som heter VOX Amplug, sjekk den ut!

Har en Classic Rock type selv, og den er ok i nøden..

Og Castor, det blir faktisk lyd, var akkurat nede og prøvde det....

Jøss kudos gutta! 3 svar på 2 minutt er bra :D skjønte ikke hvorfor det var 3 stk som svarte akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.