Web Analytics
Gå til innhold
GummiTZ

Trenger litt info om bass-gitarer

Anbefalte innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av en enkel og rimelig bass (4-strengs), som i hovedsak vil bli brukt til å legge inn bass-spor på DAW når jeg leker med innspilling av el-gitar hjemme.

Jeg kan strekke meg opp mot 3-4.000 og kjøper gjerne brukt, men lurer på hva jeg bør se etter. Jeg vil gjerne ha en bass som trøkker godt, og gjerne er litt "skitten" og bright i lyden. Har tidligere prøvd (og eid) basser med både P- og J-style pickuper, men føler at de mangler litt trøkk og skitt til hardrock og er litt for "rene" og for "scooped" i lyden. Er bass med en eller to humbuckere svaret på det jeg ser etter? Jeg er fullstendig noob når det kommer til bass-utstyr.

Anyways, er det noen som kan anbefale konkrete modeller som kan passe til ønsket mitt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke kom i mål med P og J, hadde jeg kikket på Ibanez eller Yamaha. Eller i og for seg en G&L Legacy. Bra basser, og mye for pengene. Selv mener ejg vel at en Jazzbass kan brukes til alt, men det er nå en annen sak. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med en Epiphone Thunderbird? Det er jo skikkelig rockebass. En kompis av meg har hatt en slik, og den låt beintøft!

Eller en SG-bass? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vil ha bass med litt "bright" lyd bør du holde deg langt unna både Thunderbird og SG-bass, gitt. Fra de får du bare gjørmete og uklar lyd. Dessuten er de ikke spesielt gode instrumenter heller.

Jeg vil jo tro at du kunne klart deg med en P eller J. Hva slags forsterker(e) og effekter er det du har brukt?

Hvis du virkelig vil ha en knallbass som er veldig allsidig og kan gi deg bright lyd med masse trøkk, ta en titt på en G&L Tribute L2000. Det kan være veldig vrient å finne på bruktmarkedet her hjemme, men det er mange av dem i statene. Hvis du er litt utålmodig får du også kjøpt den ny herfra for under 5 tusen inkl frakt og moms.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du vil ha bass med litt "bright" lyd bør du holde deg langt unna både Thunderbird og SG-bass, gitt. Fra de får du bare gjørmete og uklar lyd. Dessuten er de ikke spesielt gode instrumenter heller.

Jeg vil jo tro at du kunne klart deg med en P eller J. Hva slags forsterker(e) og effekter er det du har brukt?

Hvis du virkelig vil ha en knallbass som er veldig allsidig og kan gi deg bright lyd med masse trøkk, ta en titt på en G&L Tribute L2000. Det kan være veldig vrient å finne på bruktmarkedet her hjemme, men det er mange av dem i statene. Hvis du er litt utålmodig får du også kjøpt den ny herfra for under 5 tusen inkl frakt og moms.

Mulig jeg bruker feil ord når jeg skriver "bright". Det er vel ikke masse ren og tydelig diskant jeg tenker på, men mer "snert" i øvre mellomtone kanskje? Vanskelig å beskrive med ord, men kan f.eks. dra frem basslyden til nyere Tool som et eksempel som faller i smak.

Har ikke brukt noen bass-amper eller effekter, kun kjørt direkte i Mac og evt. lagt på litt EQ, kompresjon og kanskje en bass-amp sim i Logic DAW'en. Fremover blir det nok samme greia, kommer ikke til å kjøpe noen bass-amp da dette er kun til DI innspilling hjemme i stua.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tool er såpass begravet i effekter at det er veldig vanskelig å komme nære uten å ha et velfylt pedalbrett, men utgangspunktet til Justin er jo en Wal-bass som låter knallbra, og det nærmeste du kommer den lyden uten å bruke 30-50 tusen er nok faktisk netopp en G&L L2000. Man har såpass mange lydmuligheter med disse bassene at man kan spille det aller meste med dem. Vi snakker to kraftige humbuckere og elektronikk som man kan bruke både aktivt og passivt. Dessuten er de veldig godt bygd og flotte å spille på. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
G&L L2000

Ser absolutt interessant ut. Kikket kjapt på den tidligere i dag, så jeg får se litt nærmere på den der tror jeg ja... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bassen Justin i Tool bruker er nok ikke helt i ditt prisområde. 5000$ +. :D

Men som Mytola sier, ville jeg nok sett på G&L Tribute, ja.

Eller Traben. Utrolig gode basser med et kanskje litt spesielt utseende, men du har jo Chaos-serien som ikke er fullt så ekstreme.

Domain Names, Web Hosting and Online Marketing Services | Network Solutions

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal du ha en bass med preamp om du vil ha Tool-lyd. Jeg stemmer for G&L Trib L2k. Pickupene har en god del trøkk på den for å si det sånn. Kanskje en Stingray-klone eller lignende kunne passe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg bestilt meg bass. Det ble en G&L Tribute L-2000, den nye modellen med "carved maple top". Valgte rosewood gripebrett og klarlakk (som på bildet). Kosta $599 på tilbud (ny), så kommer frakt til Norge med Jetcarrier samt moms i tillegg...

GLTS_L2000CT_NAT_RW.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aiai, den var flott! Du kommer ikke til å angre, dette er knallbasser! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.