Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To nye japanske Les Pauls


phatman

Anbefalte innlegg

Jeg har en Edwards som jeg syns er helt knall :)

Tenkte mer på 80-talls LP´er jeg da :) Noe ala Tokai, Burny, Orville osv. Har bare testet grecoer sålangt.

De er jo såpass sjeldne at man nesten må kjøpe en selv for å få prøvd dem, med mindre man kjenner noen som eier en...

Disse blir neppe mine siste MIJ LP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Japan bygde eldre Greco LP'er jeg har prøvd har vært gode instrumenter, også de rimeligere typene kanskje med unntak av pickups. Jeg har en snart 30 år gammel Greco LP selv og det er den beste LP'en jeg har prøvd omtrent. Dessverre er båndslitasje et veldig reelt problem på disse gitarene grunnet alder, men bortsett fra det er det ofte gode kjøp spør du meg. De dyreste Greco'ene fra de riktige årene er så bra MIJ Gibson kopier blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er halsen på skjønnheten? Som jordbær og fløte?

Halsene er veldig gode på disse! Midt mellom 50s og 60s-halsprofilen til gibson.

Ironisk nok må jeg mest sannsynligvis selge en av disse. Standarden var veldig impulskjøp og jeg merker

at økonomien ikke går helt opp mtp andre planlagte kjøp. Har ikke helt bestemt meg for hvem av de som må gå,

men mest sannsynlig blir det standarden fordi LP black beauty har vært drømmegitaren lenge.

Om noen er interessert i standarden kan jeg hive ut noen specs jeg har notert meg:

-Fret edge binding

-Produsert på 80-tallet, usikker på nøyaktig årstall

-"Closed 'o' logo"

-Produsert av Tokai-fabrikken i Japan

-Båndene er blitt slipt, så det er minimal båndslitasje på gitaren

-Two piece(?) mahogony back.

-"Dowel neck tennon"(Mer solid halsfeste enn long neck tennon)

-Maple top(også two piece?)

-Stock pickups

Pris=selvkost=6000,-

Nøyaktig modellbetegnelse vet jeg dessverre ikke.

Har postet på tokai-forumet for å prøve å finne ut av det. Ingen MIJ-ekspert har meldt seg enda.

Grunnen til at jeg vet at den er produsert av Tokai er pga specs og det faktum at gitaren ikke har

serienummer bak på headstocken.

Det er to typer Grecoer uten serial på headstocken:

1) Tokai-produserte i Japan

2) Cor-Tek(Cort) produserte i Korea

I en periode på 80-tallet sluttet greco å produsere setneck-gitarer fordi det var for ressurskrevende.

Produksjonen gikk da til Cor-Tek og Tokai, der Cor-Tek produserte low-end modeller og Tokai produserte de

mer high-end gitarene. Måten man skiller Tokai og Cor-Tek på er specs.

På korea-gitarene vil man ALDRI finne påkostede specs som f.eks fret edge binding(noe man også bare finner på

gibson standard og custom).

Grunnen til at jeg nevner dette er at det er en utbredt misforståelse at alle grecoer uten serienr bak på headstocken

er korea-produsert.

Beklager at dette plutselig ble en salgsannonse, men håper det er interessant lesing for noen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en Burny LP. Veldig god gitar men halsen var for tykk etter min smak.

Har nå en Yamaha Studio Lord SL450S som jeg er kjempefornøyd med.

Fant bilde av burny'en som forøvrig han jeg kjøpte Yamaha'en også hadde for salg (Kjempehyggelig kar)

det er vel ikke tilfeldigvis noen her på gitarnorge som har den?

512323.jpeg

Hadde bare dette bildet av Yamaha'en sammen med JS1

512327.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.