Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken strengehøyde foretrekker du?


Sortulv

Anbefalte innlegg

Hvordan går man frem når man måler strengehøyde?

Trykkes strengen ned på et av båndene, for så å måle distansen mellom streng og fretwire? Eller måler du med åpen streng?

edit: interessant innlegg forresten, jantore

Endret av Blackvarg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å starte en ny "hva er extremt lav action?" tråd, men jeg kan jo henge meg på her.

Action måles med for ex bladmåler på 12'te bånd, som er omtrent midt på lengden, av strengen, alltså måle mellom bånd og streng. Da høyden på oversadelen (nut'n) varierer, må strengen holdes nede på 1'te bånd (bruk capo).

Så nå, etter en finjustering av div. bånd og hals, på Hellraser'n (skjønner ikke hvorfor schecter slurver slik med sluttfinish på en såpass gitar) kan jeg justere action ned til 0,9 mm (overflaten på floyd base plata flukter omtrent med overflata på gitar kroppen), uten mye bånd skurr.

Hva er vanlig action for slike gitarer, for å spille raske løp shredding osv?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medium, eller kanskje litt over.

Ønsker ikke å være handicapped, slik at jeg kun kan bruke min egen gitar!

Det at sinnsykt lav action gjør en kjappere er litt mye, imo.

Jeg pleier å kjenne hvor langt jeg må trykke fra siste bånd til treverket (altså fra strengen ved siste bånd inn til båndet............... eh). Resultatet da er ålreit for meg.

Viktig om man har floyd rose å løse fjærene og strengene før en stiller action, eller så sløves kniveggene!

Endret av Kjutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Viktig om man har floyd rose å løse fjærene og strengene før en stiller action, eller så sløves kniveggene!

Da blir det tungvint å justere. De sløves vel ikke mer enn under vanlig bruk? En dråpe olje på hver derimot...........

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.