Web Analytics
Gå til innhold
Dave_Murray

Hva skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt litt gitar før. Men gitaren jeg har er en dårlig kopi som har ødelagt endel av spillegleden. Jeg har prøvd bass og jeg liker det. Jeg liker også lyden av bass rett og slett.

Men, jeg vil samtidig bli god innnefor gitar. Det er rett og slett så utrolig mye kult å lære. Som jeg vil lære.

Jeg får stipend om en måned. Da kan vi begynne å titte på gitarer, eller bassgitarer.

Har dere noen gode argumenter for hva jeg burde velge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette syns jeg da virkelig er opp til deg selv, er nesten som spørre "Skal jeg spise eple, eller banan ?" :P

Om du liker bass bedre så kjøper du deg en bass, eller omvendt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ene utelukker vel heller ikke det andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

altså, å spørre oss på et gitarforum om hva DU føler er som å tro på lykkekaker.

finn ut hva du sjøl vil og gå for det ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil ha min mening så er jo gitar et utrolig tøft instrument med så enormt mange spillemuligheter! Ingenting som slår gitar. B)

Men noen trives vel rett og slett bedre med bass, så det må vel du finne ut på egen hånd...

Endret av Blackvarg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er da mange gitarspillere som har blir satt på bassgitar hvis bandet mangler en på bass. Mange gitarspillere har jo også spilt inn bassen selv i studio. Nå vet jeg ikke hvordan det er å gå motsatt vei (fra bass til gitar), men som Audun sa, så utelukker ikke det ene det andre.

Jeg vil kanskje, på en annen side, tro at flere band mangler en på bass enn på gitar? Det er opp til deg, men du kan jo uansett la tråden stå for flere innspill.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må såklart velge det du liker.

Mange går på fellen "kjøper bass, det er lettere enn gitar". Tror dem.

Skjelden man finner gode bassister nå til dags, sikker på att det er en del gode på forumet, men det er alltid mangler på gode bassister.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vel aldri vært slik at man kan forlange at en tråd skal stenges, og så blir den det? Vil dere ha full kontroll over innleggene deres, så opprett en blogg.. :)

Jeg spiller både bass og gitar, og kan ikke se at det ene skulle utelukke det andre.

Det jeg vet noe om, er at det ene er ganske så forskjellig fra det andre, og ikke slik som mange gitarister liker å tro, at det å spille bass er kjempeenkelt, og noe som enhver gitarist behersker til det fulle. De fleste rene gitarister som får utdelt en bass spiller direkte stygt, og gjør omtrent alle de feil som en bassist kan gjøre på utrolig kort tid.

En bassist er med å lager hele grooven og rytmen i bandet, sammen med trommeslageren. Man kan si at bassen nesten kan ansees som melodisk slagverk, på en måte. Funker ikke bass og trommer, så er det null trøkk i musikken, og hele grunnstammen i at ting fungerer. Man må være mye mer fokusert på tempo, og sammen med trommisen sørge for at det ikke øker, eller noen ganger sakker.

Litt avhengig av sjanger må man i større grad spille presist, og treffe slagene. Der en gitarist kan tillate seg å slurve litt, går ikke det på bass.

Siden jeg er amatørfikler på gitar, skal jeg ikke forsøke å uteske så mye om gitaristens rolle. De fleste gitarister som mener masse om bass og hvor enkelt det er å få til, bør få låne en bass, og kommer da straks til å bevise at dette kan de ikke. Jeg kjenner mange flere bassister som klarer seg greit på gitar, enn omvendt. Gitarister spiller stort sett bass om om de skulle inneha gener fra en hakkespett. Fy og føy.

Til trådstarter- prøv gjerne ut bass, du. Skulle du finne ut at du ender opp med gitar til slutt, vil du ha lært masse om musikk, akkorder, timing, tempo og andre viktige ting som er til nytte for en tynnstrengklorer, også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker du å stå i bakgrunnen og spille gjentagene og lavt så er bass et perfekt instrument! :D Go for it!

Er det ikke sånn at bassisten står i bakgrunnen og får øyekontakt med damene mens gitaristen står foran på scenen opptatt med seg og sitt? Siden "alle" begynner å spille gitar for å dra damer må vel bass være tingen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke sånn at bassisten står i bakgrunnen og får øyekontakt med damene mens gitaristen står foran på scenen opptatt med seg og sitt? Siden "alle" begynner å spille gitar for å dra damer må vel bass være tingen?

Haha. ligger noe i det ;)

Og viss bassisten er god så trenger han neppe "stå bak, spille gjenntakende", etc.

Om det er folks normale oppfattning av bassister, "kjedlige bassister, spiller de samme 4 notene om og om igjen", da har man jaggu gått glipp av mange gode bassister.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til trådstarter- prøv gjerne ut bass, du. Skulle du finne ut at du ender opp med gitar til slutt, vil du ha lært masse om musikk, akkorder, timing, tempo og andre viktige ting som er til nytte for en tynnstrengklorer, også.

Dette Castor sa her syns jeg virker veldig fornuftig. Det kan vel aldri skade å spille bass en periode, selv om du senere skulle bestemme deg for å gå over til gitar igjen? Det blir nok en god musikalsk erfaring, det, akkurat som hevdet før i tråden.

Jeg er også klar over at bass kan være veldig vanskelig på sin måte. Har en bass liggende her hjemme som jeg har spilt på ved noen anledninger, men jeg er på ingen måte god på det. For venstrehånda er det vel ikke noe problem, men på rytmefronten derimot...

Endret av Blackvarg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.