Web Analytics
Gå til innhold
Slash93

Hvorfor stemme ned en halvtone?

Anbefalte innlegg

Har sett at Guns N' Roses og sikkert andre band liker å stemme gitaren ned en halvtone (Eb Ab Db Gb Bb Eb). Hvorfor gjør de det?

Vurderer å stemme ned min nye LP for å kunne spille GNR, og bruke den gamle gitaren når jeg spiller andre band.

Hittil har jeg bare spilt et bånd lavere enn det som står i tabsa, men det går jo ikke hvis man spiller en solo på 0-5 bånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man stemmer ned fordi det da "låter tyngre" og passer bedre for vokalisten å synge i en lavere/annen toneart

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg evt. skulle gjøre det. Hva er beste måte å gjøre det på? Har et piano som er ganske nystemt. Det må vel fungere? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som metalpete sa :)

å stemme en halvtone ned ? du tar f.eks en capo over første bånd og stemmer i vanlig E :)

Endret av Toven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor noen stemmer ned er, jo et godt spm., men det har nok mest å gjøre med at gitaren får en litt annen sound med lavere stemming. Skjønner ikke hvorfor du må ha en gitar fast nedstemt og en i vanlig stemming da. (med mindre du har floyd..) Å stemme en LP en halvtone ned, tar toppen et minutt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt så blir det lettere å synge til, men ein annen grunn til at mange stemmer ned ein halvtone er at det også blir lettere å spille på. Det er faktisk ganske vanleg å stemme ned ein halvtone. Hendrix er spesielt kjent for å ha gjort dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dere tar dere tid til å lese svar fra andre så ser dere at alt er nevnt tidligere :):P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, tror jeg har skjønt poenget. Er nok bare jeg som er litt smålat, og heller vil bruke tid på å spille enn å skru på skruer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis dere tar dere tid til å lese svar fra andre så ser dere at alt er nevnt tidligere :):P

Er ikkje så enkelt når alle postene kjem på likt, veit du. Visst du ser på tid alle er postet, så ligg dei ganske tett oppi kvarandre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det blir lettere å synge til, kommer vel helt an på hvilken toneart man spiller i. En låt som går i D-dur er akkurat like tung/lett å synge enten gitaren er nedstemt eller ikke... Man kan også faktisk spille en låt i Eb med standard-stemt gitar...

Slash93: Du må jo stemme gitaren jevnlig uansett, da veldig få gitarer holder perfekt stemming i ukesvis...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg stemmer sånn ca en gang i uka. Har lagt merke til at jeg bør gjøre det oftere. Hvis jeg lar være å stemme et par uker, er gitaren nesten ferdig nedstemt en halvtone, så da slipper jeg det. Neida, men vet jeg bør gjøre det oftere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg stemmer sånn ca en gang i uka. Har lagt merke til at jeg bør gjøre det oftere. Hvis jeg lar være å stemme et par uker, er gitaren nesten ferdig nedstemt en halvtone, så da slipper jeg det. Neida, men vet jeg bør gjøre det oftere.

For min del merker jeg at gitarene kanskje må stemmes flere ganger bare i løpet av ei øving eller en spillejobb.

Det viktigste er i grunnen å øve seg på instrumentet slik at man behersker det sånn noenlunde uansett om gitaren er stemt i Eb eller E (eller hva som helst) uten at jeg skal påberope meg å være en veldig dyktig gitarist. Men jeg skjønner poenget med å stemme ned hvis man vil øve inn låter som er nedstemt. Hvis man øver opp øret ifht. stemming, er det gjort på et blunk å stemme om ved behov.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig syns jeg nedstemte gitarer føles litt "mykere" ut å spille på, samt at det er lettere å få det til å lyde tungt/brutalt - spesielt for metall.

Selv kjører jeg for det meste standardstemming, da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig at dette er på grensen til offtopic, men jeg spør likevel. Er det noen som vet hvem som begynte med dette, og som ev. har noe info om det? Jeg vet jo at det er et triks som er brukt i maange år, det er ikke noe nytt. Regner faktisk med at det er en eller annen fyr i en obskur jazztrio på tredvetallet som var den første, men la oss holde oss til rock. Jeg har søkt flere ganger, men finner bare instruksjoner om hvordan man gjør dette, og det er ikke det jeg er ute etter. Hvor kom "moten" fra? Og egentlig når?

Er det Hendrix som har "skylda" for dette, også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.