Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Marshall JCM900 4100 Dual reverb


gitarrr

Anbefalte innlegg

Har ikke noe erfaringer med 900 ampen, men den funke sikkert fett.

Jeg vet at JCM 800 som skal være en konge metal amp, den skal også være bedre enn 900en, men dette er smak og behag.

De fleste metal band på 80, tidlig 90 brukte JCM 800 bl.a. Metallica.

Det er ikke en high gain amp, men du kan booste med en boss od-1. Det funker fett.

Som high gain amp ville jeg anbefalt engl powerball, screamer, Peavey 6505/5150. Husker jeg ikke feil så bruker slipknot denne.

Hvist du skal spille noe annet en matal en gang, så anbefaler jeg Mesa Dual rectifier (har den selv). Den kan du tweake som bare f med. Booste du mesan med f.eks. en boss od, får du nice high gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg har forstått var jcm 800 en 80talls forsterker, med andre ord at den kom på 80 og tallet. 900en tror jeg skulle være 90talls modellen av jcm800 med blant annet litt mer heavy lyd og andre oppgraderinger. Gainen i 900en er ikke fullt så british som 800en. Men likevel foretrekkes 800en fremfor 900 blant mange store artister. Sikkert mye pga popularitet og dens allsidighet.

Er du keen på metall forsterker og vil ha en marshall kan du jo kjøpe en jcm800/900 bass amp. Den er så og si helt lik bare med mye mer å dra på på bunntonene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke higain. For å finne ut om den er noe for deg må du nesten høre på den selv og gjøre opp din egen mening.

Personlig vil jeg si at Marshall JCM 900 4100 er en dårlig forsterker som låter trist og kjedelig. Den er også så breddfull av integrerte kretser og dioder at den kanskje burde hete Valvestate i stedet for JCM. I preampen er det hele 14 op-amp-forsterkertrinn og kun 4 rørtrinn. Signalklippingen gjøres av lysdioder og likeretterdioder i tillegg til rørene. For spesielt interesserte ligger skjema på http://www.drtube.com/schematics/marshall/cd0189-iss7.gif

:ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synspunktet til Aphelion er berettiget, jeg. Jeg har heller aldri fått noe svar på dette. Siden Ninjaen har utvist stor teknisk innsikt ved tidligere anledninger, drister jeg meg til å spørre- hvorfor er det helg greit med transistorer i fleng på et tråkkebrett, men med en gang de flyttes inn i en forsterker, så ødelegger de godlyden?

Jeg vil tilføye at jeg ikke har noe i mot rene rør- amper, og at noen foretrekker det. For all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns bare det er litt mystisk at folk er livredde for å ha transistorer og dioder inni ampen, når de har et pedalbrett som er fullstappet med slikt litt tidligere i signalkjeden sin... :rolleyes:

Men synes du dette en bra forsterker? Dine forsterkerpreferanser ser jo vanligvis ikke akkurat ut til å helle i retning transistor&diode. :rolleyes: Mener ikke å være frekk eller noe, men du skjønner hvor jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.