Web Analytics
Gå til innhold
EspenL

Fet basslyd for metal?

Anbefalte innlegg

Skal i "studio" i helga og legge basspor på noen metal-låter. Trenger tips til hvordan få fet basslyd.

Utstyret jeg har til disp. er:

- MusicMan S.U.B. 5-strenger

- Bass POD XT

- DOD FX91 Bass Overdrive (pedal)

- 10 fingre

- Plekter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ditch PODen og bruk overdriven med måte...

:D

Rett fra pedalen til lydkortet liksom? Blir det noe bra 'a? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Overså at det ikke var nevnt noen amp... ;) Da funker det vel greit med PODen. Men hold det enkelt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rett fra pedalen til lydkortet liksom? Blir det noe bra 'a? :)

Det fins lassevis med plugins som gjev feit basslyd utan amp. Split opp signalet før OD og POD, og ta opp eit tørt spor, og eit som har gått gjennom amp.

Edit: Såg ein studioreportasje frå Fredman, der Fredrik Nordstrøm fortalde at dei pleide å ta opp bass etter gitar for å tuna basslyden til gitarlyden.

Endret av Lord Nelson

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få den så tørr og lys som mulig. Som på Tempo Of The Damned av Exodus. Der er det feit basslyd. Også på det nyeste Megadeth-albumet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fins lassevis med plugins som gjev feit basslyd utan amp. Split opp signalet før OD og POD, og ta opp eit tørt spor, og eit som har gått gjennom amp.

Edit: Såg ein studioreportasje frå Fredman, der Fredrik Nordstrøm fortalde at dei pleide å ta opp bass etter gitar for å tuna basslyden til gitarlyden.

Heh, hvorfor ikke bare spille inn tørt bassignal, og ampe det i ettertid? :P

Gjorde det med alle soloene på den siste skiva vår (spilte de inn hjemme med Guitar Rig og sendte på mail til studio), det er genialt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt uenig med Arne.

Ikke spar på mellomtonen, grunnen til at man sjelden hører bassen i en metal-innspilling er at metal-bassister har en tendens til å scoope mellomtonen.

Det er mellomtonen som gjør at du kutter igjennom i bandsammenheng og blir hørt. Som GummitZ sa, den absolutt feteste basslyden til metal-bruk, låter skjeldent pent alene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, skjønte det, men jeg liker godt å booste mellomtonen.

Boost litt bass, litt low mid, kjør på en 7-8 på hi mids og la treblen stå på fem.

Kutt eller boost litt etter behov.

Mente ikke å kritisere deg eller noe. ;)

Endret av Sverre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heh, hvorfor ikke bare spille inn tørt bassignal, og ampe det i ettertid? :P

Gjorde det med alle soloene på den siste skiva vår (spilte de inn hjemme med Guitar Rig og sendte på mail til studio), det er genialt :)

Høve til reamping er ein annan av fordelane med å få inn eit heilt tørt signal, men det er jo ikkje noko meir stress å få inn ein "ampa" signal i tillegg, om ein av ein eller annan grunn skulle finna gull i studio.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.