Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lackering av Gibson Les Paul BFG.


Anbefalte innlegg

Er enig med Øystein her. La det være.

Det er dessverre ikke noen enkel måte å legge på klarlakk på, sånn at det blir bra, og helt uten ulemper.

Hadde noen klart å finne opp et slikt system, hadde vedkommende blitt kjemperik!

Det der med lakkering er faktisk ikke "bare å dusje på litt lakk". En liten historie- jeg har hjulpet svogeren min med å lakke baneMC-en hans mange ganger. En gang vi holdt på, og jeg hadde en lite pause, sa han "det der kan da ikke være noen heksekunst?", tok sprøyten og satte i gang. Det gikk tre sekunder, og så rant det som bare det..

De fleste som får til lakkering på "hobbynivå", har slitt og pusset vekk mye mislykkede lakkforsøk før de har fått dreisen på det. Jeg også.

Kjenner igen det der Castorfiber :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor jeg pleier å anbefale at hvis man vil lære seg å lakkere, så er det bare å kjøre på, men man bør være klar over hva det innebærer. En relativt kostbar gitar er ikke et velegnet startobjekt.

Hvis man i første rekke er opptatt av å få lakket gitaren, er det en elendig idé, rett og slett. Det er såpass vanskelig å få pent, at det på langt nær er verdt det. Helt sant! Er du for eksempel villig til å slipe ned et mislykket lag med lakk? Det kan ta mange timer, litt avhengig av hvor det er, og det er en jobb man må påregne. Gjerne mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et lakkeringsverksted i nærheten, da Tuff? Hvis du er litt fleksibel på hvor lang tid det skal ta, og du stripper ned gitaren, og monterer den på en trepinne så den er klar, så hender det at sånne folk tar slikt som en liten svartjobb. Det tar de jo bare noen få minutter hvis de allerede har klarlakk i sprøyta, og det blir igjen en skvett fra en annen jobb. Lakken må man jo ofte bare kaste uansett, hvis man ikke har flere klarlakkjobber etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakkerte min første gitar i sommer, en telecaster.

En boks med primer, to bokser med matt svart, alt fra Europris (ca veldig billig)

Strippet den helt ned, hang den opp i garasjen, to lag med primer, pusse forsiktig mellom hvert strøk, fire lag med matt svart uten å pusse. Resultat: en matt svart/transperent tele (kan se konturene av treverket igjennom lakken).

Gitaren ble veldig fin den, men lakken er nok ikke så veldig slitesterk. Men det gir mer preg av naturlig relic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle inte rekomandera att advända panduro lacken, tänk när det börjar släppa och du får slipa ned hela gitarren.

usch o mej. Låt den va som den ä du.

Hm, varför måste man förresten slipa ned gitarren när lacken släpper? Kan man inte bara strycka på ett nytt lager (jag antar att det här är en dum fråga men jag må bara veta :) ).

Finns det någon olja/wax eller liknande man skulle kunna använda för att få mer "shine"?

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ikke det, men hvis man bare legger på ny lakk, vil kantene til der lakken ikke har sluppet bli veldig tydelige. Det er slik at vi veldig godt ser en lakktykkelses forskjell, selv om det er bare noen tidels millimeter. Hadde det enda gått an å få det pent med forslaget ditt, men det går nok ikke.

Jeg kjenner ikke til finishen på denne gitaren, så noe forslag til hva du kan bruke for å få den blankere tar jeg ikke sjansen på å foreslå. Er det lakk på den, og ikke sånn nitrogreier, så burde du kunne prøve ut bilpleiemidler av typen som får billakk til å bli veldig blank. Tror jeg hadde vært forsiktig med å ha på mye fuktighet over noe annet enn kort, kort periode.

Men, det er en grunn til at det er 2k- klarlakk som gjelder på gitarer. Det er fordi det er det eneste som funker skikkelig, og som er varig. Hvis det hadde vært andre løsninger som er enkle og billige, hadde det vært viden kjent og mye brukt, da lakkering er relativt komplisert og ganske dyrt.

Og til Birk- så fint du er fornøyd med lakkeringen din. Sort mattlakk er det som er aller lettest å få til, så slik sett valgte du akkurat rett produkt for å få det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ikke det, men hvis man bare legger på ny lakk, vil kantene til der lakken ikke har sluppet bli veldig tydelige. Det er slik at vi veldig godt ser en lakktykkelses forskjell, selv om det er bare noen tidels millimeter. Hadde det enda gått an å få det pent med forslaget ditt, men det går nok ikke.

Okej, tusen tack för informationen, det blir ingen lackning på mig :) .

Jeg kjenner ikke til finishen på denne gitaren, så noe forslag til hva du kan bruke for å få den blankere tar jeg ikke sjansen på å foreslå.

Jag slänger upp några bilder på den så kanske det är lättare att komma med tips :) .

GIBSON-BFG_web.jpg

GIBSON-BFG_web2.jpg

GIBSON-BFG_web3.jpg

GIBSON-BFG_web4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kanskje an å rubbe og polere den. Men den ser ruglete ut, og da er det litt skummelt med å rubbe, da det er fort gjort å slite seg gjennom lakklaget hvis det er tynt. Hva slags lakk er det på den? Er det tykk eller tynt lag med lakk?

Det kan da ikke koste stort å få noen til å legge på litt klarlakk på toppen av den der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, den är ruglete så jag tror inte att jag ska börja men något sånt nej :) . Jag tror inte att det är någon lack på den, den ser i alla fall väldigt obehandlad ut? I så fall är det ett tunnt lager.

Du har antagligen rätt, det kostar säkert inte så mycket men jag har bara inte haft tid och energi till att leta reda på någon som kan göra det. Och så efter några "småmods" så börjar jag egentligen gilla den bättre och bättre utseendemässigt.. tror jag :) . Absolut inte att jag tycker att den är världens snyggaste men jag tror att jag börjar se charmen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.