Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ta med gitaren ut!


ibanezzz

Anbefalte innlegg

Heisann. Har kjøpt meg en ny gitar 5-10minutter unna fra hvor jeg er nå(mamma å pappa:). har enda ikke henten den men tenkte jeg sko der å hente den ikveld. Det er en ibanez.

Men problemet er at jeg har glemt gitarbagen hjemme i leiligheten. Lurer på om jeg kan ta den me ut i det åpne? er jo fryktelig kaldt ute. Bor i stavanger. Men er kun 5minutter å gå fort.

Vil det ta skade om jeg tar den me ut i kulden 5min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan i teorien ta skade av det, men det er ikke kulden som er problemet, det er oftest hastigheten på temperatursvigningene. Jeg ville ikke vært så bekymra, og jeg mishandler alle mine gitarer med både kulde og fuktighet, men bruker alltid trekk til dem. Aldri fått en gitar ødelagt av temperatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først av alt,velkommen til forumet!:D

tror det skulle gå greit det,er ikke så kalt i stavanger nå,ligger vel rundt 0 grader?

og så lenge du har gitaren i esken du kjøpte den i burde det gå greit hvis du skynder deg tror jeg,og ikke søler noe på den.

hvilken ibanez er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke pga. molekyl utvidelsen skjer for fort og det er jo skadelig for de fleste ting hvis det skjer for fort...

Har en nabo som driver tredreiing. Han bruker microbølgeovnen til å tørke trevike før det går i dreiebenken.

Pakker dreiemnene inn i avispapir, putter det i microen og starter molekylbehandleren :-)

Han skryter mye av hvor effektiv denne metoden er. Men uten avispapir rundt har det vistnok lett for å sprekke.

Dette får meg til å tenke at i nødens stund ville et par lag med avispapir og en jakke/ullgenser rundt gitaren gi brukbar miljøbeskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen:) jeg tok en råsjangs og henta den før jeg fikk svar:D Klarte ikke å vente når det bare er 5minutter unna her:) Det er en Ibanez rg 420. Har spillt litt på en squier fra før og kjente jeg var klar for noe nytt:) Så kjøpte meg en slik en:) Passer min musikk stil og jeg syntes den passa mer perfekt i hendene:) Er veldig fornøyd sålangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en nabo som driver tredreiing. Han bruker microbølgeovnen til å tørke trevike før det går i dreiebenken.

Pakker dreiemnene inn i avispapir, putter det i microen og starter molekylbehandleren :-)

Han skryter mye av hvor effektiv denne metoden er. Men uten avispapir rundt har det vistnok lett for å sprekke.

Dette får meg til å tenke at i nødens stund ville et par lag med avispapir og en jakke/ullgenser rundt gitaren gi brukbar miljøbeskyttelse.

Jeg har drevet med knivmaking, og der er det en ganske vanlig teknikk å "hurtigtørke" tre ved å koke det i vann i noen timer, og så smører man inn treet med trelim mens det er varmt. Det gir tørt treverk med minimalt med sprekker når det har ligget noen uker.

Jeg mener det blir en litt annen prosess som skjer når man ønsker å få fuktig treverk tørt, enn når tørt treverk utsettes for temperaturforandring. Det at gitarer "slår seg" når de blir tatt fra kaldt miljø til varmt, er dessverre noe mange kan skrive under på.

Uansett er det et poeng, et trestykke tåler ofte mer enn det man bekymrer seg over. Det er til liten trøst for de som er uheldige. En gitar blir ikke "gjennomkald" i løpet av noen minutter, det bruker den flere timer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen:) jeg tok en råsjangs og henta den før jeg fikk svar:D Klarte ikke å vente når det bare er 5minutter unna her:) Det er en Ibanez rg 420. Har spillt litt på en squier fra før og kjente jeg var klar for noe nytt:) Så kjøpte meg en slik en:) Passer min musikk stil og jeg syntes den passa mer perfekt i hendene:) Er veldig fornøyd sålangt!

vel,gratulerer med ny gitar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.