Web Analytics
Jump to content

Ta med gitaren ut!


ibanezzz
 Share

Recommended Posts

Heisann. Har kjøpt meg en ny gitar 5-10minutter unna fra hvor jeg er nå(mamma å pappa:). har enda ikke henten den men tenkte jeg sko der å hente den ikveld. Det er en ibanez.

Men problemet er at jeg har glemt gitarbagen hjemme i leiligheten. Lurer på om jeg kan ta den me ut i det åpne? er jo fryktelig kaldt ute. Bor i stavanger. Men er kun 5minutter å gå fort.

Vil det ta skade om jeg tar den me ut i kulden 5min?

Link to comment
Share on other sites

Den kan i teorien ta skade av det, men det er ikke kulden som er problemet, det er oftest hastigheten på temperatursvigningene. Jeg ville ikke vært så bekymra, og jeg mishandler alle mine gitarer med både kulde og fuktighet, men bruker alltid trekk til dem. Aldri fått en gitar ødelagt av temperatur...

Link to comment
Share on other sites

Guest KAARVAAG

først av alt,velkommen til forumet!:D

tror det skulle gå greit det,er ikke så kalt i stavanger nå,ligger vel rundt 0 grader?

og så lenge du har gitaren i esken du kjøpte den i burde det gå greit hvis du skynder deg tror jeg,og ikke søler noe på den.

hvilken ibanez er det?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke pga. molekyl utvidelsen skjer for fort og det er jo skadelig for de fleste ting hvis det skjer for fort...

Har en nabo som driver tredreiing. Han bruker microbølgeovnen til å tørke trevike før det går i dreiebenken.

Pakker dreiemnene inn i avispapir, putter det i microen og starter molekylbehandleren :-)

Han skryter mye av hvor effektiv denne metoden er. Men uten avispapir rundt har det vistnok lett for å sprekke.

Dette får meg til å tenke at i nødens stund ville et par lag med avispapir og en jakke/ullgenser rundt gitaren gi brukbar miljøbeskyttelse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen:) jeg tok en råsjangs og henta den før jeg fikk svar:D Klarte ikke å vente når det bare er 5minutter unna her:) Det er en Ibanez rg 420. Har spillt litt på en squier fra før og kjente jeg var klar for noe nytt:) Så kjøpte meg en slik en:) Passer min musikk stil og jeg syntes den passa mer perfekt i hendene:) Er veldig fornøyd sålangt!

Link to comment
Share on other sites

Har en nabo som driver tredreiing. Han bruker microbølgeovnen til å tørke trevike før det går i dreiebenken.

Pakker dreiemnene inn i avispapir, putter det i microen og starter molekylbehandleren :-)

Han skryter mye av hvor effektiv denne metoden er. Men uten avispapir rundt har det vistnok lett for å sprekke.

Dette får meg til å tenke at i nødens stund ville et par lag med avispapir og en jakke/ullgenser rundt gitaren gi brukbar miljøbeskyttelse.

Jeg har drevet med knivmaking, og der er det en ganske vanlig teknikk å "hurtigtørke" tre ved å koke det i vann i noen timer, og så smører man inn treet med trelim mens det er varmt. Det gir tørt treverk med minimalt med sprekker når det har ligget noen uker.

Jeg mener det blir en litt annen prosess som skjer når man ønsker å få fuktig treverk tørt, enn når tørt treverk utsettes for temperaturforandring. Det at gitarer "slår seg" når de blir tatt fra kaldt miljø til varmt, er dessverre noe mange kan skrive under på.

Uansett er det et poeng, et trestykke tåler ofte mer enn det man bekymrer seg over. Det er til liten trøst for de som er uheldige. En gitar blir ikke "gjennomkald" i løpet av noen minutter, det bruker den flere timer på.

Link to comment
Share on other sites

Guest KAARVAAG

Takk for hjelpen:) jeg tok en råsjangs og henta den før jeg fikk svar:D Klarte ikke å vente når det bare er 5minutter unna her:) Det er en Ibanez rg 420. Har spillt litt på en squier fra før og kjente jeg var klar for noe nytt:) Så kjøpte meg en slik en:) Passer min musikk stil og jeg syntes den passa mer perfekt i hendene:) Er veldig fornøyd sålangt!

vel,gratulerer med ny gitar :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Høres helt sykt ut. Men takk for infoen. Ser jeg har litt lesning å gjøre nå.    Ha en fin kveld videre. 😊
    • Det er vel en ting midt imellom;Hva selgeren forventer(kan jo være litt fantasi) og hva en kjøper er villig til å betale.
    • Nesten 13000 dollar for en mint condition Wandre BB. Er dette réelle priser eller fullstendig fantasi tall? 
    • Jøss. Tusen takk for infoen, det settes stor pris på. Neste må da være å få gjort noe med den gyselige lakken, ettersom den ikke er orginal så står jeg da med to muligheter. Prøve å fjerne den for å få frem orginal finishen eller finne ut hvilke farger de kom med da den var ny å re-lakkere den, men det sitter langt inne. Hadde vært best å prøve å få frem orginalen.   Med litt google translate så tror jeg at jeg bommet på årstall. Er nå rimelig sikker på at den er fra Juli 1959.    Ble også medlem av Wandre gruppa på facebook.    Tusen takk for hjelpen din mister. Var hwlt lost på hva dette var for en snodig sak. 
    • Fabrikken kom igang i 1958,så det er nok 58. Har ikke så mye mer,men kan si at det ser ut som disse gitarene er verd endel: https://www.guitar-list.com/compareprices/23856/us/electric%2Bguitars De har også en facebookside: https://www.facebook.com/groups/47506813863/?mibextid=HsNCOg Her er en side med bilder og info: https://www.fetishguitars.com/wandre/ Og en google oversettelse fra fransk wikipedia: "Wandré er en italiensk produsent av gitarer, spesielt elektriske, som var aktiv i årene 1957 til 1969. Markedsposisjonen var på den tiden ganske marginal, men den ekstreme originaliteten til kreasjonene har gjort det siden slutten av det 20. århundre. et ekte kultmerke. Den ekstravagante Antonio Pioli Antonio Vandre Pioli, med kallenavnet "Wandré" (født 6. juni 1926 i Cavriago, død 15. august 2004 i Montecchio Emilia) var sønn av en variert snekker innen lutheri, som etterlot seg en rekke kontrabasser, mandoliner og fioliner av utmerket faktura. . Meget ung, Antonio Pioli utmerker seg ved sin eventyrlyst, går våren 1944 inn i motstandsbevegelsen og tar maquis, knapt 18 år gammel. I etterkrigstiden ble han anleggsformann, jobbet en tid i Calabria, men returnerte til hjemlandet tidlig i 1957 for å ta opp farens spesialitet som luthier. En venn, hvis familie eide en fabrikk, ga ham et verksted for å utvikle denne aktiviteten der Wandré veldig raskt viste en overfylt fantasi i jakten på former og tekniske løsninger. Drevet av den økende suksessen til produksjonene hans, fikk han bygget en fabrikk i Cavriago som aldri hadde blitt sett, på en helt sirkulær plan, bygget på sine egne planer for å optimalisere naturlig belysning og for å forkorte overføringer fra ett verksted til et annet . Fra 1970-tallet mistet Antonio Pioli interessen for musikkinstrumenter og overførte sin sprudlende kreativitet til andre felt som design av skinnklær, tilpasning av motorsykler, maling, scenekunst, etc. Rundfabrikken Cavriago kom i drift i februar 1958. Dette var tiden da rock 'n' roll fortsatt var i sin spede begynnelse i Europa. Wandré-merket er det første i Italia som masseproduserer elektriske gitarer. Mesteparten av denne produksjonen ble først markedsført av det milanesiske firmaet Meazzi, under "Framez"-logoen. Deretter vil Wandré opprettholde et voksende partnerskap med Davoli-selskapet, kjent som en forsterkerprodusent, og som produserer mikrofonene som er montert på Wandré-gitarer. Firmaet var på sitt høydepunkt i årene 1960 til 1962. Wandré-gitarer ble distribuert i utviklede land, inkludert USA (spesielt under private merker som Avalon, Avanti, Noble, Orpheum). Men Cavriago-anlegget er ikke lenger tilstrekkelig til å møte etterspørselen, noe som vil tillate andre europeiske produsenter som har investert i overdreven industrialisering (Eko, Framus, Hagström) å ta markedsandeler. Wandré lot seg gradvis stå bak i løpet av 1960-tallet. Antonio Pioli var mye mer en kunstner enn en markedsføringsmann. Utformingen av instrumentene hans, med en dristighet som noen ganger anses som sjokkerende, avsetter flere potensielle kunder enn den tiltrekker seg. Dens tekniske nyvinninger (som aluminiumshalsen som går fra hodestokken til broen) er så i utakt med resten av markedet at de virker mistenkelige. Det er nettopp disse faktorene som vil føre til revalueringen av Wandré-gitarer fra 1980-tallet og fremover. ivrig ettertraktede og høyt rangerte samleobjekter (selv den enkleste Wandré får høye priser), så mye at det er rapporter om økende utseende av flere eller mindre dårlig imiterte forfalskninger. Foruten gitarer produserte Wandré elektriske basser, kontrabasser (først akustiske, deretter elektriske, uten lydboks) og lap steel-gitarer. Verdsatt for sitt uvanlige utseende, er Wandré-gitarer også verdsatt for sin karakteristiske lyd, litt jazzete med en metallisk undertone. Den amerikanske gitaristen og sangeren Budy Miller bruker veldig ofte en Wandré Soloist type 1964. Andre artister som Joe Perry, Sean Lennon, Eduardo Leal de la Gala, Yarol Pouaud, Matthieu Chedid spiller på Tri-lam 1960 og BB-modeller. Til hyllest til Antonio Pioli, for 10-årsdagen for hans død, ga den tyske produsenten Duesenberg ut i 2014 en ny modell av gitar kalt Wandrella, som ikke er en kopi av noen Wandré, men er inspirert av estetikken til Mark."
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.